Zoekmachine optimalisatie

Bovenaan in Google, wie wil dat nu niet? Bedrijven strijden dan ook flink om een plekje bovenaan in de organische zoekresultaten van Google.

Scoren in Google?

Bel ons direct voor een vrijblijvende brainstormsessie.

Bovenaan in Google

Natuurlijk kun je tegen betaling met tekstadvertenties bovenaan staan, maar dit is vrij kostbaar. Ook zijn er genoeg mensen die bewust de advertenties overslaan. Zelfs de 3e gratis positie kan je honderden bezoekers per maand extra opleveren. Met zoekmachine optimalisatie kun je die plek bovenaan in Google bemachtigen.

Maar wat is zoekmachine optimalisatie eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie is de vertaling van ‘search engine optimization’. Als wij erover praten gebruiken we meestal de afkorting SEO: ES-IE-OH op z’n Engels, of SEEJOO op z’n Nederlands.

Nog meer weten over hoe zoekmachines werken?

Er is nog veel meer te ontdekken over zoekmachines en hun werking. Wij vertellen er uitgebreid over in onze kennisbank.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Voordat je aan zoekmachine optimalisatie begint, eerst even wat korte achtergrondinformatie over hoe een zoekmachine werkt. Als gebruiker van Google geef je een zoekopdracht in (Google is de meest gebruikte zoekmachine, maar dit geldt ook voor bijvoorbeeld Bing). Daarna doorzoekt een bot het wereldwijde web naar websites die met jouw zoekopdracht te maken hebben. Dit gebeurt volgens een algoritme dat een nog groter geheim is dan het appeltaart recept van je overgrootmoeder. Het zoekproces gebeurt in milliseconden. Daarom moeten de pagina’s snel gevonden worden en moet het duidelijk zijn waar een pagina over gaat zodat het algoritme dit ook begrijpt.

En dat zijn dingen die je zelf kunt beïnvloeden. Onder andere. Op basis van onze ervaring in zoekmachine optimalisatie, en de informatie die andere SEO experts delen, weten we ondertussen aan welke knoppen we kunnen draaien om iets aan de positie te veranderen. En dat is de zoekmachine optimalisatie: onderdelen van je website optimaliseren zodat je positie hoger wordt (en blijft). In totaal gaat het om honderden factoren die van invloed zijn. Deze optimalisatiepunten zijn in drie onderdelen in te delen:

Content

Is het voor Google duidelijk waar je pagina’s over gaan? Dat hangt af van de inhoud. Is deze uitgebreid genoeg, bieden je pagina’s antwoord op de zoekopdrachten die mensen in Google doen, wordt er regelmatig nieuwe content geplaatst etc.

Techniek

Laadt de site snel, kunnen de pagina’s goed gecrawld worden, is de broncode netjes, is de site mobielvriendelijk, bevat de site geen dode links etc.

Autoriteit

Hoe lang bestaat je site al, heeft je website waarde opgebouwd doordat andere websites naar je site linken, is de kwaliteit van inkomende links goed en divers etc.

Gratis SEO check

Ben je de draad kwijt? Wij niet. Kom maar door met je site, dan kijken wij na of hij zoekmachinevriendelijk is.

*Let op: dit is een basis check. We kunnen ook een uitgebreide SEO check doen. Hierbij wordt je site gecontroleerd op meer dan 140 punten en ontvang je een uitgebreide rapportage inclusief concrete aanbevelingen.

SEO & conversie optimalisatie

SEO gaat ook hand in hand met conversie optimalisatie. Gebruikerservaring is bijvoorbeeld een signaal voor Google. En dat is precies waar het om draait bij conversie optimalisatie.

Want hoe beter de gebruikerservaring, hoe meer mensen zullen converteren. Andersom is conversie optimalisatie pas nuttig als je voldoende bezoekers hebt. Je slaat dus vaak twee vliegen in één klap met zoekmachine- en conversie optimalisatie.

zoekmachine optimalisatie afspraak

SEO specialist inschakelen

Wil je bovenaan in Google komen te staan? Dan moeten alle elementen kloppen.

Het is tijdrovend om hiermee bezig te zijn en bovendien is voor een aantal elementen technische kennis vereist. Kies daarom voor een zoekmachine optimalisatie bureau met echte SEO specialisten en troef je concurrenten af. Wij vertellen je graag meer in een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Maak een afspraak.

Onze werkwijze

Bij de start van een SEO traject voeren we altijd eerst een uitgebreide SEO check uit. Onze SEO checklist bevat inmiddels meer dan 140 punten. Zeker bij een webshop zijn er veel optimalisatiemogelijkheden.

Na de SEO check hebben we een goed beeld waar de website op dat moment staat. Als de basis nog niet goed is, denk aan een onoverzichtelijke structuur, problemen met duplicate content of als er bijvoorbeeld geen mogelijkheid is om meer content op een pagina te plaatsen, moeten deze punten eerst opgelost worden.

Afhankelijk van je CMS kunnen wij dit voor je oplossen of moet je dit aan je webbouwer vragen. Pas dan heeft het voor ons zin om aan de slag te gaan en kunnen we gaan scoren in Google. De quick wins kunnen al snel aangepast worden. Daarnaast zijn er een aantal punten die op de langere termijn aan bod komen. Dat is het échte finetunen. De motor loopt al goed maar dan gooi je er nog een sportluchtfilter in.

Wat er allemaal nodig is, en in welke fase, stemmen we altijd af op jouw wensen en doelstellingen.

Al een aantal jaar een fijne samenwerking. Wij zijn zeer tevreden!
Jessica Marsilje
Housecare Service

Zoekmachine optimalisatie heeft tijd nodig

Organische groei is een duurzaam proces. Soms duurt het even voordat de groei op gang komt. En dat even kan best een half jaar tot een jaar zijn. We hebben klanten in ons portfolio waarbij de aanloop op zich liet wachten maar door hard door te werken en er vertrouwen in te houden, viel de stijgende lijn nog net niet stijl achterover in zijn grafiek toen de groei inzette (we noemen dit ook wel ‘het hockeystick effect’). Soms maak je wel direct in het begin een sprint, maar het behoud hiervan is een lange termijn bezigheid.

Het Hockeystick Effect

Succesverhalen

shoesme logo
Shoesme is één van de bekendste Nederlandse merken op het gebied van baby- en kinderschoenen.
  • +47%
    organisch verkeer t.o.v. 2017
  • #1
    positie voor o.a. ‘babyschoentjes’
  • Top 3
    positie voor o.a. ‘babyschoenen’ en ‘meisjesschoenen’
gear2win
Gear2win biedt alles voor de ultieme motorcrossbeleving.
  • +161%
    stijging organisch verkeer
  • #1
    voor o.a. crosskleding en crosslaarzen
  • Top 3
    voor 15+ woorden in Nederland én België
RS Tools
RS-Tools investeert sinds 2016 flink in zijn webshop en dat is te zien...
  • +65%
    organische groei
  • #2
    voor het zoekwoord 'zaagbladen'
  • Top 3
    voor zoektermen als 'trespa zaagbladen' en meer

Nooit uit-geoptimaliseerd

Zoekmachine optimalisatie blijft altijd gaande. Google is altijd bezig met updates aan haar algoritme. En die updates kunnen jouw positie in de zoekresultaten beïnvloeden, positief of negatief. Een paar voorbeelden die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt:

  • Mobile first indexing
  • No click results uitgebreid. Hierdoor wordt structured data en microdata steeds belangrijker.
  • De meta beschrijving werd ooit uitgebreid naar 320 tekens. Dus genoeg plek voor meer info, meer zoekwoorden en een sterke call to action. Na een paar maanden werd dit weer teruggedraaid naar 156 tekens. Dus, alles moest weer ingekort worden.

De volgende update staat nu al op ons te wachten. Daarnaast zitten je concurrenten waarschijnlijk ook niet stil. Je bent dus nooit klaar met de optimalisatie.

Wat heb ik nou precies aan een zoekmachine optimalisatie bureau?

  • Technische kennis
  • Duidelijke rapportage
  • Groei in organische bezoekers van je website

Onze meerwaarde zit in onze ervaring en technische kennis. Daarnaast trainen we je ook als je dat graag wilt, zodat je van ons leert en mee kunt helpen. Natuurlijk krijg je elke maand een duidelijke rapportage.

Onze klanten geven aan dat ze het erg fijn vinden:

  • Dat we een stok achter de deur zijn voor ze om steeds te blijven werken aan de site.
  • Dat het ons snel opvalt als er iets niet werkt of andere problemen zijn.
  • Dat we meedenken over hoe ze nog meer uit hun website of webshop kunnen halen.

Plus de groei in websitebezoekers natuurlijk ✌️

Beginnen met SEO?

Vraag een offerte aan of bel meteen voor een afspraak. Dan kunnen we deze maand nog voor je aan de slag.