Analytics

Google Analytics 4: wat, waarom, wanneer en hoe?

Heb je een website, dan maak je als het goed is gebruik van Google Analytics. Of je er nu zelf vaak naar kijkt of eigenlijk nooit, het is altijd belangrijk om deze data achter de hand te hebben. En voor online marketeers is Google Analytics sowieso onmisbaar.

Nu heb je wellicht wat voorbij zien komen over Google Analytics 4 en vraag je je misschien af of je daar iets mee moet? Jazeker! Wil je je webstatistieken niet verliezen, dan moet je (snel) actie ondernemen.

Wat is er aan de hand?

Google Analytics gaat compleet vernieuwen. Dat is niet de eerste keer, maar de eerste 3 versies leken nog erg op elkaar. Google Analytics 4 (GA4) is compleet anders. Zo anders dat onze online marketeers hierin speciaal opgeleid gaan worden.

De oude Analytics vs. Google Analytics 4

Het grootste verschil zit hem in het feit dat Google Analytics tot nu toe werkte op basis van page views. Google Analytics 4 werkt op basis van gebeurtenissen (events). Het idee is dat dit toekomstgericht is. Denk aan de koelkast van de toekomst die zelf melk kan bestellen als die op is. En een koelkast heeft natuurlijk geen pagina’s zoals een website die heeft.

Hetzelfde gold al voor apps. Daar was ook een aparte variant voor in Google Analytics. Dat wordt nu dus samengebracht in een compleet nieuw Google Analytics 4.

Google Analytics 4
Screenshot van Google Analytics 4

Wat gaat er gebeuren?

Google gaat de ‘oude’ Analytics uitfaseren. Vanaf 1 juli 2023 wordt daarin geen data meer verwerkt. Google geeft zelfs aan dat alle historische data daarna nog minimaal 6 maanden te bekijken is, maar daarna?

Wij kunnen ons niet voorstellen dat we deze data echt kwijt gaan raken, maar Google adviseert om voor die tijd exports te maken. Welke en wat je daar nog aan kunt hebben is ons ook nog niet helemaal duidelijk.

Wat moeten we nu doen?

Het belangrijkste is dat Google Analytics 4 zo snel mogelijk data kan verzamelen van je website en dat de ’tracking’ dus goed wordt ingericht. Dan begin je straks met 12 maanden aan historische data en kun je vanaf 1 juli 2023 in ieder geval je data vergelijken met data van een jaar geleden.

Voor eenvoudige websites is dit niet zo spannend. Voor webshops komt er helaas meer bij kijken om e-commerce tracking goed in te richten.

Google Analytics 4 voor websites

Heb je een eenvoudige website en maak je al gebruik van Google Tag Manager? Dan is het in principe niet zo moeilijk om een GA4 property aan te maken. Heb je nog geen Google Tag Manager (GTM), dan is het slim dat eerst te installeren.

Om te zorgen dat dezelfde doelen gemeten blijven worden kun je gebruikmaken van de Google Goals Migration Tool.

Google Analytics 4 voor webshops

Het aanmaken van een property is voor webshops hetzelfde, alleen is het configureren van e-commerce tracking in GA4 een stuk ingewikkelder dan in Universal Analytics. Ten eerste heb je enhanced ecommerce nodig. Daarna kan de tracking goed ingeregeld worden. Hoe ingewikkeld dit is hangt onder andere af van welk e-commerce platform je gebruikt (bijv. Magento, Shopware of WooCommerce) en hoeveel doelen/gebeurtenissen/variabelen al gebruikt worden.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het aanmaken van een Google Analytics 4 property? Neem voor meer informatie contact op met Karen via karen@webdesigntilburg.nl.

Ik help je graag

Karen Foesenek