Social media

10 tips om succesvol te adverteren op Facebook

Dit bericht is geschreven op 14 februari 2014. Inmiddels is het één en ander gewijzigd bij de advertentiemogelijkheden van Facebook. Voorheen spraken we ook over het gebruik maken van de Power Editor extensie in Chrome, deze is al geruime tijd niet meer beschikbaar. Inmiddels zijn de mogelijkheden veranderd en uitgebreid. Tijd om deze blog een update te geven.

Al is Facebook niet meer het meest gebruikte sociale medium zoals het voorheen was, het blijft een interessant medium om je doelgroep op te kunnen blijven bereiken en hierop te adverteren. Ik geef jullie graag 10 interessante tips zodat jullie hier ook mee aan de slag kunnen.

1. Maak gebruik van het advertentiebeheer

Ga je starten met adverteren op Facebook? Maak een account aan op business.facebook.com en maak gebruik van het advertentiebeheer. Hier kun je doelgerichte advertenties opzetten, specifieke doelgroepen aanmaken en zowel je advertentie op Facebook, als in Instagram, als het netwerk van Facebook vertonen.

2. Stel een accountbestedingslimiet in

Zeker als je voor het eerst gaat testen met Facebook is het verstandig om een accountbestedingslimiet in te stellen. Soms vliegt je advertentiebudget er nogal snel doorheen, zeker als je meerdere advertenties tegelijk opzet. Het is dan soms lastig het overzicht te houden van hoeveel je al hebt besteed en welke advertenties nog lopen.

Je kunt per advertentie een looptijd en maximum dagbudget aangeven, maar hoe dan ook: een algemeen accountbestedingslimiet voorkomt ongewenste uitgaven. Bovendien kun je je budget op elk moment naar boven bijstellen en het overzicht kwijt raken. Let wel op dat je deze op tijd bijstelt als je een nieuwe campagne opzet, want Facebook pauzeert al je campagnes als je accountbestedingslimiet is bereikt.

3. Gebruik geen automatische advertentie-opties

Facebook probeert je aan het adverteren te krijgen door de eenvoudige advertentiemogelijkheden te promoten. Dit zijn de knoppen ‘Bericht boosten’ en ‘Pagina promoten’. Je kunt deze opties beter niet gebruiken. De instellingen zijn zo algemeen dat ze niet veel zullen opleveren. Besteed liever wat tijd aan het opzetten van goede, op maat gemaakte advertenties en een doelgroep die echt geïnteresseerd zal zijn in je advertenties.

4. Kies voor een specifiek type advertentie afhankelijk van je doel

Je kunt bij Facebook adverteren kiezen voor maar ongeveer 10 soorten advertenties (eentje daarvan, gesponsorde verslagen, verdwijnt binnenkort). Welke kies je wanneer? Dit hangt af van je doel. Grofweg kun je het volgende overzicht gebruiken:

Doel: Type advertentie:
Meer bekendheid Merkbekendheid, bereik
Overweging, mensen tot een actie over laten gaan op FB of op je site Verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren, chatberichten
Meer conversies (bijv. op je website) Conversies, verkopen uit catalogus, winkelverkeer

5. Denk eens aan advertenties met aanbiedingen

Wist je dat je in Facebook ook advertenties kunt maken met een aanbieding erin? Denk aan een korting voor je website of een andere promotiecode. Zo kun je je doelgroep heel concreet verleiden tot het klikken naar je website of webshop. Bovendien kun je in Facebook ook conversies meten. Je kunt dan precies zien hoeveel procent van de kliks heeft geleid tot een aankoop of inschrijving.

6. Bereik je bestaande klanten

Je kunt bij adverteren op Facebook heel specifiek je doelgroep bepalen. Zelfs zo specifiek dat één speciale klant je bericht ziet, bijvoorbeeld op zijn verjaardag. Wil je meer klanten bereiken, maar weet je niet of je ze kunt vinden op Facebook? Dan kun je een eigen doelgroeplijst aanmaken in Facebook op basis van e-mailadressen. Je kunt ze ook eenvoudig importeren vanuit bijvoorbeeld MailChimp. (Klik in het advertentiebeheer linksboven op ‘Advertentiehulpmiddelen’ en dan op ‘Doelgroepen’. Klik hier op ‘Doelgroep maken’ en kies ‘aangepaste doelgroep’.) Als deze gekoppeld kunnen worden aan gebruikersaccounts in Facebook, kun jij deze personen bereiken met je advertenties (hoewel je vooral zakelijke e-mailadressen zult hebben en mensen vaak een persoonlijk e-mailadres gebruiken op Facebook, kun je misschien toch nog 25-40% van je lijst bereiken).

7. Vind de juiste doelgroep

Op basis van je zelf aangemaakte doelgroep kun je Facebook een vergelijkbare doelgroep laten samenstellen. Dit zijn profielen die nog niet in je doelgroep zitten, maar die veel overeenkomsten hebben, zoals dezelfde interesses. Ik adviseer om een vergelijkbare doelgroep van 1 tot 2% te maken, want je wil wel dat ze zoveel mogelijk op je doelgroep lijken. Ook kun je mensen die op je site zijn geweest of op specifieke pagina’s zijn geweest bereiken.

8. Wel of niet adverteren op mobiel

Het grootste gedeelte van de mensen op Facebook zit op zijn of haar mobiel. Ook is iedere website tegenwoordig geschikt voor mobiel, zo niet, dan moet je ons even snel bellen. Daarom is het eigenlijk geen keuze meer of je wel of niet moet adverteren op mobiel, misschien is de vraag juist eerder of je alleen moet adverteren op mobiel. Sommige advertentie-opties zijn alleen beschikbaar op mobiel. Bedenk dit van te voren goed.

9. Het juiste bod

Twijfel je tussen cpc of cpm? Hou dan als vuistregel aan dat je voor getargette doelgroepen van minder dan 100.000 personen cpc (cost per click) meestal het meest interessant is. Target je een veel grotere doelgroep, dan kan cpm (cost per mille, oftewel kosten per duizend vertoningen) het meest interessant zijn. Daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van welke campagne doelstelling je kiest, welke biedingen er mogelijk zijn.

10. Testen, testen, testen

Zoals bij alle vormen van online adverteren is ook hier testen heel erg belangrijk. Test bijvoorbeeld het effect van verschillende afbeeldingen en verschillende advertentieteksten. Klikpercentages kunnen tot wel 200% hoger liggen voor de juiste afbeeldingen. En advertenties met een video hebben veruit een hoger bereik en doorklikpercentage dan een advertentie met alleen een afbeelding.

Hulp nodig bij adverteren op Facebook? WebdesignTilburg helpt je graag. Ondersteuning is al mogelijk vanaf € 400,-.  Bel ons voor meer informatie: 013 – 580 0559, of mail naar janneke@webdesigntilburg.nl.