Conversie-optimalisatie, Magento

Waarom is een zoekfunctie belangrijk voor je website?

Even zoeken in Google en hopelijk komt de persoon op jouw website uit. Maar hoe belangrijk is het dat de bezoeker ook op jouw website kan zoeken? Het is maar een klein onderdeel van je website, heeft dat dan zoveel invloed? Jazeker, het is een kleine balk met veel resultaat. Het maakt niet uit of je een blogwebsite hebt, een dienst aanbiedt of producten verkoopt; je hebt een zoekfunctie nodig.

De hele dag zoeken

De bezoeker is gewend dat ze snel kunnen vinden wat ze willen. Ze zoeken de hele dag in Google, TikTok, YouTube, noem het maar op. Niks is zo irritant als niet snel kunnen vinden wat je zoekt. Als de bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, dan is hij weg. Een goede website begint met een overzichtelijke structuur en een duidelijk menu, maar soms is dit niet voldoende om de juiste informatie te vinden. Een zoekfunctie kan ervoor zorgen dat een bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Dit verhoogt de gebruikerservaring en zorgt ervoor dat de bezoeker langer op je website blijft.

via GIPHY

Zoekfunctie voor de gebruiksvriendelijkheid

Een zoekfunctie is essentieel voor je website. Het zorgt ervoor dat je bezoekers een stuk sneller en makkelijker door je site heen kunnen navigeren, ze vinden sneller de juiste informatie. Kortom ze komen sneller uit bij de informatie die ze zoeken en zullen daardoor ook sneller overgaan op een aankoop of hun gegevens achterlaten. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je site enorm. Een zoekfunctie heeft ook een psychisch effect, het straalt vertrouwen uit: de hele website kun je doorzoeken, jij hebt niks te verbergen.

Belangrijke inzichten

De zoekbalk heeft nog een belangrijke functie die vaak vergeten wordt. Een zoekfunctie geeft je nieuwe inzichten over wat je bezoeker op jouw website zoekt. Deze data kun je gebruiken om je website te optimaliseren. Ook kunnen deze gegevens je helpen bij het maken van beslissingen over de structuur en het ontwerp van je website.

Je kunt in je CMS en/of door middel van Google Analytics analyseren welke zoektermen er ingetypt zijn en welke het meest gebruikt worden. In Analytics kun je bovendien nog dieper analyseren. Bijvoorbeeld welk percentage van je bezoekers gebruikt de zoekbalk en converteren zij beter dan andere gebruikers? Is er nog verschil in gebruik tussen je mobiele en desktop website?

In Google Analytics 4 vind je deze informatie helaas (nog) niet standaard terug. Je kunt hiervoor wel zelf een rapport aanmaken.  Controleer bij de instellingen van je gegevensstream onder ‘verbeterde meting’ of het meten van ‘zoeken op de site’ aanstaat. Heb je een andere queryparameter dan bijvoorbeeld ‘q’, dan kun je dat hier ook instellen.

Voorbeeld van zoekresultatenanalyse in Universal Analytics:

analyse zoekopdrachten analytics

Zoekfunctie optimaliseren 

Een zoekfunctie op je site heeft dus veel voordelen en is absoluut onmisbaar voor webshops. Maar met alleen het toevoegen van een zoekfunctie op je website ben je er nog niet. Je zoekfunctie moet duidelijk aanwezig zijn en makkelijk te vinden voor je bezoeker. Verstop je hem, dan zal die niet gebruikt worden.

Nu is het afhankelijk van je website hoe je de zoekfunctie het beste kunt optimaliseren. Er is geen standaard, voor iedere website gelden speciale wensen en in ieder CMS zijn er weer andere mogelijkheden. Je kijkt dus vooral naar welke (soort) zoekopdrachten het vaakst voorkomen op je site, controleert of die het gewenste resultaat opleveren en gaat daar mee ana de slag. Voor een klant met een webshop in snijgereedschap zien we bijvoorbeeld dat bezoekers regelmatig zoeken op een artikelnummer. Dan is het belangrijk dat je de zoekfunctie hiervoor optimaliseert. Maar als niemand hiernaar zoekt, hoef je je hier verder niet mee bezig te houden.

Wel zijn er een aantal standaard optimalisaties die je kunt doorvoeren:

  • Bezoekers zijn gewend dat ze een zoekfunctie bovenaan de pagina kunnen vinden of in de navigatiebalk. Wees consistent en plaats zelf je zoekbalk ook hier.
  • Maak de zoekfunctie groot genoeg zodat hij handig te gebruiken is.
  • Zorg dat de zoekbalk voldoende opvalt.
  • Maak de zoekbalk herkenbaar door het veelgebruikte vergrootglasicoontje.
  • Help je bezoeker op weg en plaats in de zoekbalk een tekst zoals “Zoek hier op artikelnaam- of nummer” of “Typ hier je zoektermen”.
  • Zorg dat de zoekbalk ook op je mobiele site duidelijk in beeld is. Voor webshops adviseren we dat deze direct onder de header volledig zichtbaar is, dus niet alleen via het aanklikken van een icoon.

De verwachtingen van een zoekfunctie 

Je kunt de zoekfunctie ook optimaliseren door een automatische aanvulling te gebruiken. Dit houdt in dat als er een zoekterm wordt ingetypt dat deze automatisch wordt aangevuld. Zo verloopt de zoekopdracht sneller en efficiënter. Implementeer een filteroptie waarmee gebruikers hun zoekopdracht kunnen verfijnen op basis van categorieën of andere kenmerken. Gebruik synoniemen en alternatieve spellingen om te zorgen dat de zoekfunctie de juiste resultaten geeft, zelfs als de gebruiker een andere formulering gebruikt dan de verwachte. 

Magento 2 zoekfunctie optimaliseren 

Voor Magento 2 heb je verschillende opties om je zoekfunctie te optimaliseren: 

  • Sooqr: Sooqr is vooral heel interessant vanwege de uitgebreide filtermogelijkheden, het mooie design en de opties om zelf bepaalde producten voorrang te geven op basis van productattributen zoals merk of andere kenmerken. Ook biedt Sooqr standaard automatische aanvulling en herkent de software typefouten. 
  • Een plug-in zoals van Amasty of Sphinx Search van Mirasvit. Een plug-in kan automatisch typefouten en synoniemen omzetten naar goede resultaten, waar de eigen zoekfunctie moeite mee heeft. Een plug-in biedt ook standaard automatische aanvulling.  
  • Zelf optimaliseren: kijken of je zoekterm de juiste resultaten geven, synoniemen aanmaken of een doorstuur URL gebruiken. 

Als je voor zelf optimaliseren gaat hebben wij paar belangrijke punten voor je waar je mee aan de slag kunt gaan. Gebruik hiervoor het rapport ‘zoektermen’ in Magento. Hierin staan alle zoekopdrachten waar bezoekers ooit naar hebben gezocht. Je moet nu zoekopdrachten achterhalen die nul of te weinig resultaten hebben, of die misschien veel te veel resultaten hebben. Dit kun je dan optimaliseren.

Ga naar Marketing – SEO & zoeken – Zoektermen en sorteer de kolom ‘aantal keer gebruikt’ van hoog naar laag’. Zo zie je direct de meest gebruikte zoektermen. Voor het gemak toon je in plaats van 20 meteen bijvoorbeeld 100 resultaten per pagina.

Bij resultaten kies je eerst voor ‘van 0 tot 0’ resultaten en druk op enter. Je ziet nu zoektermen waar vaker naar gezocht is, maar dat geen resultaat opleverde. Er zijn een paar opties:

  • Misschien is het een product dat je niet aanbiedt. Dan kun je het negeren of overwegen het product in je assortiment op te nemen.
  • Misschien hebben veel mensen het woord verkeerd gespeld. Dan kun je via Marketing – SEO & zoeken – Zoek synoniemen een nieuwe synoniemgroep aanmaken.
  • Als er één specifieke pagina is die precies toont wat de bezoeker zoekt kun je via het zoektermenrapport een doorverwijs url invullen door de zoekterm te bewerken.

Vervolgens kun je hetzelfde doen voor zoektermen met bijvoorbeeld maar één of een paar resultaten. Als je weet dat er meer resultaten zouden moeten zijn kun je bovenstaande stappen opnieuw doorlopen.

Tot slot is het ook interessant om te kijken naar zoektermen met veel te veel resultaten. Je weet misschien dat een zoekterm maar 5 producten als resultaat zou moeten opleveren, maar als in het rapport staat dat er meer dan 100 resultaten zijn, gaat het ook niet goed. Ook dan kun je bovenstaande stappen doorlopen.

Met de standaard zoekfunctie van Magento is het niet mogelijk om de positie van producten aan te passen. Wil je hier invloed op kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld door producten van je huismerk standaard vooraan te zetten, kies dan voor een plugin of Sooqr.

In onderstaande video zie je de werking van Sooqr op de website van één van onze klanten.

De zoekfunctie verhoogt je conversiepercentage 

Conclusie: eigenlijk is het voor elke website interessant om een zoekfunctie te hebben. Voor webshops is het absoluut noodzakelijk. Voor andere websites geldt: hoe groter je website, hoe meer pagina’s en informatie er te vinden is: hoe belangrijker de zoekfunctie.

Wij zien bij onze e-commerceklanten dat het toevoegen van een zoekbalk zorgt voor een verhoging van het conversiepercentage. Bezoekers die interactie hebben met de zoekbalk hebben een hoger conversiepercentage dan andere bezoekers. Dat is logisch, want deze bezoekers zijn een stuk gemotiveerder. Maar het conversiepercentage is vaak het dubbele van bezoekers die de zoekfunctie niet gebruiken. Ook zullen bezoekers die een positieve gebruikerservaring hadden en konden vinden wat ze zochten eerder terugkomen om (weer) iets te kopen.  

Bovendien helpt het jou je bezoekers beter te begrijpen. Je kunt inspelen op de wensen van je klant en zo nog succesvoller worden. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van de zoekfunctie in jouw website? Wij helpen je graag.