Wat is het verschil tussen omnichannel en multichannel retailing?

Kevin van der Laak
8 april 2016
door Kevin van der Laak

Als bedrijf streeft men ernaar om zich te onderscheiden, maar vooral in de multichannel wereld wordt dat steeds ingewikkelder. Maar niet getreurd, want met dit streven worden er meer nieuwe moeilijke woorden op ons afgevuurd: net toen organisaties gewend waren aan de multichannel aanpak, kwam omnichannel de hoek om kijken, gepaard met nieuwe uitdagingen en kansen. Maar wat is nu precies het verschil tussen deze twee strategieën? Wat wordt er precies bedoeld wanneer mensen het hebben over een omnichannel strategie? En wat is de invulling van deze strategieën binnen de detailhandel?

Mond-tot-mond reclame

Jaren geleden, wanneer men een televisie wilde kopen, ging men naar de dichtstbijzijnde elektronica winkel, vergeleek de verschillende opties, liet zich adviseren en kocht een tv. Deze persoon vertelde anderen tevreden over zijn aankoop, wat ook wel mond-tot-mond reclame genoemd wordt. Maar in de loop der jaren werd het koopgedrag van de consument beïnvloed door geprinte publicaties en daarop volgde het alom geprezen internet. Sinds de komst van het internet is het niet langer noodzakelijk om als consument ook daadwerkelijk de winkel te bezoeken. Het internet is nu immers de bron voor alle nodige informatie. Het internet biedt daarmee ook nieuwe mogelijkheden en strategieën om consumenten binnen te loodsen voor marketeers, bijvoorbeeld multi- en omnichannel.

Multi- en omnichannel

Multichannel geeft, zoals het woord al zegt, de consument de mogelijkheid om via meerdere verkoopkanalen in aanraking te komen met het product of dienst. Hierbij kan de consument bijvoorbeeld kiezen of hij het product liever besteld vanuit de huiskamer achter zijn computer of dat hij liever fysiek de winkel bezoekt en daar het product aanschaft. Bij omnichannel gebruikt de consument de kanalen door elkaar, maar de beleving, prijs en de informatie blijven hetzelfde. Bij multichannel is dat niet het geval, want daar kunnen deze factoren nog weleens verschillen per kanaal. Bij omnichannel wordt er gesproken over een transparant en geïntegreerd proces waarbij de verschillende kanalen moeiteloos in elkaar overlopen en klant het uitgangspunt blijft.

Retail

Maar hoe zit dat in de detailhandel branche? Multichannel retailing wordt door retailers al enige tijd uitgeoefend. Producten worden verkocht in de fysieke winkel, uit een catalogus of online. Het probleem met deze methode is dat ieder kanaal apart wordt beheerd en dus zijn eigen promotie materiaal, prognoses en prijsaanpassingen heeft. Het gevolg hiervan is dat deze traditionele methode ervoor zorgt dat er enorme hoeveelheden out-of-stocks, verloren verkopen en onnodige kosten en kortingen zijn. Bij omnichannel daarentegen is het voor retailers mogelijk om veel meer informatie te krijgen over de voorraad. Zij kunnen hierdoor betere beslissingen nemen, omdat ze nu informatie krijgen over de hele organisatie; trends, prognoses, product hoeveelheden, onderlinge relaties en ga zo maar door. Met deze informatie kan er een betere planning en verdeling van producten worden gemaakt, wordt er beter ingekocht en kunnen de prijzen beter geoptimaliseerd worden. Uiteindelijk vermindert dit de kosten doordat de voorraad maximaal benut wordt en de klantenservice beter ingezet kan worden.

Meer weten?

Wil je meer weten over omnichannel en multichannel of advies over de juiste online strategie voor je website? Wij helpen je graag bij het behalen van je doelen! Neem gerust contact op met ons.

Kevin van der Laak

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.