Conversie-optimalisatie

Hoe haal je meer omzet uit je webshop? 10 tips

Het is niet eenvoudig om een succesvolle webshop te runnen. Het kost veel geld, tijd en energie om je webshop bekend te maken bij het grote publiek, om nieuwe bezoekers te trekken en om ervoor te zorgen dat deze bezoekers converteren, oftewel bestellen.

Ben je goed op weg met de eerste twee punten, maar blijven de bestellingen achter? Dan is het tijd voor conversie-optimalisatie. Conversie-optimalisatie is het proces waarbij je procesmatig aan de slag gaat om je conversiepercentage en je omzet te verhogen.

In dit artikel geef ik 10 tips waarmee je meer omzet uit je webshop kunt halen.

1. Zorg dat Google Analytics goed is ingericht

Je kunt je webshop niet optimaliseren als je geen goede data hebt. Je kunt namelijk geen conclusies trekken over hoe je webshop presteert en waar bezoekers afhaken als dit niet gemeten wordt. Google Analytics is een gratis en zeer uitgebreid programma van Google waar ontzettend veel waardevolle inzichten uit te halen zijn… Mits Analytics goed is ingericht. Een paar dingen die je zeker moet controleren:

  • Heb je zelf beheerrechten op accountniveau?
  • Staat de tracking code maar één keer op je website?
  • Worden álle pagina’s gemeten?
  • Wordt e-commerce gemeten? Nog beter: staat enhanced e-commerce ingesteld?
  • Heb je filters ingesteld om je eigen bezoek (en dat van je websitebouwer bijvoorbeeld) uit te sluiten?
  • Heb je filters ingesteld om nep-verkeer van bots uit te sluiten? Eerder schreven we hoe je deze filters instelt.
  • Indien je filters gebruikt, heb je dan ook een ruwe data weergave waarin je wel alles meet?
  • Heb je doelen en funnels ingesteld?
  • Meet je zoekopdrachten op je website?
  • Meet je nuttige gebeurtenissen zoals kliks op bepaalde elementen in je webshop?
  • Is Analytics goed gekoppeld aan de Search Console en AdWords?

2. Maak gebruik van Google Tag Manager en meet gebeurtenissen

Maak je nog geen gebruik van Google Tag Manager? Dan adviseren we je om dit zo snel mogelijk te implementeren. Google Tag Manager maakt het heel eenvoudig om zelf allerlei tracking codes aan je webshop toe te voegen (denk aan Hotjar, Formisimo etc.) en om gebeurtenissen te meten. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoe vaak mensen op een bepaalde button, tab of afbeelding klikken. En vervolgens kun je analyseren of mensen die vaak op de tab ‘productbeoordelingen’ klikken en deze dus lezen een hoger conversiepercentage hebben. Zo ja, dan kun je overwegen de productbeoordelingen prominenter in beeld te brengen.

3. Installeer Hotjar

Hotjar is een ontzettend interessant programma. Het is heel eenvoudig om het te implementeren op je webshop en het levert je ontzettend veel interessante inzichten op. Bovendien is de basisversie gratis!

screenshot hotjar recordings

Screenshot van een Hotjar opname

Ik kan niet meer zonder de recordings in Hotjar. Je kunt het gedrag van bezoekers op je webshop ‘opnemen’ en terugkijken. Zo zie je precies welke pagina’s ze bezochten, hoe ze hun muis bewogen, waar ze klikten etc. Je ziet precies hoe ze zich over je pagina’s bewegen, waar ze twijfelen, waar ze afhaken etc. Super interessant!

Daarnaast biedt Hotjar ook de mogelijkheid om een eenvoudige poll op je website te plaatsen. Zo kun je je bezoekers een simpele vraag stellen. Bijvoorbeeld: “is er iets dat je tegenhoudt om vandaag een bestelling te plaatsen?”. Of: “heb je alles gevonden wat je zocht?”. De antwoorden kun je gebruiken om je website te verbeteren. En ja, mensen geven echt antwoord!

4. Doe een technische check

Dit is één van de makkelijkste stappen waar soms het snelst geld te verdienen is. Controleer of je webshop in alle browsers, schermresoluties en apparaten goed werkt. Dit kan heel eenvoudig in Google Analytics. Let wel op: als je browsers gaat checken, zorg dan dat je dit per apparaat doet (selecteer één segment per keer). Vervolgens ga je naar het rapport Technologie onder Doelgroep en kies bijvoorbeeld voor Browser en besturingssysteem. Je ziet dan in één oogopslag of er bepaalde browsers zijn die onder de maat presteren (een conversiepercentage hebben dat veel lager dan gemiddeld is). Zie je bijvoorbeeld dat Internet Explorer onder de maat presteert, klik dan verder om de specifieke versies van deze browser te zien. Zo zie je of er wellicht in één van de versies problemen zijn die belemmeren dat iemand een bestelling doet. Hetzelfde kun je doen voor schermresolutie.

Let wel op: je cijfers zijn pas waardevol als je tenminste 100 transacties hebt per browser/browserversie/schermresolutie etc. Trek geen conclusies op basis van 10 transacties.

5. Zorg dat je een zoekbalk hebt en analyseer de zoekopdrachten

Bezoekers die de zoekbalk gebruiken converteren veel beter dan bezoekers die niet zoeken binnen je webshop. Misschien logisch: deze mensen weten vaak beter waar ze naar op zoek zijn en meer gemotiveerd om iets te kopen. Het laat wel zien dat je deze zoekbalk dus zo prominent mogelijk op elke pagina binnen je webshop moet plaatsen.

Bovendien kun je ook heel veel leren van de zoekopdrachten van je bezoekers. Waar zijn ze naar op zoek? Geeft de resultatenpagina de juiste producten weer? Is het betreffende product of die categorie wel goed vindbaar binnen je webshop? Of is het iets dat je niet aanbiedt op je webshop en misschien toe zou moeten voegen aan je assortiment?

Je kunt deze zoekopdrachten bijhouden in Google Analytics en als het goed is ook in je CMS. In Magento vind je onder Catalogus – zoektermen (heet soms ook wel ‘zoek voorwaarden’. Tip: je kunt hier zelf opgeven naar welke pagina een bezoeker doorgestuurd moet worden voor een bepaalde zoekopdracht, bijvoorbeeld als de resultatenpagina niet het beste resultaat geeft (al zou je daar dan natuurlijk ook iets aan moeten doen!).

6. Zorg voor een goede value proposition

Een bezoeker die nog nooit op je webshop is geweest en jou nog niet kent, zal niet zomaar gaan bestellen. Jij koopt ook niets van de eerste de beste die aanbelt en je iets aanbiedt, toch? Een bezoeker wil eerst weten of hij wel op de juiste website zit. Bied jij aan waar hij of zij naar op zoek is? Daarnaast moet je vertrouwen wekken en je onderscheiden van je concurrentie. Waarom moet iemand bij jou bestellen en niet bij een ander?

Dit alles moet in één oogopslag duidelijk zijn en dat doe je door middel van een goede value proposition (waardepropositie). Deze bestaat meestal uit een titel, een ondertitel en/of korte opsomming, een goede, duidelijke visual en wordt eventueel afgesloten met een call-to-action.

value proposition homepage

Dollar Shave Club heeft een value proposition waar alles in zit.

Vragen die belangrijk zijn om in een value proposition te beantwoorden zijn:

  • Welk product of welke dienst verkoop je?
  • Hoe wordt iemand beter van je product of dienst?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat maakt jouw aanbod uniek en onderscheidend?

Vooral op de homepage is het belangrijk deze value proposition duidelijk te vermelden, maar een verkorte versie hiervan zou op elke belangrijke landingspagina terug moeten komen.

7. Zorg voor één duidelijk doel per pagina

Mijn ervaring leert dat eigenaars van een webshop veel verwachtingen hebben van hun bezoekers en veel van ze willen. De bezoekers moeten zich aanmelden voor de nieuwsbrief, hun blog lezen, hun ‘over ons’-verhaal lezen etc. Elke pagina staat vol met informatie en links naar nog meer informatie, maar eigenlijk leidt dit alleen maar af van het hoofddoel: de bezoeker moet één of meerdere producten uitkiezen, deze in zijn of haar winkelmandje plaatsen en afrekenen. Alles wat dit proces in de weg staat is afleiding en dit moet je voorkomen.

Het hoofddoel van een homepage is de bezoeker sturen naar een categoriepagina. Het hoofddoel van een categoriepagina is dat een bezoeker een keuze kan maken en naar een productdetailpagina gaat. Het hoofddoel van een productdetailpagina is dat het product aan het winkelmandje wordt toegevoegd. Het hoofddoel van een winkelmandje is dat de bezoeker doorgaat naar de checkoutpagina. En het hoofddoel van de checkoutpagina is natuurlijk het plaatsen van de bestelling.

Zorg er dan ook voor dat de bezoeker bijna geen keuze heeft en automatisch deze funnel in geleid wordt. Zorg dat er maar één prominente call-to-action op een pagina is. Deze moet er visueel echt uitspringen, gebruik bijvoorbeeld een afwijkende kleur. Eventuele secundaire call-to-actions (zet op je verlanglijst, vraag een offerte aan etc.) moeten visueel ondergeschikt zijn.

8. Voorkom dat bezoekers afgeleid worden

Dit komt overeen met wat ik hierboven al noemde. Mensen die afgeleid worden zullen hun bestelproces onderbreken en het is maar de vraag of ze later weer het bestelproces ingaan. Zorg dus dat mensen niet onnodig de pagina verlaten. Wil je bezoekers op een productdetailpagina extra klantenservice informatie geven, bijvoorbeeld over retourmogelijkheden, plaats dit dan ergens op de pagina zelf, en leid ze niet weg van de pagina. Hetzelfde geldt voor klantbeoordelingen, maattabellen etc.

Afleiden kan ook op andere manieren. Denk aan irrelevante afbeeldingen zoals grote merklogo’s die de aandacht trekken, social media iconen etc.

9. Zorg voor een vlekkeloos checkoutproces

Een bezoeker die een product in een winkelmandje plaatst laat zien dat hij wil gaan bestellen. Nu moet je hem vasthouden en de juiste richting in sturen. Zorg dat alle informatie die de bezoeker nodig heeft op voorhand duidelijk is (denk aan verzendkosten), zorg dat eventuele twijfels worden weggenomen (bijvoorbeeld door het gebruik van keurmerklogo’s) en zorg dat het checkoutproces intuïtief is. Een bezoeker zou het bestelproces moeten kunnen doorlopen zonder foutmeldingen te krijgen, hij of zij moet alles in één keer goed kunnen invullen. In Hotjar kun je goed zien of dit ook echt gebeurt. Zijn er problemen: maak je omschrijvingen dan duidelijker of haal velden weg. Ook interessant: met de software van Formisimo zie je per formulierveld waar mensen afhaken.

10. Test, test, test!

Bovenstaande tips zijn gebaseerd op jarenlange onderzoeken en ervaring uit de praktijk. Het zijn zogenaamde ‘best practices’. Maar wat voor de ene webshop werkt hoeft nog niet voor de andere webshop te werken. Iets wat bij Wehkamp of Bol.com werkt, werkt niet per sé ook op jouw webshop. Jij hebt een uniek assortiment en een unieke doelgroep, en daar moet je je op richten.

Hoe weet je dan wat werkt en wat niet? Door hypotheses op te stellen en deze te testen. Maak twee varianten van een pagina en kijk welke variant het beste converteert. Dit noemen we A/B-testen. Helaas geeft een A/B-test pas bruikbare resultaten als je ongeveer 1.000 transacties per maand hebt.

Zit je daar nog niet aan? Zorg dan allereerst voor meer verkeer door middel van SEO, AdWords, Google Shopping en Affiliate marketing. En natuurlijk kun je met onze tien tips al een heel eind komen.

Wat is een goed conversiepercentage?

Vaak krijg ik de vraag wat nu een goed conversiepercentage is. Dit verschilt enorm per webshop. Wist je dat Amazon een conversiepercentage van maar liefst 75% heeft? Helaas is dat voor een ‘gewone’ webshop niet haalbaar. Over het algemeen zie ik bij succesvolle webshops conversiepercentages tussen de 3 en 6 procent. Maar eigenlijk kun je zeggen: je conversiepercentage moet altijd beter zijn dan een maand eerder; dan ben je goed bezig!

Meer omzet halen uit je webshop?

Wil je meer omzet uit je webshop halen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? WebdesignTilburg is gespecialiseerd in conversie-optimalisatie en online persuasion. We maken graag een afspraak met je voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om de mogelijkheden te bespreken.