Ben beheerder van je eigen Google Analytics account

27 oktober 2015
door Karen Foesenek

Google Analytics is gratis software van Google waarmee je het gedrag van bezoekers op je eigen website of webshop (ook wel webstatistieken genoemd) kunt meten. Deze informatie is zeer waardevol als je je website wilt optimaliseren, maar ook als je gewoon nieuwsgierig bent. Hoe eerder je begint met het verzamelen van data, hoe meer historie je opbouwt en hoe meer gegevens je tot je beschikking hebt. Heb je nog geen Google Analytics? Voeg dan zo snel mogelijk een zogenaamde trackingcode toe op je website. Heb je wel Google Analytics? Controleer dan zo snel mogelijk of je ook echt beheerder bent van je eigen account. Anders heb je er namelijk nog niets aan…

Controleren of je Google Analytics op je website hebt

Weet je niet zeker of Google Analytics al is geïnstalleerd op je website? Veel websitebouwers doen dit automatisch als ze je website live zetten. Het kan dus zijn dat er al webstatistieken gemeten worden. Je kunt dit eenvoudig zelf controleren door de volgende stappen te doorlopen: 1. Open je website in je internetbrowser 2. Klik met je rechtermuisknop ergens op je site 3. Selecteer ‘paginabron weergeven’ 4. Zoek in de code die je ziet naar het woord ‘analytics’. Dit kan gemakkelijk met ctrl + f (of appeltje f voor Macgebruikers) 5. Als het goed is zie je dan een code die er ongeveer zo uitziet als 2 twee voorbeelden hieronder, en waar ten minste een getal staat dat begint met UA-, bijvoorbeeld UA-12345678-1. Type 1 (oude Analytics)

oude analytics code

Type 2 (Universal Analytics):

universal-analytics-code

Als je één van bovenstaande codes ziet staan, dan betekent dit dat er een Google Analytics account bestaat waarin je webstatistieken worden gemeten.

Toegang tot je Google Analytics account

De volgende vraag is of je zelf toegang hebt tot je eigen Google Analytics account. Je kunt dit uitproberen door naar google.com/analytics te gaan en hier in te loggen met een Google-account, als je dat hebt. Als je, zoals zoveel mensen en bedrijven, meerdere Google-accounts hebt, probeer ze dan allemaal. Als je het volgende scherm ziet, ben je ingelogd en kun je je eigen webstatistieken bekijken. Google Analytics homepage

Heb je geen inloggegevens waarmee je toegang hebt tot Google Analytics? Neem dan contact op met de bouwer of beheerder van je website. Grote kans dat die wel toegang heeft. Vraag dan of hij of zij jou ook beheertoegang wil geven. Je hebt hier wel een Google account voor nodig.

Ben je beheerder van je eigen account?

Tot slot is het belangrijk om te controleren of je ook beheerder bent van je eigen Google Analytics account. Het is namelijk ook mogelijk dat je slechts lees- en bewerkrechten hebt.

Veel bureaus beheren Analyticsstatistieken van hun klanten op de verkeerde manier. Zij voegen websites als property toe onder hun eigen account. Zij zijn dan eigenaar/beheerder van alle onderliggende websites. Jij hebt dan wel toegang tot de statistieken van je eigen website, maar je mist dan een aantal belangrijke functionaliteiten. Je zult dan nooit eigenaar/beheerder kunnen zijn van je eigen account en afhankelijk blijven van het betreffende bureau.

Je kunt zelf controleren of je Analytics account goed is ingesteld of niet. Je kunt dit namelijk zien aan de UA-code die ik hierboven noemde. Deze code eindigt op een streepje met daarachter een cijfer. Bijvoorbeeld UA-12345678-1 of UA-12345678-32. Hoe hoger het cijfer achter het streepje, hoe groter de kans dat het account verkeerd is ingesteld. Als dit cijfer 1, 2 of 3 is, is er niets aan de hand.

De statistieken uit Analytics gebruiken

De volgende stap is natuurlijk om ook echt iets te doen met de statistieken die Analytics voor je verzamelt. Er is een schat aan waardevolle informatie te vinden. In ons artikel ‘zelf je webstatistieken bijhouden’ helpen je al een beetje op weg. Wil je meer weten over Google Analytics, of heb je nog geen Google Analytics en wil je dit laten installeren op je website? Neem dan contact met ons op!

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.