Hoe maak je je website betrouwbaarder?

4 april 2014
door Karen Foesenek

Een betrouwbare website is succesvoller. Door de juiste elementen te verwerken in je website kun je je conversiepercentage flink laten stijgen. Ik geef je alvast 5 concrete tips.

Uit onderzoek is gebleken dat je als bedrijf ongeveer 6 seconden de tijd hebt om een positieve indruk te maken op bezoekers die je website voor het eerst bezoeken. Bezoekers zullen gedurende ongeveer 200 milliseconden (ja, milliseconden!) kijken naar de kleuren, drukte en layout van de site en vervolgens bepalen of ze het wat vinden of niet. Dit wordt ook wel de ‘exposure’-fase genoemd. Vervolgens zullen ze, gedurende minder dan 3 seconden, de website ‘inspecteren’. Dit betekent dat ze kijken naar inhoud, spelling en grammatica, voordelen en andere dingen die ze mogelijk interessant vinden. Daarna worden er nog eens 3 seconden gebruikt om interactief bezig te zijn met de website: klikken op links, video’s bekijken etc.

Na dit proces, dat dus maar ongeveer 6 seconden duurt, zullen bezoekers een mening vormen over je website en zullen ze voor zichzelf besluiten of ze de website betrouwbaar vinden of niet.

6 seconden is natuurlijk heel kort. Hoe kun je in deze korte tijd je bezoekers overtuigen dat je website betrouwbaar is en dat ze bij jou moeten bestellen/informatie moeten opvragen? Hoe zorg je dat ze betrokken raken bij je website? Welke content gebruik je daarvoor?

In dit bericht behandel ik 5 betrouwbaarheidsfactoren, waarom ze nuttig zijn, en laat ik in een aantal case studies zien wat de waarde van deze elementen nu echt is. Ik hoop dat dit laat zien dat als je nog geen aandacht besteed aan het betrouwbaar(der) maken van je website, het hoog tijd is om daarmee aan de slag te gaan.

1. Klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen zijn waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt als je wilt laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is, en niet zonder reden. Authentieke klantbeoordelingen die duidelijk aanwezig zijn op je website (en bijvoorbeeld op je social media of in je nieuwsbrieven) kunnen zeer krachtig zijn.

Reviews van echte mensen geven potentiële klanten een goed beeld van klantervaringen en kunnen twijfelaars over de streep trekken. Het is wel belangrijk dat je hiervoor een betrouwbare tool gebruikt zoals Klantenvertellen.nl, de Feedback Company of Trustpilot. Immers: anders kan iedereen wel wat ‘nep-reviews’ op zijn site zetten.

En hebben klantbeoordelingen nu echt resultaat? Jazeker. Website Fietspunt.nl testte door middel van A/B testing de invloed van een Trustpilot widget. De versie mét klantbeoordelingen zorgde voor maar liefst 36,73% meer bestellingen. De eigenaar van Fietspunt.nl verwacht dat de maandelijkse omzet toeneemt met ongeveer € 90.000,-. Bekijk de case study van Fietspunt.nl. Bekijk hier nog een andere case study.

2. Design

Dit element wordt soms over het hoofd gezien, omdat het zo vanzelfsprekend lijkt, maar ik raad je toch zeker aan om ook hier over na te denken. Een eerste indruk is immers heel belangrijk, zo hebben we gezien.

Een overzichtelijke, professionele website laat zien dat je niet over één nacht ijs bent gegaan, maar dat je hebt nagedacht over je business en over je website. Een bezoeker moet niet het idee krijgen dat je bedrijf zo kan verdwijnen nadat hij je heeft betaald. Gebruiksvriendelijkheid is hierbij ook zeer belangrijk. Als een bezoeker lang moet zoeken voor hij iets gevonden krijgt raakt hij gefrustreerd, en zal misschien op zoek gaan naar een andere, duidelijkere website.

3. Awards en certificeringen

Een andere betrouwbaarheidsfactor zijn certificaten en awards. Die laten zien dat je organisatie gerespecteerd is en samenwerkt met betrouwbare partners. Het geeft bezoekers meer vertrouwen als ze rondsurfen op je website of persoonlijke gegevens achterlaten. Denk hierbij aan logo’s van betalingspartners, brancheverenigingen waar je bij bent aangesloten of webshop keurmerken zoals het Thuiswinkel Waarborg. Over dit laatste keurmerk wordt gezegd dat 72% eerder koopt bij webwinkels die dit keurmerk voeren, en dat 26% geen aankoop doet bij een webshop die dit keurmerk niet heeft (bron).

4. Bedrijfsinformatie

Het tonen van contactinformatie zoals een telefoonnummer of vestigingsadres is een goede manier om te laten zien dat er echte mensen achter je website zitten. Potentiële klanten vinden het prettig om te weten dat ze iemand kunnen bereiken als ze vragen hebben over of problemen hebben met hun aankoop.

Wat ook interessant kan zijn is om uitstaande vacatures op je website te plaatsen. Zo laat je zien dat je bedrijf aan het groeien is, ook dit creëert vertrouwen.

5. Case studies

De beste manier om interesse te wekken voor je diensten, is om voorbeelden te geven voor wat jij al voor andere klanten bereikt hebt. Dit kun je doen door middel van ‘case studies’ of ‘behaalde resultaten’. Deze dienen als het ware als bewijs voor je klantbeoordelingen. Kijk bijvoorbeeld eens bij onze eigen case studies. Ben je al overtuigd?

Conclusie

Veel websites weten wel dat ze eigenlijk gebruik zouden moeten maken van ‘betrouwbaarheidselementen’, maar ze weten niet goed waar te beginnen of hoe deze elementen precies in te zetten. Ook vragen ze zich af of bepaalde wijzigingen nu écht effect hebben. Dit is gelukkig goed te meten dankzij tools als Visual Website Optimzier en wij laten dat graag aan je zien.

Ken je meer tools voor het betrouwbaarder maken van je website? Laat het ons weten in een reactie. Ben je vooral benieuwd wat we op dit gebied kunnen verbeteren aan jouw website? Stuur ons dan even een mailtje.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.