Over Mega Collections
Mega Collections is wereldwijd één van de belangrijkste groothandels in potten, manden en decoratie-artikelen. Ze leveren aan tuincentra, bouwmarkten, groothandels, grootwinkel- en e-commerce bedrijven in meer dan 45 landen. In Waalwijk heeft Mega Collections een showroom van maar liefst 1500 m2. Daarnaast is er een zestalige webshop waar geregistreerde bedrijven online kunnen bestellen.
De uitdaging
Mega Collections wilde al eerder met Klaviyo aan de slag, maar het bleek lastig om hun oude website goed te koppelen. De overstap naar Shopware zorgde ervoor dat we dit project opnieuw op konden pakken. De website is zestalig maar alle talen vallen onder één sales channel in Shopware. Daardoor was het noodzakelijk alle talen in één Klaviyo account te integreren. Dit biedt voordelen, maar ook uitdagingen.
Daarnaast wilde Mega Collections graag veel custom properties synchroniseren met Klaviyo om speciale flows in te richten. Denk aan datum van laatste inlog en contactgegevens van gekoppelde verkoopmedewerkers.
Uitgevoerde werkzaamheden
O.a.
- Migratie van Mailchimp naar Klaviyo
- Klaviyo koppeling met Shopware
- Synchroniseren van diverse custom properties van Shopware naar Klaviyo, waaronder last login date
- Inrichting Klaviyo account voor 6 talen
- Maken template en diverse basisflows zoals abandoned cart e-mails
- Inrichten flow voor klanten die een account hebben aangemaakt met diverse reminders afhankelijk van of zij op een bepaald moment al ingelogd zijn en/of een bestelling hebben geplaatst
- Gebruikmaken van gepersonaliseerde universele blokken op basis van show/hide logic (indien er een verkoopmedewerker gekoppeld is aan de klant worden in alle mails de contactgegevens van deze medewerker getoond, anders worden algemene gegevens getoond)
- Strategisch advies en training
Resultaat
Door het management werd vooraf getwijfeld of e-mailmarketing nuttig zou zijn voor de B2B-doelgroep. Er werd verwacht dat (potentiële) klanten niet geïnteresseerd waren in nieuwsbrieven. Inmiddels zien we dat er wel degelijk veel engagement is op nieuwsbriefcampagnes met een gemiddelde open rate van 48% en een gemiddeld klikpercentage van 5,2% (ver boven de benchmark). Ook zorgen de nieuwsbrieven voor extra omzet.
De klant is vooral erg blij met de e-mailflow voor het opvolgen van potentiële klanten die voor het eerst een account hebben aangemaakt voor de webshop. Er wordt realtime informatie doorgestuurd van Shopware naar Klaviyo of iemand is ingelogd. Afhankelijk van het gedrag van de potentiële klant worden enkele reminders gestuurd. In een gepersonaliseerd blok worden contactgegevens van de gekoppelde verkoopmanager meegestuurd. Deze flow is in eerste instantie opgezet in het Nederlands en wordt daarna door de klant zelf doorgekopieerd naar de overige vijf talen.