Digitale leeromgeving

Over Uitgeverij Essener

Uitgeverij Essener is opgericht door twee docenten maatschappijleer. De uitgeverij is gespecialiseerd in lesmethoden maatschappijleer voor vmbo, havo en vwo. Uitgeverij Essener wilde de lesmethode ook volledig digitaal beschikbaar maken. De technische ontwikkeling van deze webapplicatie werd neergelegd bij WebdesignTilburg: een gaaf project waar wij met veel plezier aan hebben gewerkt.

Uitgeverij Essener vereiste een zeer betrouwbaar systeem waarop vele leerlingen en docenten tegelijkertijd kunnen werken. Het systeem moest bovendien in de toekomst verder uit te breiden zijn. Wij zorgden hiervoor door een maatwerk applicatie te ontwikkelen op basis van Symfony. 

Digitale lesmethode

Na één pilotjaar is dit schooljaar (2017-2018) de lesmethode van Essener ook volledig digitaal beschikbaar. Hiervan maken inmiddels ruim 100 scholen gebruik. De video geeft een goede indruk van de applicatie.

De digitale lesmethode bestaat uit een lesboek en werkboek. Het is belangrijk dat leerlingen eenvoudig kunnen schakelen tussen het boek en de opdrachten. Voor docenten is het mogelijk om icoontjes toe te voegen in de lesteksten. In het CMS hebben zij de mogelijkheid om de volgende icoontjes op de lestekst te ‘plakken’:

  • Informatie icoontje met extra uitleg. Dit kan tekstuele uitleg zijn, maar ook een afbeelding.
  • Afspeel icoontje voor video’s. Videomateriaal vanuit YouTube, Vimeo en andere aanbieders.
  • Internet icoontje voor het verwijzen naar externe websites.

De vraag en de oplossing

Voor Essener is het belangrijk dat er verschillende opdrachten uitgevoerd kunnen worden door de leerlingen. Daarom zijn verschillende vraagtypen gerealiseerd. Het is voor de leerlingen mogelijk om de volgende opdrachten te maken:

  • Open vragen met één invulveld
  • Open vragen bestaande uit verschillende subvragen en daardoor verschillende invulvelden
  • Multiple choice vragen met aanvink mogelijkheid (meerdere goede antwoorden) en radio-button mogelijkheid
  • Interactieve opdrachten zoals memory en meerdere juist/onjuist vragen
  • Opdrachten met meerdere invulvelden
  • Opdrachten met een keuzemogelijkheid in de vraagstelling zelf
  • Opdrachten met aankruismogelijkheden
  • Een woordweb waarbij in verschillende vakken een antwoord ingevuld kan worden

Weging en beoordeling

Bij het invoeren van opdrachten kan voor elke opdracht een weging bepaald worden. Ook kunnen de volgende bronnen toegevoegd worden aan een opdracht:

  • Krantenbericht
  • Plaatje
  • Video
  • Link naar externe website

Docenten kunnen bepalen of leerlingen gebruik mogen maken van de nakijkfunctie. Bij de nakijkfunctie kan de leerling zijn eigen antwoord vergelijken met het ‘goede’ modelantwoord. Per thema en hoofdstuk kan deze functie aan/uit worden gezet. Ook is het mogelijk om de leerling zelf zijn antwoord te laten beoordelen. Hierbij dienen zij aan te geven met 1 tot 3 sterren hoe goed zijn eigen antwoord is in verhouding tot het modelantwoord. Deze functie kan, net als de nakijkfunctie, in zijn geheel aan- en uitgezet worden door de docent.

ontwikkeling webapplicatie

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.
Bekijk volgende project TouchToTell