Server Side Tagging

Zijn de algoritmes en een goede conversiemeting van Google Ads en Facebook belangrijk voor je? Zorg dan dat alle trackingcodes via server side tagging worden geïmplementeerd.

Server side tagging implementeren?

Al vanaf € 500*.

*Excl. Taggrs abonnement. De kosten voor implementatie hangen af van het aantal tags dat omgezet moet worden.

Wat is server side tagging?

Server side tagging (ook wel server side tracking genoemd) betekent dat het meten en verwerken van data via je eigen server gebeurt, in plaats van direct op de servers van Google, Meta en andere grote bedrijven. Het ’taggen’ doelt op tags die in Google Tag Manager zijn ingesteld. Hiermee kun je op een eenvoudige manier scripts inladen op je website. Het gaat bijvoorbeeld om scripts als Google Analytics 4, Google Ads conversietracking en bijvoorbeeld ook TikTok of LinkedIn scripts.

Al deze scripts zijn bedoeld om te meten wat er gebeurt op je website: wie bezoeken je website en wat doen ze? Er worden dus bezoeken en acties gemeten (bijvoorbeeld een aankoop of het aanvragen van een offerte).

Web tracking vs. server side tagging

Google Tag Manager wordt al jaren gebruikt om al deze acties op een eenvoudige manier te meten. De data wordt direct naar Google, Meta etc. gestuurd. Het probleem is dat hiervoor third party cookies nodig zijn. Third party cookies zijn cookies die een externe partij (zoals Google of Meta) op je website plaats om jouw bezoekers te volgen. Hier heb je zelf weinig invloed op en vandaag dat het ook niet privacyvriendelijk is.

Third party cookies hebben al lang een slechte naam. De browser Safari staat al sinds 2020 geen third party cookies meer toe en ook Apple heeft ze al een tijd geleden in de ban gedaan. Hiermee wordt het verzamelen van data moeilijker en minder betrouwbaar. Je mist immers aardig wat data. En als marketeer of webshopmanager weet je hoe belangrijk data is. Bijvoorbeeld voor de algoritmes van Google en Meta en om je campagnes goed te sturen en analyseren.

Ook Google Chrome (de meest gebruikte browser) gaat nu afscheid nemen van third party cookies. Het precieze moment is al een paar keer uitgesteld, maar dit wordt waarschijnlijk eind 2024. Dit zou betekenen dat er bijna geen data meer gemeten wordt. En dus is er een oplossing nodig en die is gevonden in server side tracking. In het kort gezegd wordt data niet meer direct via het web (en via de third party cookies) gemeten en verstuurd naar o.a. Google en Meta, maar via je eigen server, zodat het om first party cookies gaat. Server side tagging dus.

De voordelen van server side tagging

Het belangrijkste voordeel van server side tracking is natuurlijk dat je geen data meer verliest wanneer third party cookies niet meer gebruikt kunnen worden. Maar er zijn meer voordelen:

 

Het blokkeren van third party cookies zorgt er nu al voor dat er veel minder data wordt gemeten. Door het implementeren van server side tagging zien we voor klanten een stijging van 5 tot wel 25% meer data. Het leuke is dat je hier zelf inzicht in hebt.

Je hoeft minder scripts direct op je website te laden en kunt de rest in de server container verwerken. Dit zorgt ervoor dat je website sneller laadt.

Je hebt met server side tagging veel meer mogelijkheden om precies te bepalen welke data waar naartoe wordt gestuurd. Voorheen werd alles gewoon automatisch naar Google of Meta gestuurd, dat hoeft nu niet meer.

Bezoekers die ad blockers hebben geïnstalleerd worden normaal gesproken niet gemeten. Ad blockers blokkeren momenteel geen requests die naar je eigen domein worden gestuurd, waardoor je deze data nu wel binnenkrijgt.

Third party cookies van o.a. Safari hebben een levensduur van maar 7 dagen, en in sommige gevallen slechts 24 uur (bijvoorbeeld voor urls met een parameter). Als een cookie server side wordt opgeslagen kan de levensduur verlengd worden tot bijv. wel 2 jaar. Waardoor je dus ook veel meer data hebt.

dataverschil dankzij server side tagging

Server side tracking via Taggrs

Zijn er ook nadelen? Jazeker, maar die wegen in onze ogen niet op tegen de voordelen. Zo is het implementeren van server side tagging niet goedkoop. Je moet namelijk betalen voor het hosten van de data. Dit kan via Google Cloud Platform, maar dat is ingewikkeld en vrij prijzig. Wij kiezen daarom voor Taggrs: een Nederlandse tussenpartij. De kosten hiervoor variëren afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers op je website. Voor kleine websites zal dit rond de €25 per maand liggen en voor grote webshops kan dit oplopen tot €125 per maand.

Daarnaast is het implementeren ervan niet eenvoudig. Er moet een nieuwe Google Tag Manager container worden opgezet en alle bestaande tags moeten worden aangepast. De investering hiervoor varieert afhankelijk van het aantal scripts dat je server side wilt meten, maar houd rekening met €500 a €1000 voor het opzetten van server side tracking.