Magento 2: wanneer maak je de overstap?

Karen Foesenek
2 november 2018
door Karen Foesenek

Drie jaar geleden, in 2015, kondigde Magento de release van Magento 2.0 aan. Een compleet nieuw platform waarin al het goede van Magento behouden is gebleven, maar veel dat beter kon beter is gemaakt.  

Enkele moedige bureaus begonnen al in 2016 met het ontwikkelen in Magento 2. Zij liepen daarbij nog tegen heel veel problemen aan. Veel bugs vooral, waardoor alles heel veel tijd kost en er voor veel problemen niet direct een oplossing beschikbaar was. Daarnaast was van veel extensies nog geen Magento 2 versie beschikbaar (denk aan Mailchimp4Magento of betaalmodules).

Ook in 2017 waren er nog problemen met bugs en extensies die nog niet helemaal klaar waren voor Magento 2, maar het werd wel tijd om ermee aan de slag te gaan. Onze programmeurs zijn trainingen gaan volgen en aan de slag gegaan met een eerste Magento 2 project.

Inmiddels zijn we een aantal Magento 2 projecten verder en hoewel we nog steeds veel bijleren, nog steeds bugs tegenkomen en het ontwikkelen nog steeds wat langer duurt dan in Magento 1 kunnen we wel zeggen dat we er nu helemaal thuis in zijn. Magento 2 is een mooi systeem en we hebben al een aantal mooie shops kunnen opleveren.

We krijgen steeds vaker de vraag van klanten met een Magento 1 shop: wanneer moet ik overstappen? Dat hangt er vanaf. Is je website verouderd of wil je op korte termijn nieuwe functionaliteiten toevoegen? Of kun je de overstap nog even uitstellen?

End of life Magento 1

Magento heeft aangekondigd dat vanaf juni 2020 geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht. Je webshop wordt dan erg kwetsbaar en het is dan ook aan te raden voor die tijd over te stappen. Dat betekent dat je nog ruim 1,5 jaar de tijd hebt.

Waarom nu overstappen?

In sommige gevallen adviseren we het traject voor de migratie naar Magento 2 nu in gang te zetten.

1. Je huidige Magento shop is niet responsive

Ja, ze bestaan nog steeds. Maar aangezien op B2B sites zo’n 30 tot 50% van de bezoekers de site op een smartphone bezoekt en op B2C zelfs 50 tot 70% moet je daar echt niet langer mee wachten.  Bovendien heeft Google mobile-first indexing deze zomer uitgerold. Dit betekent dat je mobiele website voor Google de leidraad is. Als deze niet zoekmachine-vriendelijk is, zul je zichtbaarheid in Google verliezen.

2. Je huidige Magento shop is verouderd

Is je webshop drie jaar of ouder en zijn er in die tijd weinig drastische updates gedaan? Dan mag je er vanuit gaan dat je webshop verouderd is. Waarschijnlijk werken niet alle extensies even lekker meer en is de site onnodig traag. Het doorvoeren van beveiligingspatches kan steeds meer problemen opleveren. Bovendien zal je shop qua design en functionaliteit ook wat achterlopen op de moderne technieken en conventies. Wacht je te lang, dan word je ingehaald door je concurrentie. Tijd dus voor een nieuwe, verbeterde webshop.  

3. Je wilt nieuwe functionaliteiten toevoegen aan je webshop

Kleine updates en investeringen zullen altijd nodig zijn. Gaat het om updates van een paar uur werk, dan kun je die prima in je huidige webshop doorvoeren. Maar gaat het om aanpassingen die uren tot dagen werk vereisen (denk aan nieuwe extensies of maatwerk functionaliteiten), dan moet je bedenken dat dit waarschijnlijk dubbel werk oplevert omdat het in Magento 2 opnieuw gemaakt zal moeten worden. Vraag jezelf af of je dat bedrag nog wilt investeren in een website die nog maar anderhalf jaar meegaat. Misschien is het slimmer om dat bedrag meteen te investeren in de Magento 2 shop.

4. Je wilt je webshop koppelen aan externe software

Een Magento 1 koppeling zit anders in elkaar dan een Magento 2 koppeling. Voor Magento 2 moeten koppelingen per definitie opnieuw geschreven worden. Je kunt een Magento 1 koppeling dus niet meenemen naar Magento 2. Aangezien een koppeling meestal een flinke investering betreft is het zonde deze twee keer te maken. Wil je je webshop koppelen aan externe software zoals Mailchimp, een kassasysteem of een voorraadsysteem, dan kun je dit dus beter meteen voor Magento 2 doen.

Waarom nog even wachten?

Zijn bovenstaande situaties niet van toepassing op jouw situatie? Heb je een goed functionerende webshop die er nog goed uitziet en nog wel een jaar of anderhalf mee kan? Dan zou ik nog even wachten voor je aan de grote migratie begint. Hoe langer je wacht, hoe minder bugs Magento 2 en benodigde extensies zullen bevatten en hoe meer programmeurs en marketeers er in thuis zijn. Het ontwikkelen van een Magento 2 shop zal over een jaar sneller gaan dan nu en dus goedkoper worden.

Doorlooptijd en planning

De gemiddelde doorlooptijd voor de migratie van Magento 1 naar Magento 2 is ongeveer 5 maanden. We hebben het dan over het volledige traject van oriënterende gesprekken en het functionele ontwerp tot de daadwerkelijke livegang. Uiteraard is de doorlooptijd afhankelijk van verschillende factoren (bijvoorbeeld of er een nieuw ontwerp gemaakt moet worden en of er externe koppelingen nodig zijn).

In de laatste helft van deze fase kun je zelf ook veel doen. Denk aan het herstructureren van categorieën, het updaten en schrijven van productteksten en andere pagina’s en vooral het testen van alle functionaliteiten. Probeer de overstap naar Magento 2 dus zo te plannen dat je zelf voldoende tijd hebt om mee te helpen.

Tot slot zien we zelfs ondanks zorgvuldig vooronderzoek en bij sterk verbeterde ontwerpen dat het conversiepercentage en ook organische posities in eerste instantie wat kunnen verslechteren. Wij houden dit natuurlijk goed mee in de gaten en zien over het algemeen dat dit snel omslaat naar een positieve groei, maar we adviseren daarom de livegang niet in je belangrijkste seizoen te plannen.

Karen Foesenek

Overstappen of niet?

Ik adviseer je graag