• Onderwerpen

  • Contactgegevens

    Ons adres

    Andromedastraat 2a
    5015 AV Tilburg

    Telefoon:
    013 - 580 05 59

    E-mailadres:
    hello@webdesigntilburg.nl

    Bedrijfsgegevens

    B.T.W.-nummer: NL8151.79.991.B01

    KVK-nummer:
    18.08.06.44
  • Nieuwsbrief

  • Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Linkedin
    • Google +

    dec
    2014

    Waarom een blog op je website een goede investering is.

    Door: Hugo Ewalts

    bloggen

    “Bloggen? Dat kost toch heel veel tijd?”. “Ik wil niet schrijven, ik wil verkopen”. “Ik weet niet waar ik over moet schrijven”. Een aantal veelgehoorde, en op het eerste gezicht ook logische twijfels die veel bedrijven hebben als ze het advies krijgen om te gaan bloggen op hun eigen website. En ja, het kost tijd, maar als we de voors en de tegens zorgvuldig afwegen, valt het kwartje toch de kant van “het wél bloggen” op. Een blog op de eigen website biedt echt meerwaarde, en zal zich op de langere termijn dubbel en dwars terugverdienen. Lees verder voor  de redenen om te gaan bloggen in een notendop.

    Je hebt de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe informatie aan je website toe te voegen

    Websites zijn té vaak statische informatiebronnen. Bij het ontwikkelen van een website wordt er nagedacht over de informatie die op de website moet komen, staat de website eenmaal live, dan wordt er vaak niet veel meer toegevoegd aan de website, of wordt de informatie niet aangepast aan het moment. In feite worden websites dan een soort boekwerken, die eenmaal in de kast, alleen maar stoffig worden. Het internet biedt juist de mogelijkheden om inhoud eenvoudig aan te passen en aan te vullen, een blog maakt dat helemaal makkelijk! Het beheersysteem achter een blog (vaak wordpress), is helemaal ingericht om eenvoudig teksten toe te voegen, met een druk op de knop staan de teksten in de gewenste huisstijl, en staat je blog online. Eigenlijk kunnen we zeggen: Kan je met een tekstverwerker omgaan? Dan kan je een blog plaatsen. Kortom, het is allemaal erg eenvoudig. Het regelmatig toevoegen van “verse informatie” wordt erg gewaardeerd door de zoekmachines, en daardoor zal je extra bezoekers naar je website trekken. Daarover later meer.

    eenvoudig bloggen

    eenvoudig tekst toevoegen en bewerken

     Je kunt laten zien dat je expert bent binnen jouw vakgebied

    Wat moet ik schrijven? Is een veelgehoorde vraag. Die vraag is eigenlijk simpel te beantwoorden: Deel je expertise, laat zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen jouw branche. Als een klant face-to-face bij je langs komt, laat je (vaak onbewust) horen dat jij weet waar je het over hebt, je kent je product en wat er speelt. Dit wekt vertrouwen bij je klant, en trekt je klant in veel gevallen over de spreekwoordelijke streep. Met een blog op je website krijg je een medium om jouw expertise ook online te laten blijken. Het gevolg? Het wekt vertrouwen bij je bezoekers en verlaagt in die zin de drempel om tot actie (contact opnemen/ een aankoop doen) over te gaan.

    Een blog maakt je bedrijf persoonlijker, en dus toegankelijker

    Een blog is laagdrempelig en vaak informeel. Doordat informatie gedeeld wordt, en je snel kan communiceren wat er gebeurt binnen de branche en je bedrijf, wordt je bedrijf transparanter en menselijker. Doordat je met een blog een persoonlijk geluid laat horen, versterk je de relatie met je klant. Althans het draagt bij aan het ontwikkelen van een relatie met je klant.

    Het zorgt voor extra bezoekers

    Dit is het voor een online marketeer een van de interessante aspecten. Zoekmachines geven voorrang aan “relevante informatie”, “informatie die up-to-date is”, en “informatie die uniek is”. Een blog is het medium om relevante, up to date en unieke informatie te plaatsen, en dus sturen de zoekmachines veel mensen naar blogs.  Bovendien is iedere pagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen, en dus zal het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen.

    Bezoekers via blog

    Van de bezoekers die op onze website komen via Google zoeken (de oranje lijn), komt vrijwel de helft binnen op onze blog (de blauwe lijn).

     Bloggen zorgt voor extra aanvragen en/of verkopen

    Als een blog goed is ingericht dan wordt een deel van de extra bezoekers, ook een extra klant. Alhoewel de focus bij een blog vooral moet liggen op het delen van interessante informatie, en het daarmee etaleren van expertise, kan een bezoeker die terecht komt ook direct veranderen in een klant. Door strategisch commerciële informatie te verweven in je blogs, zorg je ervoor dat bezoekers die je blog lezen geïnteresseerd raken in je producten of diensten. Vaak kan je bezoekers direct doorsturen naar je productassortiment. Hoe doe je dat? Neem een bedrijf dat kleding verkoopt. Door bijvoorbeeld een blog te schrijven over de nieuwste trends in de mode branche, heb je de mogelijkheid om bij  de beschrijving van iedere trend te linken naar de gerelateerde producten in je assortiment. Is een “rode jas met capuchon” helemaal het ding dit seizoen? Verwijs dan met een link (of afbeelding) naar de rode jassen in je assortiment. De kunst is om een goede balans te vinden tussen het delen van interessante informatie en commerciële informatie.  Zorg ervoor dat het altijd relevant is voor je bezoeker, en je blog zal succesvol zijn.

    Conclusie:

    Er zijn echt heel veel voordelen te noemen waarom een blog een toegevoegde waarde is voor je website, en uiteindelijk voor je online succes. Het kost tijd om een goede blogpost te schrijven, maar deze investering is zeker de moeite waard. Het volledig uitbesteden van bloggen, bijvoorbeeld aan een online marketeer is lastig, de marketeer heeft namelijk nooit zoveel kennis van een bepaalde branche of markt als dat je zelf hebt. Wat wij bij veel klanten doen is het aangaan van een samenwerking, de klant deelt met ons de laatste informatie in zijn of haar branche, en wij gieten dat in een goed leesbare en relevante blog die bezoekers boeit. Of een klant levert alleen de ruwe tekst aan. In veel bestaande websites voegen wij tegenwoordig een blog toe. Ook geïnteresseerd om te gaan bloggen op je eigen website, maar weet je niet hoe en waar te beginnen? Wij helpen je graag een handje! Neem gerust contact op.

    Plaats een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Captcha * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

    Hugo Ewalts