Conversie optimalisatie

Je wil zoveel mogelijk omzet uit je webshop halen. Dat betekent zorgen voor veel bezoekers en een goed conversiepercentage. Maar wat is een goed conversiepercentage?

De conversie verhogen van jouw webshop?

Bel ons voor een vrijblijvende brainstormsessie

Dus, wat een goed conversiepercentage is? Het enige juiste antwoord: alles dat beter is dan de maand ervoor. En daar zorg je voor met conversie optimalisatie.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie, ook wel afgekort als CRO (Conversion Rate Optimization), betekent letterlijk dat je structureel werkt aan het verbeteren van je conversiepercentage. Als je je prijzen halveert weten we zeker dat je conversiepercentage in no-time stijgt, maar echt blij zul je dan niet zijn. Er komt dus meer bij kijken.

Meer omzet halen

Eigenlijk zijn er 3 manieren om met je webshop meer omzet uit je bestaande websitebezoekers te halen:

  1. Zorg dat de gemiddelde bestelwaarde stijgt.
  2. Zorg dat het gemiddelde aantal orders per klant stijgt (meer herhaalaankopen).
  3. Zorg dat het percentage bezoekers dat bestelt stijgt.
Een top bedrijf waar ze snappen wat belangrijk is. Klantvriendelijk, servicegericht, probleemoplossend en plezierig in de omgang. Buiten dit zit hier een zeer deskundig team dat weet waar ze over praten. (...) ook als het gaat over SEO vraagstukken of conversie optimalisatie is dit een uitstekende partner.
Schminkengrime
Linda Gloudemans
SchminkenGrime.nl

Hoe doen we dat?

Om je conversiepercentage te laten stijgen werken wij volgens het ResearchXL framework van ConversionXL.

Dit betekent dat we eerst een grondige analyse van je website doen, onderzoeken waar je bezoekers naar op zoek zijn en wat de huidige knelpunten van je webshop zijn. Vervolgens stellen we hypotheses op die we indien mogelijk gaan testen voor we ze live doorvoeren.

ConversionXL Certified Optimizer

De werkwijze van onze conversie specialist

Het ResearchXL framework bestaat uit een aantal stappen. Alle (mogelijke) problemen die uit het onderzoek naar voren komen worden gecategoriseerd en geprioriteerd. Afhankelijk van het soort probleem en de urgentie worden deze of direct opgelost, of er wordt een hypothese opgesteld die door middel van A/B-testen getest kan worden.

Het ResearchXL framework

  1. Technische analyse: werking in verschillende browsers, op verschillende apparaten, snelheid etc.
  2. Analytics health check en data-analyse: zorgen voor zoveel mogelijk data die bovendien betrouwbaar is.
  3. Heuristische analyse: expertanalyse van de webshop op punten als relevantie, overtuigingskracht, frictie en afleiding.
  4. Mousetracking en user recordings: analyse van hoe bezoekers daadwerkelijk door de website navigeren.
  5. Opzetten van polls: bijvoorbeeld om erachter te komen waarom mensen afhaken op de checkoutpagina.
  6. User testing: personen concrete taken op de website uit laten voeren.

Is het iets voor jou, dat conversie optimalisatie?

Elke webshop, groot of klein, kan werken aan het verbeteren van de conversieratio. Maar om hypotheses daadwerkelijk te testen door middel van een A/B-test heb je minimaal ongeveer 1.000 bestellingen per maand nodig. Alleen dan kunnen we garanderen dat je conversiepercentage stijgt.

Voor kleinere webshops geldt dat we op basis van ervaring en best practices ook heel ver kunnen komen. In dat geval testen we hypotheses door ze direct live door te voeren op de site en het effect op langere termijn te analyseren via data uit Google Analytics. Dit is wel minder betrouwbaar en het resultaat zal ook minder sterk zijn dan wanneer je wel kunt A/B-testen.

Vrijblijvend kennismaken?

We kijken graag samen met jou hoe we meer uit je website- of shop kunnen halen.