Nieuwe AdWords interface: veranderingen en nieuwe mogelijkheden

27 februari 2018
door Janneke van Bergeijk

Google is druk bezig met een nieuwe AdWords interface. Vorig jaar maart kregen de eerste accounts toegang tot deze interface en steeds meer andere accounts krijgen hier ook toegang toe. Tot nu toe is het nog steeds een bètaversie, maar uiteindelijk gaat de nieuwe interface van AdWords de nieuwe standaard worden. Deze interface ziet er niet alleen compleet anders uit, Google heeft ook een aantal nieuwe mogelijkheden toegevoegd. In deze blog beschrijf ik wat de belangrijkste veranderingen zijn en de nieuwe functionaliteiten.

Nieuwe interface

Schrik niet als je de melding krijgt: “Het nieuwe AdWords ontdekken”. Als je hier op klikt krijg je meteen een pop-up met dat je een tour kunt volgend in de nieuwe interface. Als je de nieuwe interface opent, valt het vooral op hoe rustig en overzichtelijk de nieuwe interface aanvoelt. Als je bent overgeschakeld kun je weer makkelijk terug naar de huidige interface. Klik hiervoor op het derde icoontje van links rechtsboven: AdWords overige functies en vervolgens op ‘terug naar vorige versie van AdWords’. Je kunt de nieuwe interface gebruiken en weer terug gaan naar de interface die je gewend bent. Maar Google heeft niet zomaar de interface omgegooid, er zijn verschillende nieuwe mogelijkheden.

Het nieuwe AdWords ontdekken

Tijdsbesparing

De voornaamste reden waarom Google de gehele interface heeft omgegooid, is omdat je in de nieuwe interface volgens Google meer in minder tijd kunt doen. De gebruikservaring is een stuk verbeterd. Naast dat je nu soms nog even moet zoeken waar de functionaliteiten allemaal zitten, hebben ze ook een hoop nieuwe opties toegevoegd. Tijdens de aankondiging van Google AdWords zijn nieuwe interface op de Marketing Next 2017 zeiden ze zelf dat de snelheid van de nieuwe interface met maar liefst 20 procent is gestegen.

Verbeteringen nieuwe Interface Google AdWords

Nieuwe functies

Hieronder geven we je een overzicht van nieuwe functies die er al zijn of er bijna aankomen.

Overzichtspagina

De overzichtspagina heeft een complete make-over gekregen. Je krijgt nu overzichtelijk een aantal tabellen te zien. Het fijne hieraan is dat je meteen een tabel te zien krijgt als je AdWords opent met ‘Grootste wijzigingen’. Deze kun je op verschillende factoren filteren zoals conversies of kosten. Ook zie je in een oogopslag wat jouw positie is in de veiling en je vertoningspercentage. De widgets die worden vertoond zijn:

  • Algemeen overzicht
  • Grootste wijzigingen
  • Campagnes
  • Zoekopdrachten
  • Inzicht in veiling
  • Apparaten
  • Dag en tijdstip
  • Bij account met zoekcampagnes ook zoekwoorden en de meest getoonde zoekadvertentie

Onder overzicht kun je verschillende prestaties in een overzicht zien, zowel op account-, campagne- als advertentiegroepniveau. Afhankelijk van op welk niveau je zit, krijg je specifieke data te zien. Daarnaast kun je in plaats van twee lijnen, vier lijnen met elkaar vergelijken. Ook kun je deze data vergelijken met een andere periode zoals dezelfde periode vorig jaar. De selectie van de tijdsperiode is ook veranderd, je kunt hier doorheen scrollen en sneller een tijdsperiode kiezen.

AdWords grafiek

Advertenties en advertentie-extensies

In de oude interface van AdWords staan de advertenties en de extensies gescheiden van elkaar. In de nieuwe interface zijn deze samengevoegd. Het is niet zo dat de advertenties en de extensies door elkaar staan, er is een tabblad voor advertenties en een voor extensies. Zo kun je in minder klikken al je advertentie-extensies bekijken en zie je welke er actief zijn in je account of campagne en welke er eventueel nog missen.

Promotie-extensie

Naast deze nieuwe indeling is er ook een nieuwe extensie. Namelijk de promotie-extensie. Hier kun je specifieke producten en aanbiedingen uitlichten bij je zoekadvertenties. Je kunt kiezen voor een geldkorting, percentagekorting, korting tot een bedrag of een korting tot een percentage. Je kunt hier ook de tijdsperiode waarin deze actie loopt toevoegen. Dit kan handmatig of je kunt voor een bepaalde feestdag kiezen. Een erg waardevolle toevoeging en deze zal je CTR verhogen.

Wijzigingsgeschiedenis

Waar in de oude interface de wijzigingsgeschiedenis wat verstopt zit, zo prominent is hij in de nieuwe interface aanwezig. In de wijzigingsgeschiedenis kun je zien dat Google echt aan tijdsbesparing heeft gedacht. Je kunt makkelijk een bepaalde tijdsperiode kiezen en je kunt op veel meer factoren filteren dan voorheen. Je kunt bijvoorbeeld filteren op geautomatiseerde regels of AdWords-scripts-wijzigingen. Zo kun je problemen sneller opsporen en oplossen.

Bestemmingspagina’s

In het tabblad bestemmingspagina’s zie je de prestaties per landingspagina. Zo kun je zien of je landingspagina geschikt is voor mobiele apparaten en hoe deze presteert qua doorklikpercentage en conversies. Zo zie je dus in één overzicht welke pagina’s goed presteren en welke nog wat optimalisatie vereisen.

Advertentieroulatie

Er is ook een update uitgevoerd in de advertentieroulatie. Door deze update kun je de roulatie eenvoudiger en beter maken. Je kunt nu ‘alleen’ nog maar kiezen voor optimaliseren en niet optimaliseren. AdWords advertentieroulatie

De opties optimaliseren voor conversies en gelijkmatig rouleren zijn niet meer mogelijk. Bij optimaliseren gebruikt Google zijn eigen machinelearning-technologie om advertenties die naar verwachting meer opleveren voorrang te geven. Bij niet optimaliseren blijven de advertenties voor onbepaalde tijd rouleren.

Bodaanpassingen voor oproepen

In de nieuwe interface krijg je de mogelijkheid om je biedingen aan te passen voor oproepextensies op basis van het percentage verloren vertoningen. Je kunt dus als adverteerder bepalen hoe vaak de optie om te bellen wordt weergegeven bij je zoekadvertenties. Wij raden aan dit te gebruiken bij campagnes waar echt waardevolle telefoongesprekken uit kunnen komen.

Shopping

In de nieuwe interface zijn nieuwe rapportmogelijkheden toegevoegd bij Shopping. Ook is een nieuwe statistiek toegevoegd, het is nu mogelijk om het vertoningspercentage van de absolute topposities toe te voegen en het is bij de rapportage mogelijk om de status van je producten te bekijken.

Showcaseadvertenties voor Shopping

Een nieuwe mogelijkheid is dat je de interesse van je klanten in je merk of bedrijf kunt wekken door gerelateerde producten te groeperen en samen te presenteren. Deze advertenties komen naar voren als iemand naar een algemene term zoekt zoals ‘jassen’. In de Shopping-showcaseadvertenties worden relevante producten getoond samen met andere afbeelding die zelf kunnen worden gekozen. Alleen is deze mogelijkheid nog niet helemaal doorgevoerd voor alle landen in de nieuwe interface, we verwachten dat deze advertentiemogelijkheid binnenkort ook in Nederland zal komen.

Demografische targeting-opties

Deze was vorig jaar al gelanceerd, maar in de nieuwe interface is deze verder uitgebreid. Je krijgt nu de mogelijkheid om te targeten op basis van ouderlijke status en gezinsinkomen. Zo kun je je campagne specifieker richten op de juiste doelgroep, zoals wanneer je bijvoorbeeld babyschoenen verkoopt.

Doelgroepbeheer

Doelgroepbeheer geeft de optie om de targeting voor het Google Display Netwerk en remarketinglijsten voor zoekadvertenties te combineren. In de nieuwe versie van doelgroepbeheer kun je data zien voor de door jou op tags gebaseerde AdWords-remarketinglijsten en YouTube-remarketinglijsten. Zo kun je al je doelgroepen op een plek beheren.

Doelgroepbeheer bestaat uit drie gedeelten: doelgroepbronnen, doelgroeplijsten en doelgroepinsights. Op basis van de bronnen kun je remarketingslijsten maken. Met doelgroeplijsten maak je nieuwe doelgroepen die je met remarketinglijsten kunt targeten op basis van de doelgroepbronnen. En voor doelgroepinsights worden de netwerkgegevens van Google gebruikt, zo kun je inzicht krijgen in de leden van je doelgroep en belangrijke patronen en mogelijkheden ontdekken.

Campagne doelen

In de nieuwe interface van Google probeert Google je te stimuleren om alles met een doel te doen. Zo ook als je een nieuwe campagne wil starten:

AdWords nieuwe campagne

Overige toevoegingen

Kun je een bepaalde functie niet meer vinden? Waarschijnlijk kun deze vinden als je recht bovenin op het volgende icoontje klikt:  AdWords overige functies. Hier vind je onder andere de zoekwoordplanner, doelgroepbeheer, je scripts, andere bulkacties en je factureringsgegevens. Ook heeft Google sneltoetsen toegevoegd. Als je de letters G en T intypt (staat voor Go To) kun je snel navigeren en ben je sneller op de juiste pagina. Als je de letters G en A intypt ga je naar de advertenties en G en X naar de extensies. Houd ook het tabblad Mogelijkheden in de gaten, hier attendeert Google je op de nieuwe mogelijkheden voor verbeteringen.

Wanneer over?

De definitieve overgang is nog niet bekend. Google zelf heeft aangegeven dat eind 2017/begin 2018 de nieuwe interface live zou gaan, maar dit is nog steeds niet het geval. Google AdWords zelf geeft aan dat ze geen tijdlijn hebben om te delen over wanneer de interface live gaat. Of je nu al compleet moet overschakelen mag je zelf weten. Maar wij raden je wel aan om de nieuwe interface te gaan gebruiken. Zoals je kunt lezen is er een hoop veranderd en door er toch in rond te neuzen kun je hier alvast aan wennen. Het is ook in jouw voordeel om gebruik te maken van de nieuwe functies.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij helpen je graag bij jouw AdWords-campagnes.