Twitter inzetten: wel of niet nuttig?

22 maart 2016
door Janneke van Bergeijk

Twitter bestond afgelopen maandag precies 10 jaar. Een mooi jubileum voor de bekendste microblog ter wereld. Met 140 tekens een boodschap delen met de hele wereld; een aantal jaar geleden was het helemaal hot. De laatste tijd hoor je wel eens dat Twitter uit de mode is, achteruit gaat qua populariteit en dankzij het succes van Facebook ten onder zal gaan. In dit blog maak ik de balans op. Hoe staat Twitter er 10 jaar na haar geboorte voor? Is het platform nog relevant voor ondernemers?

Statistieken

De laatste tijd wordt steeds vaker gezegd dat Twitter veel populariteit verliest door de opkomst en successen van Snapchat, Instagram en natuurlijk Facebook. Vooral deze andere social media platformen zijn bij jongeren stukken populairder dan Twitter. Het is dan ook een feit dat de microblog niet meer de exponentiële groei doormaakt die het in het begin wel doormaakte. Sterker nog, het aantal gebruikers daalt al een paar jaar. Echter lijkt de ondergrens bijna bereikt te zijn, want de daling is alleen maar afgenomen. In 2016 gebruiken nog steeds ruim 0,9 miljoen mensen in Nederland dagelijks Twitter. Op maandbasis loggen er zelfs nog 2,6 miljoen Nederlanders in. Waar je voorheen alleen content kon zien als je zelf een account had, kun je nu ook zonder account tweets lezen. Je mag dus wel stellen dat de content dus veel verder reikt dan die 2,6 miljoen gebruikers. Hiermee komt Twitter natuurlijk niet in de buurt van de gebruikersaantallen van Facebook, maar er is zeker nog een grote gebruikersgroep. Een ander feit is dat Twitter als bedrijf ook prima financiële cijfers behaalt. In het laatste kwartaal van 2015 werd wereldwijd nog 710 miljoen dollar omgezet.

Specifieke branches

Twitter is zoals gezegd niet meer erg populair onder jongeren. Het voornaamste succes zit vooral in een aantal specifieke branches. Zo is het platform nog steeds mateloos populair in de sportwereld. In Nederland worden in het bijzonder rondom het voetbal tienduizenden tweets per weekend geplaatst. Ook politiek is populair op Twitter. Verder is de microblog bijna een vast second-screen geworden voor televisieprogramma’s. Populaire uitzendingen in Nederland worden dan ook veel besproken. Dit alles is mogelijk dankzij de hashtag. Deze fungeert namelijk als ideale filter. Zo kunnen de voetballiefhebbers bijvoorbeeld nieuws volgen over een belangrijke wedstrijd zoals de topper PSV – Ajax onder de hashtag #psvaja.

Nieuws

De grootste kracht van Twitter is de snelheid en toegankelijkheid van het medium. Juist omdat je maar 140 tekens mag gebruiken, wordt je verplicht om kort en bondig te schrijven. Combineer dit met hashtags en de openheid van het medium en je hebt het ideale platform voor nieuws en discussies. Iedereen kan een journalist zijn sinds de introductie van Twitter. Elke ooggetuige van een nieuwswaardige gebeurtenis kan namelijk direct verslag uitbrengen van het voorval. Of dit altijd ten goede komt van de journalistieke correctheid is echter maar de vraag. Toch kunnen beroepsjournalisten sneller bronnen vergaren en met deze bronnen in contact komen.

Twitter gebruiken als bedrijf

Wat voor onze klanten relevant is, is natuurlijk de bruikbaarheid voor hun eigen bedrijf. Een aantal algemene voordelen van het platform gelden natuurlijk voor iedereen, maar sommige bedrijven kunnen meer uit Twitter halen dan uit andere media. Zo zie je tegenwoordig ook veel vacatures voorbij komen op Twitter. Ook hier geldt weer: de hashtag doet wonderen. Goed filteren levert de meest relevante vacatures op. De snelle en makkelijke interactie met (potentiële) klanten is vaak de voornaamste reden waarom bedrijven Twitter inzetten. Je ziet dan ook veel bedrijven die het medium inzetten om een persoonlijke klantenservice te bieden. Mensen hebben dankzij Twitter de mogelijkheid om bedrijven directer te benaderen dan voorheen. Deze bedrijven kunnen vervolgens webcare inzetten om antwoord te geven op de vragen, klachten en opmerkingen van de consument. Bijvoorbeeld de NS en KPN zijn erg actief met Twitter webcare. Ben je benieuwd of Twitter en nuttig medium is voor jouw bedrijf of wil je meer weten over de mogelijkheden? Het is de moeite waard om te kijken of dit unieke medium geschikt is om te verwerken in jouw online marketingmix. Neem contact op voor een vrijblijvend advies.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.