Zelf je webstatistieken bijhouden

Karen Foesenek
13 oktober 2015
door Karen Foesenek

Ik schreef dit artikel oorspronkelijk in april 2013. Maar zoals we weten zit Google niet stil, en in de afgelopen 2,5 jaar is er dan ook veel veranderd binnen Google Analytics. Veel statistieken die ik hieronder beschrijf zijn in Analytics hernoemd of verplaatst. Tijd dus voor een update van dit artikel.

Je hebt een website of webshop. Je weet dat er regelmatig bezoekers een kijkje nemen, want je ontvangt zo af en toe een berichtje via de site of een bestelling via de shop. Maar hoeveel mensen bezoeken je site nou eigenlijk? Zijn dat er 5 per dag, of 50, of 500? En hoe hebben ze je website gevonden? Op deze en nog veel meer vragen kun je zelf eenvoudig het antwoord vinden dankzij Google Analytics.

Wat is Google Analytics precies?

Google Analytics is een gratis programma van Google waarmee je statistieken op je website kunt meten en analyseren. Het enige dat hiervoor nodig is, is dat er enkele regeltjes extra code in je website worden geplaatst.  Je websitebouwer kan dit in enkele minuten voor je doen.

Zelf je statistieken bekijken

Als de code eenmaal is geplaatst, vraag dan om toegangsgegevens. Hiervoor heb je wel een Google Account nodig. Zodra je inlogt zie je al interessante informatie. Je ziet bijvoorbeeld in één oogopslag hoeveel bezoekers (sessies) er de afgelopen dagen op je website zijn geweest. Je kunt rechts bovenin de periode aanpassen waarover je de statistieken wilt zien.

In hetzelfde scherm zie je ook hoeveel van je bezoekers je site nooit eerder hebben bezocht (% nieuwe sessies) en hoeveel pagina’s de bezoekers gemiddeld bekeken per sessie. Tot slot zie je ook het bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers dat op je site terechtkwam en meteen weer weg was, zonder andere pagina’s te bekijken. Is dit percentage meer dan 50%? Dan is je homepage misschien niet duidelijk of aantrekkelijk.

Andere interessante gegevens

Hieronder noem ik in het kort een aantal interessante statistieken en waar je deze terug kunt vinden in Analytics.

Mobiel versus niet mobiel

Hoeveel procent van de bezoekers bezoekt je website of webshop met een mobiele telefoon of tablet? Je vindt het onder ‘Doelgroep – Mobiel - Overzicht’. Vooral interessant als je wilt weten of je je website responsive (= mobielvriendelijk) moet laten maken of dat je wellicht een aparte mobiele website of app moet laten ontwikkelen.

Herkomst van de bezoekers

Hoe hebben bezoekers je website gevonden? Via Google, Facebook of je nieuwsbrief bijvoorbeeld? Je vindt het onder ‘Acquisitie – Alle verkeer - Bron/medium’. Je ziet standaard de 10 bronnen die het meeste verkeer naar je website trokken. Wil je meer bronnen zien? Klik dan rechts onderaan bij ‘Rijen weergeven’ op 25, 50 of meer.

Je ziet steeds de naam van een website, gevolgd door een slash (/), en dan ‘organic’, ‘cpc’ of ‘referral’. Organic betekent: gratis zoekmachineresultaten. Cpc zie je alleen als je adverteert door middel van Google Adwords of bijvoorbeeld Beslist.nl (cpc betekent Cost per Click, oftewel kosten per klik). Referral betekent een verwijzende website, ofwel een andere website waarop een link naar jouw site staat. Zie je (direct) / (none) staan, dan betekent dit dat mensen rechtstreeks naar je website zijn gegaan, bijvoorbeeld door je domeinnaam in te typen in de adresbalk of via een bookmark.

Meest gebruikte zoekwoorden

Welke zoekwoorden hebben mensen ingetypt in Google om je website te vinden? Je vindt het onder ‘Acquisitie - Campagnes - Organische zoekwoorden’. Ook hier kun je er onderaan voor kiezen om meer dan 10 resultaten te laten zien. Helaas zul je zien dat anno 2015 ruim 90% hiervan (not provided) is. Helaas schermt Google deze gegevens sinds half 2013 grotendeels af. Wil je meer inzichten in zoekopdrachten van je bezoekers, dan kun je hiervoor eventueel kijken in Webmaster Tools of Adwords (beide ook van Google).

Stel doelen in

Het is fijn als je veel bezoekers hebt op je website. Maar zijn ze waardevol? Leveren ze je uiteindelijk ook wat op? Ook dit kun je precies meten. Maar daarvoor moet je eerst je doelen bepalen. Enkele voorbeelden:

  • Ik wil dat bezoekers zich aanmelden voor de nieuwsbrief
  • Ik wil dat bezoekers een video bekijken
  • Ik wil dat bezoekers online producten bestellen
  • Ik wil dat bezoekers vaker terugkomen op mijn website
  • Ik wil dat bezoekers een speciale pagina bekijken (bijvoorbeeld een actiepagina).

Om je doelen in te stellen klik je rechtsboven op 'beheerder'. Selecteer rechts onder 'weergave' de juiste weergave en kies vervolgens 'doelen'. Als je voor je site één of meerdere doelen hebt bepaald, dan kunnen we deze gaan meten in Google Analytics. In de sectie ‘Conversies – Doelen – Overzicht' kun je dan voortaan zien:

  • Hoeveel procent van je bezoekers een bestelling doet of bijvoorbeeld een offerte aanvraagt
  • Of bezoekers die via een mobiele telefoon je site bezoeken net zo vaak bestellen als niet-mobiele bezoekers
  • Of bezoekers die via Google komen net zo vaak een video bekijken als bezoekers die via een verwijzende website komen
  • Etc. etc.

Alleen zo kun je écht meten of je website zijn doel bereikt. En of je je online investeringen terugverdient. Heb jij je online doelstellingen voor volgend jaar al bepaald?

Karen Foesenek

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.