Google Ads, SEO

Alles over productfeed optimalisatie – ook voor SEO

Heb je een webshop en wil je dat je producten vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google en in LLM’s zoals ChatGPT, Claude en Gemini? Dan is een goede productfeed onmisbaar.

In dit blog lees je alles over het wat, waarom en hoe van productfeeds – niet alleen voor SEA, maar juist ook voor SEO.

Wat is een productfeed?

In een productfeed verzamel je alle belangrijke informatie over je producten in één overzichtelijk bestand, zodat externe platformen precies weten wat je aanbiedt. Denk aan prijs, titel, merk, kleur, beschikbaarheid… alles wat nodig is om je product online goed te presenteren.

Productfeeds ken je waarschijnlijk vooral vanwege het gebruik voor Google Shopping, maar ze zijn net zo belangrijk voor het tonen van producten op social media en worden bijvoorbeeld ook gebruikt in nieuwsbriefplatforms zoals Klaviyo en op marketplaces zoals bol.com en Amazon.

Productfeeds voor organische vindbaarheid

Bovendien kun je tegenwoordig ook gratis je product tonen in Google met organische shoppingresultaten (organic shopping results) én wist je dat een goede productfeed één van de belangrijkste voorwaarden is om je producten vindbaar te maken in AI taalmodellen zoals ChatGPT?

Alleen al om deze twee laatste toepassingen is een goede productfeed echt onmisbaar voor elke webshop. Ook als SEO-specialist is het dus tegenwoordig belangrijk dat je weet hoe je een productfeed kunt optimaliseren.

productweergave in chat GPT
Bron: openai.com

Het maken van een productfeed

De meeste feeds worden gemaakt in XML-formaat. Dat is gestructureerd, universeel en makkelijk te verwerken. CSV of JSON zijn ook mogelijk, maar XML is vaak het meest betrouwbaar. Hoe je de feed precies aanlevert hangt af van je platform. In Magento kun je werken met een plugin zoals die van Wyomind. In Shopware gebruik je dynamische productgroepen.

Maar veruit de beste en makkelijkste manier om een productfeed te maken en optimaliseren is via Channable. Channable koppel je aan je webshop, waarna al je producten in Channable ingeladen worden. Vervolgens kun je eenvoudig een feed maken, Channable loodst je hier goed doorheen. Je krijgt ook direct feedback als er items in je feed ontbreken en je kunt makkelijk optimalisaties doorvoeren aan je feed, zoals het uitsluiten van bepaalde producten, het automatisch vertalen van kleuren of het verrijken van titels.

Daarnaast kun je de feed direct koppelen aan verschillende platformen (niet alleen Google, maar ook bijvoorbeeld Bol.com).

Wat moet er minimaal in een goede feed zitten?

Google stelt duidelijke eisen aan de inhoud van je feed. Een aantal kenmerken is verplicht, zoals een uniek product-ID, een afbeelding, een werkende URL en de prijs inclusief btw.

De belangrijkste onderdelen zijn zonder twijfel de titel en de omschrijving. Optimaliseer deze zoals je met SEO gewend bent. Zorg dat in de producttitel de belangrijkste zoektermen vooraan staan en dat belangrijke kenmerken genoemd worden. Zijn merken belangrijk in je branche en staan deze niet standaard in de productnaam, voeg deze dan toe. Een goede producttitel is bijvoorbeeld: Asics GT-2000 13 hardloopschoenen dames – Zwart/wit – Maat 38.

Vergeet ook de omschrijving niet. Zorg dat deze uniek is en probeer hier belangrijke kenmerken/zoektermen in te benoemen. Vertel wat het product uniek maakt en sluit aan op de intentie van je doelgroep.

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste kernmerken die thuishoren in een Google Shopping productfeed:

Veld Omschrijving Voorbeeld / Tip
id Unieke product-ID Interne SKU of artikelnummer
title Titel met zoekwoorden vooraan Bijv. Asics GT-2000 13 hardloopschoenen dames - Zwart/wit - Maat 38
description Unieke omschrijving met kenmerken en zoekwoorden Schrijf niet voor Google, maar voor je klant
link URL naar de productpagina Moet werken en verwijzen naar het juiste product
image_link Link naar de hoofdafbeelding Hoge resolutie, minimaal 100x100 pixels
availability Beschikbaarheid (in stock, out of stock, preorder) Houd je voorraad actueel, ook voor marketplaces
price Verkoopprijs inclusief btw Bijv. 79.95 EUR
brand Merknaam Vaak verplicht, zeker voor branded producten
gtin Barcode (EAN/UPC) Nodig voor herkenning bij Google en marketplaces
google_product_category Categorie volgens Google’s eigen indeling Zie: NL Taxonomy

Hoe completer je feed is, hoe beter je producten vindbaar en klikbaar worden. Denk dus ook aan aanvullende kenmerken zoals kleur, materiaal en product highlights (korte bullets die de voordelen van het product samenvatten).

Een volledig overzicht van alle velden vind je op de officiële Google Merchant specificaties.
En voor de juiste categorisering gebruik je de Nederlandse producttaxonomie van Google.

Daarnaast voeg je ook verzendkosten toe. Dit kun je instellen via het Merchant Center of per product in de feed. Heb je één vast verzendtarief voor alles? Dan is het makkelijker om dat via het platform in te stellen. Werk je met verschillende verzendopties per categorie of gewicht? Dan is het logischer om die informatie in je feed op te nemen.

Je feed controleren

Is je feed klaar, dan is het belangrijk deze goed te controleren. Dit kan grotendeels al in Channable, maar test je feed ook in het Google Merchant Center. Google Merchant Center is een gratis tool van Google waarmee je jouw productaanbod zichtbaar maakt in Google Shopping en andere Google-diensten. Hier upload je je feed en bepaal je hoe vaak deze opnieuw opgehaald wordt. Zorg dat je feed minimaal één keer per dag opnieuw wordt bijgewerkt en opgehaald.

In het Merchant Center vind je ook de diagnostische gegevens van je feed. Worden alle producten goedgekeurd? Het kan zijn dat er producten worden afgekeurd omdat essentiële velden ontbreken, of Google kan waarschuwingen geven als de informatie niet optimaal is.

Let op: bij teveel waarschuwingen (bijvoorbeeld als prijzen niet kloppen) kan je feed opgeschort worden. Controleer daarom ten minste één keer per maand de diagnostische gegevens van je feed.

Een goede feed alleen is niet genoeg

Met een goede feed leg je een sterke basis voor organische vindbaarheid van je producten. Maar alleen een goede feed is niet genoeg. Om in de organische shopping resultaten en/of AI-toepassingen gevonden te worden is er meer nodig. Denk aan goede content op de landingspagina, structured data en voldoende scores op de Core Web Vitals. Houd in de gaten wat je concurrenten doen en zorg dat je het beter doet.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je productfeed of het verbeteren van je organische vindbaarheid? Wij helpen graag!