8 tips voor betere en effectievere e-mailnieuwsbrieven

23 augustus 2013
door Karen Foesenek

E-mailmarketing is al jarenlang een relatief eenvoudige, voordelige en effectieve manier om van prospects klanten te maken en om bestaande klanten aan je te blijven binden. De regels zijn de afgelopen jaren wel een stuk strenger geworden, maar nog steeds is het een veelgebruikt medium. Iedereen ontvangt dagelijks wel één of meerdere e-mailnieuwsbrieven in zijn of haar inbox. Hoe val je op tussen andere nieuwsbrieven? En hoe zorg je ervoor dat je (potentiële) klanten actie ondernemen? Hieronder volgen 8 tips voor betere e-mailnieuwsbrieven die meer resultaat opleveren:

1. Zorg voor een goed e-mailbestand

Klinkt logisch, maar het kost wel veel tijd om een goed e-mailbestand op te zetten. Zorg dat je van al je klanten én van iedereen die interesse heeft getoond in je bedrijf of product een e-mailadres hebt. Hoe meer informatie je van deze mensen hebt hoe beter, want dit kun je gebruiken om je nieuwsbrieven te personaliseren. Probeer ten minste de juiste aanhef, voornaam, achternaam en de bedrijfsnaam te verzamelen. Houd dit bijvoorbeeld bij in excel, in je CRM-programma of direct in het programma waarmee je je e-mailnieuwsbrieven verstuurt. Aangezien het niet meer is toegestaan naar willekeurige e-mailadressen te mailen moet je creatief zijn. Probeer op zoveel mogelijk manieren aan nieuwe contacten te komen. Verzamel visitekaartjes of e-mailadressen op een beurs, nodig bezoekers van je website uit zich aan te melden, zet social media in etc.

voorbeeld aanmelden nieuwsbrief

Bij Karel Geenen kun je er niet omheen. Elke websitebezoeker wordt actief benaderd om zich aan te melden voor de nieuwsbrief.

2. Laat een mooie nieuwsbrieftemplate ontwikkelen

Je e-mailnieuwsbrief is een verlengstuk van je organisatie. Het is net zo belangrijk dat deze er goed uit ziet als je website, drukwerk of pand. Je nieuwsbrief moet herkenbaar zijn en dus passen binnen je huisstijl. Bovendien moet het makkelijk zijn zelf teksten en foto’s te wijzigen en toe te voegen. In programma’s als MailChimp kun je vrij eenvoudig zelf een template in je huisstijl aanmaken. Wil je het meteen professioneel aanpakken, laat je internetbureau dan een mooie template voor je ontwerpen.

3. Schrijf alleen als je iets te schrijven hebt

Je nieuwsbrief verstuur je niet omdat je een nieuwsbrief wilt versturen, maar omdat je iets te vertellen hebt. Zorg dat je minstens één goed onderwerp hebt waarover je wilt schrijven. Heb je meerdere onderwerpen, hou het dan beknopt. Je kunt altijd linken naar een pagina op je website waar je uitgebreider over dit onderwerp schrijft. Hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt hangt af van hoe vaak je iets nieuws te vertellen hebt, nieuwe producten in je assortiment hebt of aanbiedingen wilt promoten. Je kunt hier ook mee testen. Stuur je vaker een nieuwsbrief, gaan de open rates en de conversie dan achteruit of juist vooruit? Stuur in de regel niet vaker dan 1 keer per week een nieuwsbrief, en ten minste 4 keer per jaar. Je wilt immers ook niet vergeten worden.

4. Kies een goede, uitnodigende onderwerpregel

De gemiddelde inbox is overvol. Om op te vallen tussen andere zakelijke en promotionele e-mails moet je goed nadenken over je onderwerpregel. Op basis hiervan besluit iemand namelijk om je nieuwsbrief te lezen of direct te verwijderen. Zorg ten eerste dat je onderwerpregel bij elke nieuwsbrief uniek is. Geef genoeg informatie om interesse te wekken, maar verklap nog niet alles. Interesse wekken doe je door in te spelen op hebzucht, angst of status. Mensen zijn daar namelijk erg gevoelig voor. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘win’, ‘mis onze aanbiedingen niet’, ‘laatste kans’ etc. Door u of jij te gebruiken in de onderwerpregel start je een dialoog, dit kan ook helpen verder te klikken. Of stel eens een vraag? Grote kans dat de ontvanger je e-mail opent om het antwoord op de vraag te vinden.

goede onderwerpregel nieuwsbrief

Welke onderwerpregels maken jou nieuwsgierig?

5. Schrijf overtuigend en interactief

Je nieuwsbrief is geen eenrichtingsverkeer. Tenminste, dat is niet de bedoeling. Je verstuurt een nieuwsbrief omdat je een reactie wilt. Of dit nu een bestelling in je webshop is, een telefoontje naar je verkoopafdeling of het aanvragen van een brochure of offerte. Spoor je ontvangers dan ook aan tot actie. Link naar de juiste pagina’s op je website en zorg dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn. Gebruik (link)teksten in gebiedende wijs (bijvoorbeeld ‘bestel direct’ of ‘vraag nu een offerte aan!’) en gebruik eventueel opvallende buttons.

6. Controleer je nieuwsbrief

Het is belangrijk dat je mailing professioneel overkomt. Daar mogen dus geen kromme zinnen, typefouten of kapotte links instaan. Typ je tekst daarom altijd eerst in Word zodat je een eenvoudige spellingcontrole kunt uitvoeren. Laat ook een collega naar je nieuwsbrief kijken. Die ontdekt misschien nog wat onduidelijke zinnen die verbeterd kunnen worden. Tot slot: stuur altijd een testmail naar jezelf, liefst in diverse e-mailprogramma's (Outlook, Gmail), zodat je kunt controleren of de opmaak netjes blijft. Vergeet niet alle links te controleren!

7. Meet de respons

Was je nieuwsbrief succesvol? Dit kun je meten door naar open rates (hoeveel procent van de ontvangers heeft je e-mail geopend) en click rates (hoeveel procent heeft op een link geklikt) te kijken. De meeste e-mailprogramma’s geven overzichtelijke rapportages van een verstuurde e-mail. Nog meer informatie verkrijg je door parameters aan je links toe te voegen. In MailChimp kun je dit automatisch doen door één simpele klik in het stapje ‘Setup’ onder ‘Tracking’. Vink ‘Google Analytics link tracking’ aan en geef je campagne een unieke naam. Zo kun je in Google Analytics later precies terugvinden welke bezoekers via je nieuwsbrief op je website terecht zijn gekomen, welke pagina’s ze hebben bekeken en of ze eventueel een doel behaald hebben (bestelling, offerte-aanvraag etc.).

8. Test en verbeter

Wil je je nieuwsbrieven echt naar een hoger niveau tillen? Test dan verschillende elementen zoals de onderwerpregel, het verzendmoment, de hoeveelheid informatie in een mail of zelf de kleur van de actiebuttons. Verstuur de ene versie naar de ene helft van je lijst, en de andere versie naar de andere helft. Welke groep scoort beter? Let op: test slechts één element per keer, anders weet je natuurlijk niet welk element uiteindelijk voor het verschil zorgde. Zoals je ziet raden wij MailChimp aan om je e-mailnieuwsbrieven mee op te maken en te versturen. Dit programma is gratis tot 2.000 e-mailadressen. Hulp nodig bij het opzetten van een account? Wij helpen je graag! Heb je zelf nog tips voor een succesvolle nieuwsbrief? Laat het ons weten in een reactie.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.