SEO, Social media

5 manieren om het uiterste uit SEO en sociale media te halen

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt een belangrijke rol in iedere digitale marketingstrategie. Dat komt doordat het mensen helpt jouw inhoud te vinden. Hoe hoger de inhoud rankt op de pagina met zoekresultaten (SERP), hoe meer bezoekers het zal aantrekken. Social media marketing is een andere zeer effectieve manier geworden om mensen naar een website te leiden. En dit alles hangt af van het hebben van een effectieve social media strategie die de naamsbekendheid en conversies stimuleert. Om het uiterste te halen uit SEO en sociale media moet je ervoor zorgen dat jouw sociale media-, contentmarketing- en SEO-strategieën elkaar aanvullen.

We bespreken in dit artikel de relatie tussen SEO en sociale media en we geven 5 tips hoe je het uiterste uit deze twee haalt.

Kijkt Google naar sociale signalen?

Sociale signalen zijn acties zoals likes en shares op sociale media. Dus, als jouw inhoud veel sociale signalen genereert, zal dit dan de positie op Google verbeteren? Google is daar de afgelopen jaren niet geheel duidelijk in geweest.

In 2010 beschouwde de zoekmachine sociale signalen als een rankingfactor. Daarbij wel de focus op kwaliteit boven kwantiteit. Dit houdt in dat Google kijkt naar de reputatie van de auteur of maker op sociale media om de ranking te bepalen.

In 2014 besloot Google echter dat deze sociale signalen niet langer een rankingfactor waren. Met andere woorden: likes of shares worden niet meer gebruikt om je ranking te verbeteren. Dat betekent echter niet dat je jouw sociale media strategie moet opgeven, aangezien deze een belangrijk onderdeel is van een complete digitale marketingcampagne.

Uiteindelijk gaat het veroveren van een goede positie in de zoekresultaten over het verkrijgen van kwalitatieve backlinks van hoog aangeschreven bronnen. Shares en likes kunnen er ook voor zorgen dat jouw inhoud door een nieuw publiek wordt gezien. Dit nieuwe publiek kan voor kwalitatieve backlinks zorgen.

Social media gebruiken om backlinks te krijgen

Wat zegt deze geschiedenis over sociale signalen vandaag de dag?

  • Sociale signalen zijn belangrijk: inhoud die veel wordt gedeeld, wordt veel gezien.
  • Sociale signalen leiden tot backlinks: content die wordt gezien door invloedrijke makers van sociale media leidt tot backlinks.
  • Backlinks verbeteren SEO ranking: content met meer backlinks scoort hoger in Google.

Het zijn de backlinks, niet de sociale signalen, die de SEO-ranking verbeteren. Het opbouwen van de juiste volgers, waaronder makers, heeft een aanzienlijke impact op het aantal backlinks dat je via sociale media kunt verwachten.

De beste manier om backlinks te krijgen is om:

  • Bouw informatieve inhoud die op natuurlijke wijze links aantrekken, zoals handleidingen, blogs en onderwerpclusters.
  • Creëer een sociale media aanhang om linkwaardige inhoud te promoten.
  • Links van sociale media hebben meestal geen directe invloed op SEO, maar kunnen er indirect van profiteren. Jouw inhoud krijgt meer bekendheid en wordt gedeeld, en sommige van die mensen, zoals journalisten, bloggers en influencers, kunnen jouw inhoud oppikken en ernaar linken vanaf hun websites (backlinks).
  • Promoot nieuwe inhoud via e-mail en sociale media.
  • Onderzoek de backlinks van concurrenten met een tool als Ahefs.

SEO en sociale media integreren

Zoals bij elke SEO- of sociale media strategie, is inhoud een belangrijk element van hoe succesvol jouw algehele (digitale) strategie zal zijn. De goede plek is waar jouw SEO-, contentmarketing- en social media strategieën samenkomen om elkaar aan te vullen. Je kunt deze goede plek bereiken door inhoud te maken die informatie geeft, zoals:

  • Blogs of artikelen
  • Handleidingen
  • Video’s, videoverhalen, live video
  • Podcasts (met transcripties)
  • Infographics

Maak onderwerpclusters

Onderwerpclusters zijn een geweldige manier om jouw informatieve inhoud te structureren. In wezen heb je het hoofdonderwerp en verschillende sub-onderwerpen die daaruit voortkomen. Jouw hoofdonderwerp kan bijvoorbeeld gaan over marketing via sociale media en je kunt dan enkele sub-onderwerpen hebben over marketing op verschillende sociale media kanalen. Bij onderwerpclusters wordt het hoofdonderwerp de pijler genoemd. De sub-onderwerpen zijn de clusters. Je moet deze sub-onderwerpen onderling met elkaar linken en uiteindelijk ook terug naar het hoofdonderwerp, zodat deze wordt versterkt qua SEO.

Pas inhoud aan op de klantreis

Bedenk in welke fase van de customer journey jouw klanten zich bevinden, zodat je ze door de trechter kunt laten stromen. Informatieve inhoud is het belangrijkste om bewustzijn en interesse te genereren. In die fase zijn mensen nog niet klaar om een aankoopbeslissing te nemen, want ze op zoek naar informatie. Hoe dichter de persoon bij het nemen van een aankoopbeslissing is, bijvoorbeeld omdat ze voldoende informatie hebben vergaart, des te belangrijker de transactionele inhoud wordt. Hier maak je het conversieproces voor klanten zo soepel mogelijk.

Een veelgemaakte fout is door alleen te focussen op transactionele content. Als je sociale media kanalen enkel inzet gericht op promoties, dan ben je gefocust op verkoop en niet op de rest van de customer journey. Dat is een gemiste kans, want dan mis je een groot gedeelte van de customer journey. Het is bovendien moeilijk om een ​​goede SEO-ranking te krijgen als je alleen transactionele content hebt. Dus serveer eerst (met informatieve inhoud) en verkoop als tweede (met transactionele inhoud). Dit maakt de content aantrekkelijker voor zowel Google als social media!

5 tips om SEO voor sociale media te verbeteren

Zoals al eerder gezegd, het delen van sociale media heeft in de meeste gevallen geen direct invloed op SEO. Wanneer je jouw inhoud echter op sociale media deelt, kan dit de SEO op de volgende (indirecte) manieren beïnvloeden:

  • Organisch verkeer stimuleren
  • Zichtbaarheid vergroten
  • Lokale SEO verbeteren
  • Inhoudsbereik vergroten
  • Verbeter merkherkenning
  • Verhoog (de kans op) backlinks

Dus het is wel degelijk belangrijk om sociale media in te zetten om SEO te verbeteren. Maar hoe je jouw SEO voor sociale media verbeteren?

1. Werk aan je profielen

Onthoud dat jouw profiel op sociale media een van de eerste dingen is die een prospect of klant te zien krijgt, dus neem de tijd om er een te maken die aantrekkelijk is en jouw bedrijf weerspiegelt.

  • Voeg zoveel mogelijk details toe, zodat je een goed beeld geeft van wat je bedrijf doet
  • Gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor jouw merk
  • Zorg voor backlinks naar jouw inhoud om verkeer te genereren

Voor B2B is LinkedIn een zeer krachtig netwerk voor sociale media.

2. Zorg voor deelbare inhoud van hoge kwaliteit

Er zijn veel sociale media kanalen en accounts waaruit klanten kunnen kiezen, dus je moet het meeste uit jouw inhoud halen om klanten aan te trekken en deel te laten nemen aan ‘het gesprek’. Gebruik verschillende soorten inhoud om een ​​idee te krijgen van wat werkt voor jouw publiek, bijvoorbeeld video’s, blogs, reviews, infographics, enzovoorts. Gebruik ook goede afbeeldingen die aan jouw merk zijn gekoppeld, zodat wanneer mensen het zien, ze het herkennen als het jouwe. Dit zal de naamsbekendheid en herkenning vergroten.

3. Moedig backlinks aan door middel van goede content

Mensen zullen alleen inhoud delen waarvan zij denken dat deze goed of relevant is voor het publiek. Het is dus de moeite waard om prioriteit te geven aan kwaliteit boven kwantiteit. Neem de tijd om onderwerpen te onderzoeken en voeg onderzoek van hoge autoriteit toe. Verwerk ook interne links en externe links van derden om autoriteit te tonen. Citaten van specialisten uit de branche of statistieken die jouw standpunt ondersteunen, zijn ook goed om op te nemen. Link je naar externe websites, dan kun je ook vragen of zij teruglinken naar jouw website, zodat jullie elkaars linkprofiel versterken.

4. Gebruik Social Listening om te zien wat er om je heen gebeurt

Social Listening is een krachtige SEO-tactiek en er zijn een paar gratis tools die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld Social Mention en Digimind. Dit soort tools helpen om gesprekken te volgen, om te zien wat jouw publiek over jou zegt en ook om gesprekken rondom jouw concurrenten bij te houden.

Als steeds meer mensen zich tot sociale media richten om vragen te stellen, recensies te lezen (en te klagen), is het een goed idee om een luistert oor te bieden en alle online beoordelingen en de algehele klantenservice te beheren.

5. Besteed aandacht aan influencers en overweeg ze te gebruiken

Zoals je waarschijnlijk al weet, zwaaien influencer de scepter op sociale media. Je hoeft niet zo hoog in te zetten voor een influencer marketingstrategie, maar als je influencers kent in jouw branche of omgeving waar je publiek naar luistert, dan is het misschien de moeite waard om influencer te gebruiken voor je sociale media activiteiten. Zij delen mogelijkerwijs jouw inhoud en dat kan veel extra verkeer, likes en volgers opleveren.

Tot slot

Het inzetten van sociale media als onderdeel van je complete digitale marketingstrategie is een goede manier om (indirect) invloed uit te oefenen op SEO. Als je dit goed inzet, dan zorgt het voor naamsbekendheid, extra verkeer naar jouw website en vergroot het de kans op backlinks naar jouw website. Backlinks zijn bovendien een direct SEO-rankingfactor, zodat de kans ook groot is dat de desbetreffende pagina’s hoger komen te staan in de zoekresultaten.

Heb je hulp nodig bij SEO en/of sociale media? Neem dan contact met ons op!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions