Google Ads

10 tips om beter te scoren met Adwords

Adverteren door middel van Google Adwords lijkt een makkelijke manier om snel meer bezoekers naar je website te trekken. Of je het nu uitbesteed of er zelf mee aan de slag gaat, je ziet vrijwel meteen een stijging in het aantal bezoekers op je website. Maar is het dan zo makkelijk? Nee, er komt inderdaad wel meer bij kijken.

Een stijging van het aantal bezoekers op je website is mooi, maar wat levert het je echt op? Is het de investering waard? En zijn de kliks wel relevant, en zo voordelig mogelijk? In dit artikel geef ik 10 eenvoudige tips om beter te scoren met Google Adwords.

1. Koppel Adwords aan Google Analytics

Adwords geeft je interessante inzichten in de prestaties van je campagnes, maar de rapportages zijn beperkt. Door Adwords aan Analytics te koppelen kun je in Analytics nog veel meer gegevens terugvinden. Zo kun je vergelijken of Adwordsbezoekers in vergelijking met andere websitebezoekers gemiddeld langer op de website blijven of juist niet, gemiddeld meer doelen behalen/aankopen voltooien, of juist niet, etc. Als Adwordsbezoekers achterblijven op het gemiddelde, weet je dat je je Adwordscampagnes nog eens onder de loep moet nemen. Lees hoe je Adwords en Analytics koppelt.

2. Stel doelen/conversies in

Heb je in Analytics doelen ingesteld? Dan kun je deze meteen importeren in je Adwordsaccount. Je kunt eventueel ook aparte Adwordsdoelen instellen. Dit doe je bij ‘Hulpprogramma’s en analyse’ – ‘conversies’. Je moet dan wel een speciale broncode toevoegen aan specifieke pagina’s op je website. Door conversies in te stellen meet je het succes van je totale Adwordsinvesteringen, maar ook van afzonderlijke advertenties en zoekwoorden. Je kunt eenvoudig zien welke advertenties/zoekwoorden wel of niet goed scoren, en hier je biedingen op aanpassen. En belangrijker nog: door een waarde toe te kennen aan een conversie kun je eenvoudig zien hoeveel je in een maand hebt geïnvesteerd en hoeveel het je heeft opgeleverd. Oftewel: je ziet dus direct of je Adwordscampagnes rendabel zijn.

3. Zet een goede accountstructuur op

Zorg ervoor dat de structuur van je account van begin af aan goed is. Dat is namelijk belangrijk voor goede resultaten, en om al je resultaten goed te interpreteren. Een account bestaat uit campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Voor elk product of elke dienst zet je een aparte campagne op. Binnen elke campagne zet je verschillende advertentiegroepen op, gebaseerd op verschillende zoekwoorden. In de campagne ‘driewieler’ kun je bijvoorbeeld de volgende advertentiegroepen aanmaken: ‘driewieler kopen’, ‘driewieler tilburg’, ‘goedkope driewieler’ , ‘driewieler puky’ etc. Per advertentiegroep voeg je zoekwoorden toe. Denk hierbij ook aan enkelvoud/meervoud en aan combinaties van zoekwoorden. Tip: gebruik het hulpprogramma voor zoekwoorden van Adwords. Deze vind je in je account onder ‘Hulpprogramma’s en analyse’.

4. Zet 3 advertenties in elke advertentiegroep

Je kunt per advertentiegroep zoveel advertenties aanmaken als je wilt. Mijn tip: maak 3 verschillende advertenties. Je kunt dan namelijk testen wat beter werkt. Wel een vraag in de kop of juist niet? Wel elke woord met een hoofdletter schrijven of juist niet? U of jij gebruiken? Test je 3 advertenties gedurende een aantal weken. Na verloop van tijd zul je een verschil zien in de CTR (klikfrequentie) van elke advertentie. Verwijder die met de laagste CTR en maak een nieuwe aan. Zo blijf je steeds verbeteren (en je kosten verlagen, want een hogere CTR betekent lagere kosten per klik, zie tip 6).

5. Ontdek niet-relevante woorden die kliks opleveren en stel uitsluitingszoekwoorden in

Erg leuk en interessant om te zien is welke woorden nu daadwerkelijk kliks op hebben geleverd. Standaard interpreteert Google al je zoekwoorden namelijk erg breed. Iemand die zoekt op ‘driewieler tweedehands’ krijgt je advertentie misschien ook te zien. Als jij geen tweedehands driewielers verkoopt, wil je misschien helemaal niet voor deze klik betalen, omdat deze persoon waarschijnlijk toch geen nieuwe driewieler bij jou zal kopen. Om de complete lijst van zoekwoorden te zien die kliks hebben opgeleverd selecteer je een advertentiegroep, en klik je vervolgens op het tabblad ‘zoekwoorden’. Klik vervolgens op ‘zoekwoorddetails’, en dan ‘alle’. Woorden of woordgroepen waarop je niet getoond wilt worden kun je direct selecteren en uitsluiten.

6.  Verlaag de gemiddelde kosten per klik

Hoe minder je voor een klik betaalt, hoe beter. Een goede accountstructuur helpt hier al bij. Ook geldt: hoe specifieker je zoekwoord, hoe minder concurrentie er zal zijn en hoe goedkoper de klik dus wordt. Maar een te specifiek zoekwoord levert misschien te weinig vertoningen op. Probeer hierin de juiste balans te vinden. Twee andere factoren die de uiteindelijke kosten per klik (cpc) bepalen, uiteraard naast je eigen bod, zijn de CTR en de kwaliteitsscore. Mijn stelregel is dat een CTR onder de 3% onvoldoende is. Er zijn advertenties van klanten waarvoor ik zelfs CTR’s van bijna 20% haal. Hoe hoger je CTR, hoe relevanter Google denkt dat je advertentie is, en hoe minder je er dus voor hoeft te betalen. De kwaliteitsscore van een zoekwoord is een combinatie van 3 factoren:

  • Relevantie van de advertentie voor het zoekwoord
  • Kwaliteit en relevantie van de landingspagina voor het zoekwoord
  • De historische CTR van alle zoekwoorden en advertenties in je account

De kwaliteitsscore van je zoekwoord is direct van invloed op je kosten per klik, en wel als volgt:

Kwaliteitsscore: Kosten per klik stijgen of dalen:
10 – 30%
9 – 22,2%
8 – 12,5%
7
6 + 16,7%
5 + 40%
4 + 75%
3 + 113,3%
2 + 250%
1 + 600%

Zorg er dus altijd voor dat je kwaliteitscores minstens 7 zijn. Tip: gebruik de modifier voor brede zoekwoorden (+goedkope +driewieler), je zult zien dat je kwaliteitsscore dan vaak al snel stijgt naar 9 of 10.

7. Selecteer de juiste campagne-instellingen

Ben je alleen actief in Noord-Brabant? Dan heeft het geen zin dat mensen in Groningen je advertentie zien. Richt je je alleen op zakelijke bezoekers? Dan hoef je wellicht niet ’s nachts en in het weekend te adverteren. Bij de instellingen kun je bijvoorbeeld ook aangeven of je je juist wel of niet op mobiele gebruikers wilt richten. Tip: voeg advertentie-extensies toe. Bijvoorbeeld extra links naar andere pagina’s binnen je website, of je adresgegevens. Je advertentie wordt zo automatisch iets groter, waardoor je meer opvalt. Bovendien blijkt uit ervaring dat vooral extensies voor sitelinks hoge CTR’s hebben.

8. Test ten minste 3 maanden

Na een aantal weken adverteren kun je nog weinig zeggen over het uiteindelijke succes van je campagnes. Vind je de CTR nog te laag of de CPC te hoog? Maak je geen zorgen. Juist door te blijven testen, analyseren en aanpassen ga je verbeteringen zien. Maak nieuwe advertentiegroepen aan op basis van zoekwoordenonderzoek, verbeter je landingspagina’s, voeg nieuwe zoekwoorden toe etc. Je zult zien dat er altijd nog wat te verbeteren valt en dat je pas na enkele maanden je eerste conclusies kunt trekken over het succes van je campagnes.

9. Test verschillende landingspagina’s

Iemand die klikt op je advertentie, op welke pagina van je site komt die terecht? Als dat de homepage is, en iemand moet zelf nog gaan zoeken naar de juiste informatie, zullen mensen snel afhaken. Bovendien is de homepage over het algemeen niet heel relevant en dus van negatieve invloed op je kwaliteitsscore. Zorg dat bezoekers uitkomen op een pagina waar ze:

  • allereerst een bevestiging krijgen dat ze goed zitten, bijvoorbeeld door het zoekwoord te herhalen in de titel;
  • enthousiast van worden, bijvoorbeeld door een aantrekkelijke lay-out;
  • in het kort kunnen lezen waarom ze bij jou op het juiste adres zijn, je voordelen t.o.v. je concurrenten;
  • niet afgeleid worden, haal bijvoorbeeld submenu’s weg;
  • direct actie kunnen ondernemen (=conversie), bijvoorbeeld door een product te bestellen of een offerte aan te vragen.

Ook hier kun je veel mee testen. Test het verschil tussen de standaard productpagina van je webshop en een specifieke landingspagina bijvoorbeeld. Of zet A/B testen in om verschillende versies van je speciale landingspagina te meten. De kleur van de bestelknop of de tekst in de titel kan van grote invloed zijn op je conversiepercentage.

10. Laat je account nakijken door een professional

Zoals je ziet komt er veel kijken bij een goede Adwordscampagne. Wil je weten of jouw account goed is opgezet, of waar het eventueel misgaat? Ik kijk graag vrijblijvend even mee. Ik ben in het bezit van het certificaat ‘Google Adwords Qualified Individual’ en kan je dus zeker verder helpen. Vraag een gratis Adwords check aan.

Denk je iets aan deze tips te hebben? Of heb je nog meer tips om beter te scoren in Adwords? Laat het ons weten in een reactie!