Online strategie, SEO, Social media

BrightonSEO 2024: wat hebben we geleerd?

Op donderdag 25 en vrijdag 26 april vond BrightonSEO weer plaats: één van de grootste en belangrijkste SEO-conferenties ter wereld. Karen en Janneke waren erbij en delen graag wat ze geleerd hebben en hoe we hier bij WebdesignTilburg mee aan de slag kunnen.

brightonSEO 2024

Intentie, intentie en intentie

Zoekintentie. Dat kwam bijna in iedere talk wel naar voren. Zoekers gebruiken bepaalde woorden met een bepaalde intentie en willen daarbij bijbehorende content lezen. Als je zoekt naar appels kopen, dan wil je op een pagina terechtkomen waar je appels kunt kopen en niet waar je informatie vindt over verschillende soorten appels, welke het beste is om appeltaart mee te maken en waar je uiteindelijk niet eens een appel kunt kopen. Ook Google kijkt hiernaar en laat dit uiteindelijk ook meespelen in je positie. Haak in op de zoekintentie met je titel, SERP en inhoud. Plaats jezelf in de schoenen van de zoeker.

Gebruik zoekintentie om meer omzet uit je blog te halen

Ben jij ook zo iemand die vooral blogt om weer een vinkje te kunnen zetten? Heb je ook het idee dat er wel bezoekers op af komen, maar dat je blogartikelen weinig omzet opleveren? Abbie Dando legde in een hele interessante presentatie uit hoe je in 6 stappen strategischer kunt bloggen en meer resultaat kunt halen met je artikelen.

1. SEO mindset – Denk goed na over hoe je blog past in je contentplan en zorg dat je pagina niet andere pagina’s gaat kannibaliseren. En zorg voor meerwaarde. Dat betekent niet wegkomen met 600 woorden en niet geschreven door AI.

2. Audience Buying Journey– Het is belangrijk dat je de hele customer journey van de klant goed begrijpt en in elke fase (Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Advocacy) aanwezig bent met blogcontent. Je moet ook op de hoogte zijn van pijnpunten en vragen, twijfels en wensen die potentiële kanten hebben. Als voorbeeld noemt ze een website die tickets voor Disneyland verkoopt. In elke fase van de customer journey heeft iemand andere vragen en kun je die beantwoorden in blogartikelen. Tip: voor deze brainstormsessie kun je AI wel goed gebruiken!

brighton presentatie blog content

3. Keyword Research – Deze stap is logisch maar wordt vaak vergeten bij het schrijven van blogs. Wordt er wel gezocht naar je gekozen zoektermen? Waar wordt nog meer naar gezocht? Is er door concurrenten al content voor geschreven? Doe het dan beter. Vergeet niet al je zoektermen te sorteren op fase in de customer journey.

4. Content Funnels – Maak content funnels. Welk artikel zouden mensen eerst moeten lezen, welke daarna, en op welke pagina kunnen ze converteren?

5. Create Content – Houd je aan je plan en begin met schrijven. Vergeet niet voor de juiste interne links tussen de blogs (met de customer journey mee). De beste content is authentiek, eerlijk, oprecht en uniek. Je kunt de hulp inroepen van AI voor het bepalen van de structuur, maar schrijf zoveel mogelijk zelf. 

6. Measure & Refine – Misschien wel het belangrijkst en het vaakst vergeten: je blog is nooit af. Analyseer na een tijdje de resultaten en verbeter zowel losse artikelen als de hele contentfunnel waar mogelijk.

customer journey voor blog content

SGE: Search Generative Experience

Er is al een tijdje een ontwikkeling bezig waarin Google meteen alle informatie in de zoekmachine wil tonen, zodat de zoeker niet verder hoeft te klikken naar jouw website. Hierbij speelt SGE een belangrijke rol en Google is hier dan ook volop mee aan het testen.

SGE staat voor Search Generative Experience. Hierbij gebruikt Google AI om de ‘juiste’ contextuele antwoorden te geven op complexe vragen. Niet alleen tekstresultaten, maar ook afbeeldingen en video. ‘Juiste’ tussen haakjes omdat dit in de praktijk nog veel onjuiste resultaten of oude content bevat. Google is hier druk mee aan het testen, de vraag is hoe dit verder uitgerold gaat worden. Het resultaat hiervan is dat je wel tot 30% minder klikken naar je website kan krijgen. Deze functie is vooral in trek bij jonge gebruikers (18 tot 24 jaar oud). Opvallend is wel dat de betaalde advertenties hierboven worden vertoond en shopping een nog belangrijkere rol krijgt in de resultaten. Want ja, dat is natuurlijk wel waar Google aan verdient. De organische positie van je website wordt steeds verder naar onder verdrukt. Om hierop in te spelen is het van groot belang dat je:

  • Goede en helpende content schrijft (dus niet AI je content laten schrijven, maar je kunt hier uiteraard wel je inspiratie vandaan halen)
  • Diepte van kennis laat zien en eerste hand ervaring
  • Een andere mening geven/onderbouwen dan andere sites
  • En uiteraard een goede EEAT score opbouwen, dit doe je o.a. door:
    • Content up-to-date houden
    • Auteursprofielen en socials hierop laten zien
    • Ervaring en expertise te tonen, niet alleen met diploma’s maar ook door je kennis te delen
    • Kloppende data
    • Linken naar studies
  • Optimaliseer de juiste markup, zet structured data in om Google te laten begrijpen wanneer hij wat moet tonen
  • Backlinks
  • Server respons tijd
  • Gebruikerssignalen (daar hebben we de zoekintentie weer)

Update 14 mei SGE

SGE wordt per direct uitgerold in de VS. Meer landen volgen dit jaar, maar of Nederland hier onder valt is nog onduidelijk. AI wordt vooral getoond bij complexere vragen, als het geen waarde toevoegt, krijg je geen AI antwoord. Het is volgens Google puur om jou een relevanter antwoord te geven en de gebruikers beter van dienst te zijn. Hiervoor gebruikt Google Gemini, hun AI-tool. Dit gaat dus veel invloed hebben op het aantal klikken naar je website. Maar volgens Google is dit een positief iets. Volgens hun testen zijn het aantal klikken op een SGE-resultaat hoger dan de normale organische resultaten. Dit zullen we moeten gaan ontdekken. Gemini draait op een heel ander algoritme dan dat wij gewend zijn, dus dit gaat ook invloed hebben op de huidige posities. Ook zullen de SGE-klikken op een hoop worden gegooid in Google Search Console, dus het is nog spannend hoe dit allemaal verder gaat ontwikkelen.

SGE resultaten in Google
Bron: Google.nl

Merkbekendheid met video

Een belangrijk topic dat vaak werd aangehaald is dat je merk nog steeds, en misschien meer dan ooit, erg belangrijk is. Zolang mensen je niet leren kennen, niet die eerste klik met je hebben, zullen ze ook nooit je dienst afnemen of iets bij je kopen. Je kunt je product niet steeds aan dezelfde klant verkopen. Een belangrijk middel om nieuwe mensen in contact met je te laten komen zijn bijvoorbeeld blogs gericht op bredere woorden, maar ook video’s. Video’s zijn dé manier om aandacht te trekken en emoties over te brengen zodat je bij mensen blijft hangen. En de volgende keer dat ze iets nodig hebben van wat jij verkoopt, zullen ze je herinneren door de video: start buying eyeballs.

Eerder over op conversie

Ook hebben mensen eerder de neiging om een product te kopen na het zien van een video. Vooral na het zien van een influencer (persoon). Zo zorgt video voor conversies, gaat je orderwaarde omhoog en bereik je nieuwe klanten. Met video kun je van kijkers kopers maken. En kun je het vertrouwen winnen door bijvoorbeeld achter de schermen te filmen.

Short video’s

Een belangrijke ontwikkeling op videogebied (YouTube, TikTok en Instagram) zijn korte video’s, deze komen ook steeds meer in de SERP (zoekmachine-resultaten-pagina) te staan. Let er ook op dat mensen nog steeds, en steeds vaker, video zonder geluid kijken. Dus ondertiteling onder je video is van groot belang, anders loop je alsnog veel kijkers mis. Doe onderzoek voordat je gaat filmen, onderzoek wat voor content je concurrenten hebben, wat scoort en waar mensen op bijvoorbeeld YouTube naar zoeken door hier onderzoek naar te doen in Google Trends of Answer the Public.

SEO community

Storytelling: we kopen emoties

Hierop aansluitend is het onderwerp storytelling. We kopen emoties, geen logica. Creëer emotionele urgentie, zo heb je meer kans dat mensen verder lezen en overgaan als lead of aankoop. Hierbij vergroot je ook de kans dat mensen je herinneren tijdens hun proces in de customer journey. Schets hierbij het scenario, vertel het probleem en wat er moet worden opgelost. Vertel hoe slecht de situatie is en vertel dan de oplossing. Die jij dan toevallig hebt. Hierbij gaat het bijna grotendeels in je verhaal om de empathie en emoties, een klein gedeelte om data en analyse en een nog kleiner gedeelte om wie jij bent. Bouw een nieuwe wereld voor je lezers en geef ze de voordelen en de resultaten hoe ze dingen kunnen oplossen.

AI als rechterhand

En omarm AI. Het is niet de vijand, maar ook niet de nieuwe tekstschrijver. Hier word je zelfs op afgestraft. Maar zie AI als je nieuwe rechterhand. Steek hier wat tijd in, maak een eigen kanaal waarin je eerst uitlegt wie je bent, wat je doet, wat je wil. Daarnaast is AI beter in het identificeren van nieuwe gebruikers, ze kunnen beter voorspellen wie je meest relevante klanten zijn dan jijzelf. Dus maak hier ook gebruik van, zowel op social gebied als in Ads met o.a. Performance Max.

Schrijf een goede prompt

Dit doe je door AI een functie te geven, geef hem een outline, geef hem specifieke details, zoals tone-of-voice en meer informatie over je bedrijf. Geef hem vakjargontermen en vertel ook wat hij vooral niet moet doen. Je kunt niet vaak genoeg dingen herhalen, vraag tussendoor een samenvatting en vraag door. Belangrijk ook om feedback te geven, zodat AI hiervan kan leren. Dit kost even tijd, maar na een tijdje heb je een kanaal waar je zo de juiste antwoorden uit kunt halen.

brightonSEO 2024

Search Engine Optimization wordt Search Experience Optimization

De manier waarop mensen zoeken verandert. Voorheen was Google ‘the place to be’ om online informatie te zoeken. Maar vooral de jongere generatie (Gen Z) zoekt anders. Zij gebruiken hier onder andere YouTube, Instagram, TikTok en Pinterest voor. Bovendien gebruiken ook steeds meer mensen online platforms als Reddit en wordt er direct in webshops zoals Amazon (of in ons geval Bol) gezocht. Daar komt bij dat Google gaat veranderen met SGE. Organische posities worden naar beneden gedrukt door resultaten van YouTube, andere social platforms en bijvoorbeeld reviewsites.

Begrijp je doelgroep – Wat zoeken ze? Waar zoeken ze? Wat zijn hun demografische kenmerken? Welke vragen stellen ze aan je klantenservice? Lees ook trendrapporten. En gebruik niet alleen keyword data van Google, maar probeer er ook achter te komen waar je doelgroep naar zoekt op social media platforms. Hier zijn verschillende tools voor. En zorg vervolgens voor de beste ervaring. Opnieuw is het codewoord ‘intentie’.

TikTok als zoekmachine

Gen Z gebruikt TikTok om hun antwoorden te vinden en Google heeft dit door. Gebruik in je titel het zoekwoord waarvoor je gevonden wil worden. Je kan in je content wel tot 2.000 karakters gebruiken. En vergeet je hashtags niet. TikTok draait natuurlijk om geluid, maar zorg er ook voor dat je je video ondertitelt. Niet alleen voor de gebruiker, maar TikTok gebruikt dit ook om te begrijpen wat jij zegt. Zorg ervoor dat je doelgroep interactie heeft met je content. Het is belangrijk dat je mensen je volledige video kijken. Maar ook de ‘normale’ interacties zoals een like, reactie of delen, als favoriet opslaan, maar ook je account bekijken of het geluid van je video vallen onder interactie. Ook bestaat er linkbuilding op TikTok. De belangrijkste links zijn de gifts and tips. Om deze te krijgen heb je een community nodig.

Een conclusie van alle ontwikkelingen van Google is: don’t put all your eggs in one basket. Gebruik dus niet alleen de organische zoekresultaten als kanaal, maar maak een goede mix tussen de juiste kanalen en contactpunten. Zorg dat alles op elkaar aansluit, je bekend wordt onder je doelgroep en uiteindelijk ook winst uit deze kanalen haalt.

Log files: elke SEO-er kan ermee aan de slag

We kennen Screaming Frog allemaal vanwege de fantastische site audits. Maar het is ook een populaire tool voor log file analyses. Log files: voor veel marketeers is dit iets waar ze weleens van hebben gehoord, en altijd denken: hier moeten we nog een keer iets mee, maar het lijkt me zo ingewikkeld. Zo ook voor ons. Maar is het echt zo ingewikkeld en waar kun je het nu eigenlijk voor gebruiken?

Door analyse van logbestanden kun je precies zien wat Googlebot doet met de inhoud van je website. Het zijn als het ware de voetafdrukken van Google op je site. Door deze logbestanden te onderzoeken krijg je interessante inzichten waarmee je problemen m.b.t. het crawlen en indexeren van je website kunt aanpakken en het geeft je concrete handvatten voor je SEO-strategie. Omdat crawl budget per website beperkt is crawlt Google niet alle url’s. En je wilt natuurlijk dat gewijzigde of nieuwe pagina’s zo snel mogelijk gezien worden door Google.

Over log files gaan veel verkeerde verhalen de ronde:

  • Om logbestanden te downloaden heb je een grote server nodig, dit kan nooit op een laptop.  > niet waar. Een gemiddeld bestand met één maand aan data is ongeveer 600MB.
  • Het is te ingewikkeld om aan de logbestanden te komen. Klanten zullen deze nooit zomaar geven. > niet waar. De klant kan je toegang geven tot een specifiek gedeelte op een ftp-server, of als je een goede band hebt met de klant is het nog makkelijker als je directe toegang hebt tot de serveromgeving. Mochten beide opties niet werken, dan zijn er mogelijkheden om iets te programmeren zodat je altijd toegang hebt tot de laatste bestanden.
  • Logbestanden zijn te complex. Het is alleen weggelegd voor technische SEO-specialisten. > niet waar. Met een goede log file analyser zoals Screaming Frog is het vergelijkbaar met het gebruiken van GA4.

Wanneer gebruik je log file analyse? Bijvoorbeeld als je belangrijke aanpassingen maakt aan je menu of url-structuur. Dan kun je zien wat de impact hiervan is op het crawlen en indexeren van je website. Wil je bepaalde pagina’s meer aandacht geven door middel van interne links? Ook dan kun je het effect hiervan zien door het analyseren van je logbestanden. Maar ook gewoon als je nieuwe content schrijft en wilt weten of deze goed opgepakt wordt door Google.