Second opinion online marketing

Wanneer ben je tevreden met je online marketing resultaten? Hoe weet je zeker dat je SEO, Google Ads, social campagnes of e-mailmarketing goed inzet? Een online marketing second opinion is een laagdrempelige manier om antwoord te krijgen op deze vragen, en wij helpen je er graag mee.
Second opinion

Online marketing audit laten uitvoeren?

Neem contact met ons op

Online marketing audit

Twijfel je of je huidige online marketing bureau goed werk levert of wil je gewoon eens een frisse blik op je website/webshop of de prestaties ervan laten werpen? 

Een online marketing audit is een laagdrempelige manier om antwoord te krijgen op deze vragen, en wij helpen je er graag mee. 

Waarvoor kun je een second opinion aanvragen?

Een second opinion is eigenlijk gewoon een uitgebreide check. Je kunt door ons een check laten uitvoeren voor o.a.:

  • SEO van je website of webshop
  • Google Ads account (inclusief Performance Max en ProfitMetrics)
  • Gebruiksvriendelijkheid van je website of webshop (UX of conversie-optimalisatie)
  • Klaviyo
  • Social media campagnes (bijv. Facebook of Instagram)

Als je niet wilt dat je huidige online marketing bureau hiervan op de hoogte is kunnen we anoniem meekijken, al denken we dat je hier gewoon transparant over kunt zijn. De meeste bureaus hebben hier geen problemen mee. Zij willen ook alleen maar het beste resultaat voor jouw bedrijf.

Wat controleren we precies?

Wat we controleren hangt af van het soort check dat we doen. We geven je een aantal voorbeelden zodat je een idee hebt van wat je kunt verwachten.

Uitgebreide SEO check

Wij hebben in de loop der jaren een uitgebreide maatwerk SEO check ontwikkeld die inmiddels bestaat uit ruim 150 punten op het gebied van techniek, content en autoriteit. Het uitvoeren van deze check gebeurt grotendeels handmatig omdat dit voor het beste resultaat zorgt. We maken gebruik van tools als Screaming Frog, Ahrefs, Moz, Google Lighthouse en Google Search Console.

Een aantal voorbeelden van SEO-factoren die gecontroleerd worden:

  • Kan Google de website optimaal crawlen?
  • Worden alle pagina’s goed geïndexeerd?
  • Worden er niet teveel urls gecrawld / geïndexeerd?
  • Is er een sitemap aanwezig?
  • Heeft elke pagina unieke content en unieke metagegevens?
  • Is de structuur van de website in orde?
  • Is er geen sprake van duplicate content?
  • Is de paginasnelheid voldoende?
  • Zijn de Core Web Vitals in orde?
  • Is er structured data aanwezig?
  • Hoe is de autoriteit vergeleken met die van concurrenten?
  • Etc.

Je ontvangt hiervan een concrete rapportage met aanbevelingen op volgorde van prioriteit waarmee jij of je webbouwer direct aan de slag kunt.

Google Ads audit

Er komt veel kijken bij het goed managen van een Google Ads account. Sinds de introductie van Performance Max is het zelfs nog wat ingewikkelder geworden. Wij kunnen een Google Ads account controle doen. Hierbij checken we onder andere de volgende punten:

  • Staan alle instellingen goed?
  • Worden conversies / e-commerce goed gemeten?
  • Wordt gebruikgemaakt van de juiste biedstrategieën?
  • Wordt er goed gebruikgemaakt van uitsluitingszoekwoorden om verspilling te minimaliseren?
  • Zijn advertentieteksten en extensies geoptimaliseerd?
  • Is de campagnestructuur logisch en overzichtelijk ingericht?
  • Worden de doelgroepen en remarketinglijsten effectief ingezet?
  • Is er een goede budgetverdeling tussen verschillende campagnes en netwerken?

Afhankelijk van de inrichting van je Google Ads account en je doelstellingen hebben we specifieke checklists die we nalopen. Je ontvangt concrete aanbevelingen die je toe kunt passen die moeten leiden tot betere prestaties.

Usability check (conversie-optimalisatie)

Een website of webshop kan nog zo mooi zijn, maar als bezoekers niet gemakkelijk hun weg vinden of afhaken bij het bestelproces, laat je omzet liggen. Wij voeren een uitgebreide UX- en conversie-optimalisatiecheck uit om te analyseren waar je gebruikers mogelijk vastlopen.

Voorbeelden van zaken die we onderzoeken:

  • Is de navigatie logisch en duidelijk?
  • Is het doel van elke pagina duidelijk en worden call-to-actions goed ingezet?
  • Functioneert de website op mobiel even goed als op desktop?
  • Is de checkout snel en zonder onnodige drempels?
  • Laden pagina’s snel genoeg?
  • Worden mogelijke twijfels van bezoekers weggenomen?
  • Worden de principes van Cialdini slim ingezet?
  • Hoe presteert de website op het gebied van toegankelijkheid?

Met deze inzichten kun je je website of webshop optimaliseren voor een betere gebruikerservaring en een beter conversieratio.

E-mailmarketing / Klaviyo audit

E-mailmarketing is een krachtig kanaal, maar alleen als je het op de juiste manier inzet. Met een e-mailmarketing audit analyseren we hoe jij nieuwsbriefcampagnes inzet en of er verbeterpunten zijn. We gaan vooral ook in op alle mogelijkheden om nieuwsbrieven te segmenteren, personaliseren en automatiseren.

Wij zijn zelf helemaal thuis in Klaviyo. Maak jij al gebruik van Klaviyo en wil je het account eens onder de loep laten nemen? Dat doen we graag. Maak je (nog) geen gebruik van Klaviyo? Dan analyseren we alsnog graag je huidige e-mailmarketingprocessen en adviseren we hoe je meer uit nieuwsbrieven kunt halen.

Onderdeel van onze check:

  • Staan alle belangrijke instellingen goed?
  • Is je template goed?
  • Zijn je flows (zoals welkomstmails, verlaten winkelwagen en after-sales) goed ingericht?
  • Worden de juiste segmenten gebruikt voor gerichte mailings?
  • Hoe presteren je e-mails qua open- en klikratio’s?
  • Is je e-maildeliverability (spamfilters, DKIM, SPF, DMARC) op orde?
  • Welke optimalisaties kunnen leiden tot een hogere conversie vanuit e-mailmarketing?

Je ontvangt een concreet rapport met verbeterpunten, zodat je meer resultaat haalt uit je e-mailstrategie.

Analyse van social media campagnes

Adverteren op social media vraagt om een strategische aanpak. Onze social media audit helpt je om te beoordelen of je campagnes optimaal zijn ingericht. We richten ons hierbij met name op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest).

Wat checken we bij social media campagnes?

  • Worden de juiste doelgroepen en targetingopties gebruikt?
  • Hoe presteren de advertenties qua engagement en conversies?
  • Is er een goede A/B-teststrategie voor advertentievarianten?
  • Kloppen de trackinginstellingen (Facebook Pixel, CAPI, UTM-tags)?
  • Zijn de advertentieformaten en creatives optimaal voor elk platform?
  • Met deze inzichten kun je je social media campagnes effectiever inzetten en je ROAS verbeteren.

We kunnen ook je social media pagina’s en organische posts analyseren en je adviseren hoe je hier nog effectiever mee aan de slag kunt.

website maken - contact

Second opinion voor je online marketing aanvragen

Twijfel je over je online marketingprestaties of wil je zeker weten dat je campagnes en strategieën goed zijn ingericht? Onze onafhankelijke second opinion geeft je direct inzicht in verbeterpunten en concrete aanbevelingen.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende analyse en ontdek waar je marketingbudget nog efficiënter ingezet kan worden!

Second opinion aanvragen?

Vraag een offerte aan of bel meteen voor meer informatie. We gaan graag snel voor je aan de slag!