10 tips om succesvol te adverteren op Facebook

Janneke van Bergeijk
14 februari 2014
door Janneke van Bergeijk

Dit bericht is geschreven op 14 februari 2014. Inmiddels is het één en ander gewijzigd bij de advertentiemogelijkheden van Facebook. Inmiddels zijn de mogelijkheden met name uitgebreid. Wij zullen dit bericht z.s.m. updaten.  

Ik heb deze week een interessant Webinar gevolgd van Marketingfacts. Dit webinar ging helemaal over adverteren op Facebook en hoewel ik hier al best wat van wist, heb ik nog heel veel bij kunnen leren. De meest belangrijke en interessante tips wil ik graag met jullie delen.

1. Maak gebruik van de Power Editor

Ga je starten met adverteren op Facebook? Maak gebruik van de Power Editor. Dit is een handige tool (Google Chrome plugin) waarin je een uitgebreid overzicht hebt van al je advertenties en waarin je heel makkelijk nieuwe advertenties kunt aanmaken. Een stuk overzichtelijker dan het standaard advertentiebeheer. Je vindt een link naar de Power Editor in het menu aan de linkerkant.

2. Stel een maximum budget in

Zeker als je voor het eerst gaat testen met Facebook is het verstandig om een maximum advertentiebudget in te stellen. Soms vliegt je advertentiebudget er nogal snel doorheen, zeker als je meerdere advertenties tegelijk opzet. Het is dan soms lastig het overzicht te houden van hoeveel je al hebt besteed en welke advertenties nog lopen. Ook heb ik eens meegemaakt dat er advertenties door bleven lopen op Facebook, terwijl ik ze in mijn advertentieaccount nergens meer terug kon vinden (maar gelukkig werden deze achteraf ook niet gefactureerd).

Je kunt per advertentie een looptijd en maximum dagbudget aangeven, maar hoe dan ook: een algemeen maximum advertentiebudget voorkomt ongewenste uitgaven. Bovendien kun je je budget op elk moment naar boven bijstellen.

3. Gebruik geen automatische advertentie-opties

Facebook probeert je aan het adverteren te krijgen door de eenvoudige advertentiemogelijkheden te promoten. Dit zijn de knoppen ‘Bericht boosten’ en ‘Pagina promoten’. Je kunt deze opties beter niet gebruiken. De instellingen zijn zo algemeen dat ze niet veel zullen opleveren. Besteed liever wat tijd aan het opzetten van goede, op maat gemaakte advertenties en een doelgroep die echt geïnteresseerd zal zijn in je advertenties.

4. Kies voor een specifiek type advertentie afhankelijk van je doel

Je kunt bij Facebook adverteren kiezen voor maar ongeveer 10 soorten advertenties (eentje daarvan, gesponsorde verslagen, verdwijnt binnenkort). Welke kies je wanneer? Dit hangt af van je doel. Grofweg kun je het volgende overzicht gebruiken:  

Doel: Type advertentie:
Meer fans pagina-vind-ik-leuks, paginabericht met link
Meer engagement (interactie) met fans mobiele app promoten, paginabericht
Meer conversies (bijv. op je website) klikken naar website, websiteconversies, reacties op evenementen, aanbiedingen, paginabericht met link

 

5. Denk eens aan advertenties met aanbiedingen

Wist je dat je in Facebook ook advertenties kunt maken met een aanbieding erin? Denk aan een korting voor je website of een andere promotiecode. Zo kun je je doelgroep heel concreet verleiden tot het klikken naar je website of webshop. Bovendien kun je in Facebook ook conversies meten. Je kunt dan precies zien hoeveel procent van de kliks heeft geleid tot een aankoop of inschrijving.

6. Bereik je bestaande klanten

Je kunt bij adverteren op Facebook heel specifiek je doelgroep bepalen. Zelfs zo specifiek dat één speciale klant je bericht ziet, bijvoorbeeld op zijn verjaardag (hiervoor target je op gebruikers-id). Wil je meer klanten bereiken, maar weet je niet of je ze kunt vinden op Facebook? Dan kun je een eigen doelgroeplijst aanmaken in Facebook op basis van e-mailadressen of telefoonnummers van klanten. (Klik in de Power Editor rechtsboven op ‘Advertentiehulpmiddelen’ en dan op ‘Doelgroepen’. Klik hier op ‘Doelgroep maken’ en kies ‘aangepast publiek.) Als deze gekoppeld kunnen worden aan gebruikersaccounts in Facebook, kun jij deze personen bereiken met je advertenties (hoewel je vooral zakelijke e-mailadressen zult hebben en mensen vak een persoonlijk e-mailadres gebruiken op Facebook, kun je misschien toch nog 25-40% van je lijst bereiken).

7. Vind de juiste doelgroep

Op basis van je zelf aangemaakte doelgroep kun je Facebook een vergelijkbare doelgroep laten samenstellen. Dit zijn profielen die nog niet in je doelgroep zitten, maar die veel overeenkomsten hebben, zoals dezelfde interesses. Is het je niet gelukt zelf een doelgroep aan te maken, dan kun je een andere handige Facebookfunctie gebruiken om een nieuwe doelgroep samen te stellen: Facebook Graph Search. Deze is nog niet in het Nederlands beschikbaar, maar als je je instellingen op Engels zet krijg je deze nieuwe, zeer uitgebreide zoekfunctie wel te zien.

Je kunt nu zoekopdrachten uitvoeren als:
- pages liked by people who like (en dan bijvoorbeeld je concurrent)
- interests liked by people who like (en dan bijvoorbeeld een populaire branchepagina)

Interesses en andere informatie die hier uit voortkomt kun je weer gebruiken bij het maken van advertenties om je doelgroep verder te specificeren.

8. Wel of niet adverteren op mobiel

Je kunt bij het aanmaken van advertenties kiezen waar je wilt dat je advertenties getoond worden (bijvoorbeeld aan de rechterkant of in het nieuwsoverzicht). Je kunt ook zelf kiezen of je je advertenties wel of niet wilt laten zien op mobiele telefoons. Promoot je je website en/of richt je je op conversies op je website, maar is je website niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, kies dan liever niet voor mobiele advertenties. Dit kost je alleen maar geld terwijl het waarschijnlijk niet het gewenste resultaat oplevert.

9. Het juiste bod

Twijfel je tussen cpc of cpm? Hou dan als vuistregel aan dat je voor getargette doelgroepen van minder dan 100.000 personen cpc (cost per click) meestal het meest interessant is. Target je een veel grotere doelgroep, dan kan cpm (cost per mille, oftewel kosten per duizend vertoningen) het meest interessant zijn.

10. Testen, testen, testen

Zoals bij alle vormen van online adverteren is ook hier testen heel erg belangrijk. Test bijvoorbeeld het effect van verschillende afbeeldingen en verschillende advertentieteksten. Klikpercentages kunnen tot wel 200% hoger liggen voor de juiste afbeeldingen.

Hulp nodig bij adverteren op Facebook? WebdesignTilburg helpt je graag. Ondersteuning is al mogelijk vanaf € 150,-.  Bel ons voor meer informatie: 013 - 580 0559, of mail naar janneke@webdesigntilburg.nl.

Janneke van Bergeijk

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.