SEO

Wat is Google E-A-T?

Met elke Google update is het voor website eigenaren weer spannend of deze geen negatieve impact zal hebben op de website. Google E-A-T (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) zijn richtlijnen van Google welke van invloed zijn op de ranking van websites in de zoekresultaten. Deze richtlijnen heeft Google omschreven in de Google Search Quality Evaluator Guidelines.

In 2015 dook Google E-A-T voor heeft eerst op, maar ook in 2023 is dit nog steeds actueel en belangrijk. In deze blog duiken we dieper in op de betekenis van E-A-T en waarom het essentieel is voor zoekmachine optimalisatie.

Ook benieuwd naar Google E-E-A-T? De nieuwe E is een aantal maanden geleden toegevoegd. Onderaan deze blog vertellen we waar deze nieuwe ‘E’ voor staat.

  • Expertise
    Deskundigheid
  • Authoritativeness
    Autoriteit
  • Trustworthiness
    Betrouwbaarheid

Expertise: De pijler van kennis

E van E-A-T staat voor Expertise, oftewel deskundigheid. Google vindt het belangrijk dat content gemaakt wordt door mensen of organisaties met de juiste kennis en ervaring. Dit betekent dat als je informatie geeft over een specifiek onderwerp, je expertise moet uitstralen. Dit kan worden bevestigd door opleiding, werkervaring, referenties en andere geloofwaardige bronnen.

Authoritativeness: Bouwen aan geloofwaardigheid

Het tweede onderdeel van E-A-T is Authoritativeness, oftewel autoriteit. Google wil dat websites als betrouwbaar wordt beschouwd in het vakgebied. Dit houdt in dat de reputatie van de auteur of de website van groot belang is. Backlinks van andere hoge autoriteit websites kunnen hierbij helpen, omdat ze gezien kunnen worden als een externe bevestiging van de autoriteit.

Trustworthiness: De sleutel tot vertrouwen

Ten slotte, Trustworthiness, ofwel betrouwbaarheid, is het derde onderdeel van E-A-T. Het draait hier om de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de informatie. Jouw content moet nauwkeurig, eerlijk en geloofwaardig zijn. Dit vertrouwen kan worden versterkt door duidelijke en transparante informatie te verstrekken over wie je bent en waar de informatie vandaan komt. Het vermelden van bronnen en referenties is ook van groot belang.

Hoe E-A-T jouw website kan beïnvloeden

Nu je weet wat E-A-T inhoudt, is het belangrijk om te begrijpen wat de invloed van Google E-A-T kan zijn op de ranking van je website. Wanneer een website zich niet naar de richtlijnen van Google E-A-T houdt, kan de website hierop afgestraft worden. Zo’n afstraffing zorgt voor slechtere posities in de zoekresultaten. In het ergste geval kunnen je vertoningen voor een zoekwoord, pagina of de gehele website volledig instorten. Hoe dat eruit ziet? Dat zie je op bijgevoegde afbeelding.

Overigens is E-A-T geen directe ranking factor, maar Google wil wel graag websites tonen die sterk scoren als het gaat om E-A-T. Het is dus zeker een belangrijk onderdeel van SEO.

Google Search Console E-A-T vertoningen verloren

Jouw website getroffen door Google E-A-T?

E-A-T en Your Money or Your Life

Goed om te weten is dat E-A-T niet voor alle websites even belangrijk is. Google hecht hier extra veel waarde aan bij de zogenaamde ‘Your Money or Your Life’ websites. Dit zijn websites die volgens Google in de toekomst een impact kunnen hebben op gebruikers als het gaat om geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid. Websites die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld webshops, medische sites, nieuws websites, websites van financiële instellingen en nog veel meer.

Google controleert deze strenger op paginakwaliteit dan andere sites. Dat is ook wel logisch. Google wil er zeker van zijn dat gebruikers betrouwbare en nauwkeurige informatie ontvangen op deze gebieden. Verkeerde informatie kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

your money or your life sites
Pagina van de Google’s Quality Rater Guidelines

Praktische stappen om E-A-T te verbeteren

We weten wat Google E-A-T is, wat de impact kan zijn en in welke sectoren Google E-A-T extra belangrijk is, maar welke stappen kun je zetten om jouw website te verbeteren op het gebied van E-A-T?

1. Zorg voor deskundigheid

  • Zorg ervoor dat de content van jouw website geschreven is door mensen met de juiste kennis en met ervaring in het vakgebied, dus niet alleen gebaseerd op desk research.
  • Laat duidelijk zien wie wat geschreven heeft en welke kwalificaties en achtergrond zij hebben.
  • Verwijs naar relevante bronnen en studies om je expertise te ondersteunen (als het gaat om autoritatieve sites dragen externe links soms zelfs bij aan je autoriteit).
  • Zorg dat informatie altijd up to date is.
  • Zorg dat informatie is afgestemd op de gebruiker en welke vragen die op dat moment heeft (meet and exceed user needs).
  • Stem content af op het niveau van de doelgroep, dus zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk. Het helpt als de content visueel ondersteund wordt (video, infographics etc.). 
  • Probeer vooruit te denken en geef antwoord op mogelijke vervolgvragen.

2. Bouw aan je autoriteit

  • Verbeter de reputatie van jouw website en van die van de auteur(s).
  • Verzamel kwalitatieve backlinks van relevante, betrouwbare websites met een hoge autoriteit.
  • Mentions (je merknaam of website wordt genoemd zonder link) zijn ook relevant.
  • Laat zien dat je een autoriteit bent door middel van o.a. gastblogs en het delen van je kennis op sociale media.
  • Vergroot je naamsbekendheid: een hoog ‘branded search’ volume zegt iets over je bekendheid en autoriteit (bij voorkeur als je naam Gegoogled wordt in combinatie met een relevante zoekterm). 
  • Als je merk of auteur een eigen wikipedia pagina heeft draagt dit ook in grote mate bij. Dit is echter heel lastig te regelen.
  • Zorg dat andere (betrouwbare) bronnen schrijven over je website (uiteraard op een positieve manier). Denk aan reviews, referenties, aanbevelingen door experts, nieuwsartikelen etc. (Google Raters wordt gevraagd te zoeken naar externe bronnen om een beeld te krijgen van de autoriteit van je website). 

3. Versterk je betrouwbaarheid

  • Zorg ervoor dat de informatie op je website nauwkeurig, up-to-date en eerlijk is.
  • Vermeld altijd je bronnen en geef transparante informatie over wie je bent en waarom mensen je kunnen vertrouwen.
  • Zorg dat je contactgegevens zo uitgebreid en zichtbaar mogelijk op je site staan. Een fysiek adres is daarbij ook belangrijk.
  • Link op een duidelijke plaats (meestal de footer) naar je privacyverklaring en algemene voorwaarden.
  • Zorg dat je voldoende contactmogelijkheden hebt, zodat mensen je eenvoudig kunnen bereiken.
  • Verzamel klantbeoordelingen en toon deze op je site.
  • Voorkom dat er een negatief sentiment rond je website hangt (denk aan klachten/negatieve reviews). Teveel negatieve reviews is een tegen van lage kwaliteit van je site.
  • Zorg dat je website beveiligd is met een SSL-certificaat.
  • Voor webshops: zorg voor duidelijke retourvoorwaarden en klachtenprocedures. 
  • Voor webshops: vermeld per product zo uitgebreid mogelijk de specificaties en eventueel adviezen m.b.t. veiligheid en gezondheid.
  • Zorg voor een goede, professionele layout, dat zorgt voor een betrouwbare uitstraling.

Onze conclusie over Google E-A-T

In de wereld van zoekmachine optimalisatie is het ontzettend belangrijk om de richtlijnen van Google E-A-T uit de Google Search Quality Evaluator Guidelines te volgen. Doordat de beoordeling van website en content op deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid invloed heeft op de rankings is de zoekresultaten van Google, is dit iets wat je niet zomaar kunt negeren. Het naleven van de E-A-T richtlijnen kan helpen om de zichtbaarheid van je website te vergroten en je online reputatie te versterken. Het naleven van deze richtlijnen heeft naast betere rankings ook een positieve invloed op de kwaliteit van je content.

Google E-E-A-T: De extra ‘E’ staat voor Experience

In december 2022 heeft Google Experience toegevoegd aan de richtlijnen. Hierdoor is E-A-T uitgebreid naar E-E-A-T. Google E-E-A-T staat nu dus voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

De toevoeging van ‘Experience’ legt de nadruk op de ervaring van de auteur met het product of de dienst waarover wordt geschreven. Google geeft aan dat content betrouwbaarder is en beter een doel bereikt wanneer deze geschreven is door iemand met een uitgebreide persoonlijke ervaring. Google stelt hierbij ook de vraag wat je eerder zou vertrouwen: een review geschreven door iemand die het product zelf gebruikt heeft of een review door iemand die dat niet gedaan heeft? Schrijf de content dus ook echt vanuit je eigen ervaring.