Je nieuwe website is live, en nu? 7 (Basis)tips voor een goede online start

Carlijn Beekmans
9 januari 2015
door Carlijn Beekmans

Gefeliciteerd! Je nieuwe website staat online, het ontwerp is prachtig, de pagina's zijn gevuld met tekst en afbeeldingen. Je collega's, klanten, vrienden en familie zijn razend enthousiast. Het is een mooi resultaat. Maar... voor een goede start in de online wereld is alleen het lanceren van een website niet voldoende. Om online succes te bereiken zijn er een aantal basiszaken die erg belangrijk zijn om zo snel mogelijk te regelen, wij zien vaak dit wordt nagelaten, het ziet er toch allemaal goed uit? Daarom hier een aantal tips waarmee je een goede basis legt voor online succes.

1: WWW. en non-WWW. versie van de website

We zien het vaak langskomen, websites die met www. voor de url, en zonder www. voor de url bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld: http://www.webdesigntilburg.nl/blog en http://webdesigntilburg.nl/blog. Het is belangrijk om een keuze te maken in de wijze waarop je jouw website wilt weergeven, met of zonder www. in de url. Deze keuze is een persoonlijke voorkeur, het maakt dus niet uit wat je kiest. Het gaat erom dat de website niet via allebei de manieren bereikbaar is. Waarom? Dat zit hem in de manier waarop Google naar websites kijkt.

Zoals je misschien weet houdt Google van unieke content (informatie), dat wil zeggen dat als er op verschillende websites, of verschillende pagina's binnen je website, dezelfde informatie (teksten en afbeeldingen) staat, de zoekmachine niet kan indexeren wie de bron is van de informatie. De informatie is simpelweg niet uniek, en zal daarom dus geen autoriteit opbouwen. We spreken dan ook wel van "duplicate content".

Als je website bereikbaar is mét en zonder WWW. , dan zijn er van iedere pagina binnen je website in feite twee versies (die mét en zonder www.). Dat zorgt ervoor dat het geen unieke content is, en dat zorgt er op zijn beurt voor dat je pagina nooit goed zal kunnen scoren in de zoekmachines.  In het .htaccess bestand van je website kan worden aangegeven welke versie van de website moet worden getoond, om te voorkomen dat er twee versies zijn.

 2: Loop alle formulieren na en controleer voor dode links

Dit is gemakkelijk om zelf even te doen, misschien denk je dat ik je voor de gek houd, maar wij komen het weleens tegen dat bijvoorbeeld een contactformulier op een website helemaal niet werkt. Dat is natuurlijk erg zonde, want je wilt natuurlijk dat je klanten zonder problemen contact met je op kunnen nemen. Het makkelijkste is om alle formulieren handmatig zelf in te vullen, om te testen of alles goed werkt. Bij een webshop natuurlijk controleren of alle bestelprocessen goed werken (doe testbestellingen). Het kost wat tijd, maar het is erg belangrijk om te controleren.

Dode links zijn links binnen je website die naar een pagina gaan die niet bestaat. Bezoekers komen dan terecht op een lege of 404-pagina. Hoe kan dit ontstaan? Bijvoorbeeld omdat er een typefout in de link naar een pagina zit. Bij een kleine website is het eenvoudig om handmatig even door alle links te klikken (bijvoorbeeld in het menu) om te kijken of je naar de juiste pagina wordt doorverwezen. Voor grotere websites is het het handigst om een tool te gebruiken die scant of er dode links in je website zitten, dan weet je zeker dat alles werkt. Hulp nodig? Wij beschikken over de software om je website door te lichten voor dit soort fouten. Naast dat dode links vervelens zijn voor je bezoekers, zullen de zoekmachines je website er ook op afrekenen, je biedt je bezoeker immers geen goede surf-ervaring.

3: zorg voor een goede 404 pagina

Voor de bezoekers die onverhoopt toch op een pagina komen die niet bestaat, kan een 404 pagina ingericht worden. Dat is een pagina die meldt dat de pagina niet gevonden is, en biedt als de pagina goed is ingericht, mogelijkheden om toch te vinden wat men zoekt.  Om te voorkomen dat een bezoeker doodloopt, kan je op een 404 pagina bijvoorbeeld verwijzingen opnemen naar belangrijke gedeelten van je menu, een zoekfunctie plaatsen of een contactformulier plaatsen. Op die manier verklein je de kans dat een bezoeker je website verlaat, omdat hij of zij op een lege pagina terecht komt.

 4: Zorg voor een goede sitemap.xml

Een XML sitemap is bedoeld om ervoor te zorgen dat zoekmachines als Google je website gemakkelijk kunnen crawlen. Een XML sitemap is niets meer en minder dan een bestand waarin alle urls van je website staan. Zoekmachines kunnen dit bestand scannen, en zullen zo snel zien uit welke pagina's je website bestaat, en deze vervolgens opnemen in hun index. Deze sitemap kun je vervolgens zelf aanmelden bij Google in Webmastertools, daarover meer in de volgende tip. Hoe ziet zo'n sitemap eruit? Kijk naar die van ons: http://www.webdesigntilburg.nl/sitemap.xml. Er zijn verschillende tools om gratis een sitemap te genereren, bijvoorbeeld www.xml-sitemaps.com.

 5: Meld de website aan bij webmastertools

Google Webmastertools is een gratis tool waarmee je waardevolle informatie over je website kunt verkrijgen, waar je jouw website kunt aanmelden bij Google, en ook waar je een voorkeursdomein (met of zonder www.) kunt aangeven voor de zoekmachine. Uit de tool kan je diverse informatie halen waaruit je kunt opmaken welke delen van je website goed presteren en welke delen misschien minder presteren in de zoekmachine Google. Maar voor een nieuwe website is dat van latere zorg. Voor nu is de tool voornamelijk handig om je sitemap.xml door te geven aan de zoekmachine, en te zien of je pagina's echt geïndexeerd worden. En om door te geven wat jouw voorkeursdomein is. Je site aanmelden is relatief eenvoudig, en kan op: http://www.google.com/webmasters/

6: zorg voor een goed robots.txt bestand.

Een robots.txt bestand is een bestand dat je in je website plaatst. Met dit bestand kan je aan robots (bijvoorbeeld de crawler van Google) aangeven welke gedeelten van je website ze wel en niet mogen scannen, en hoe snel ze dat mogen doen (zodat je server niet teveel belast wordt). Van sommige urls binnen je website is het meestal zo dat je helemaal niet wilt dat deze worden opgenomen in de index van een zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan de pagina waar je beheersysteem staat, of een pagina waarop betalingen plaatsvinden. Alhoewel een robots.txt in feite een eenvoudig tekstbestand is, zijn er wel specifieke regels voor het opstellen van zo'n bestand. Een fout kan ervoor zorgen dat zoekmachines je website helemaal niet crawlen bijvoorbeeld. Zorg er dus voor dat iemand met verstand van zaken naar jouw robots.txt kijkt. Vraag het bijvoorbeeld aan je webbouwer.

7: zorg ervoor dat website statistieken worden bijgehouden (met Google analytics)

Een nieuwe website is leuk, maar je wilt natuurlijk ook weten wat er allemaal gebeurt op je website. Hoeveel bezoekers komen er op de website? Wat doen die bezoekers? Waar komen de bezoekers vandaan? enzovoorts. Vraag aan je webbouwers of ze Google Analytics kunnen implementeren in je website. Dit is een gratis statistieken pakket waarmee je werkelijk alles wat er gebeurt op je website kunt bijhouden, meer informatie kan je vinden in onze Google analytics blog.  In Analytics kan je doelen instellen, bijvoorbeeld hoe vaak een contactformulier is ingevuld, of hoe vaak er een bestelling wordt gedaan. Dat is erg handige informatie die je kan gebruiken om je website te verbeteren, en daarom echt een must voor iedere website, ook de kleinere websites.

Conclusie

Een website maken en online zetten is als je wat uit deze website wilt halen, niet het enige dat dient te gebeuren. Ook al heb je geen grootse plannen met je website, en wil je niet de nieuw Bol.com worden, dan zijn dit echt basisvoorwaarden die belangrijk zijn voor een goede website. Net zoals je niet met slappe autobanden de weg op gaat. Ook kan je zien dat er aardig wat bij komt kijken, misschien dolt het je al of ben je al bekend met de bovenstaande tips. Een aantal zaken zijn eenvoudig zelf uit te voeren, zoals het controleren van formulieren, voor andere tips, zoals het opmaken van een robots.txt heb je misschien technische hulp nodig. Wij hebben jarenlange ervaring in het opleveren van websites, en wat er komt kijken bij het vervolgtraject, je kunt daarom altijd contact met ons opnemen. Naast deze beknopte lijst zijn er ook nog andere zaken die relevant kunnen zijn voor jouw specifieke website, ook daarmee kunnen we je helpen.

Karen Foesenek

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.