Handleiding persbericht schrijven

Het schrijven en versturen van een persbericht kan een interessante manier zijn om aan nieuwe backlinks te komen. Wil je ook een boostgeven aan je linkbuilding? Gebruik dan onze tips voor het schrijven van een persbericht.

Algemeen

  • Het artikel mag niet te commercieel zijn, dus niet alleen gericht op verkoop
  • Het artikel dient nieuwswaarde te hebben of informatie voor de lezer:
    • iets vernieuwends, een ontdekking of iets waarmee het bedrijf voorop loopt in een ontwikkeling
    • primeur
    • een prestatie
    • een opening of lancering van bedrijf, product, afdeling
    • iets leuks of gezelligs voor de lezers
    • iets wat er in de omgeving gebeurt van de lezer

Inhoudelijk

  • Pakkende titel, de lezer bepaalt aan de kop (in combinatie met de inleiding) of die verder gaat lezen
  • Inleiding: 5 w’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom) – de lezer wil meteen weten waar het over gaat.
  • Gebruik alinea’s met kopjes
  • Quotes of uitspraken van personen doen het altijd goed (directeur, zegt…./specialist vertelt….. etc)
  • In de body tekst geef je meer uitleg over datgene wat je hebt vertelt in de inleiding
  • Het persbericht moet inhoudelijk zo in elkaar zitten, dat er vanaf onderaf alinea’s van de bodytekst weg kunnen worden gelaten, maar de boodschap is nog wel duidelijk. Elke alinea die je schrijft is een toevoeging van informatie op de inleiding en voorgaande alinea.

Lay-out

  • Bovenin de tekst: PERSBERICHT
  • Inleiding dik gedrukt
  • Onder persbericht altijd een afsluitende lijn
  • Onder de lijn ‘Noot voor de redactie, niet voor publicatie’. Hieronder vermeld je:
    • Contactpersoon met gegevens (naam, email, telefoonnummer)
    • Locatie waar afbeeldingen/filmpjes te downloaden zijn, inclusief benaming van de documenten
  • Wanneer je iets onder ‘Embargo’ wilt uitsturen. Dit zet je altijd in de subject van mail, boven aan bij het woord PERSBERICHT en onderaan bij ‘noot voor de redactie’. Bij ‘noot voor de redactie’ vertel je waarom dit onder embargo is en wanneer het wel gepubliceerd mag worden.
  • De opmaak van het persbericht zo volledig mogelijk maken, zodat het persbericht duidelijk leesbaar is. Gedrukte media, wil het artikel zonder teveel bewerking direct kunnen overnemen.

Versturen

  • Altijd versturen vanuit bedrijf of communicatie afdeling. Dit werkt beter dan wanneer je het vanuit een bureau verstuurt. Traditionele pers wil graag direct antwoord op vragen, indien ze die hebben. Daarnaast spreken ze graag degene die bijvoorbeeld de quotes of uitspraken in het artikel heeft gedaan. Digitale media kijkt naar afzender en website.
  • Er is nog steeds een discussie of je het persbericht in de mail plakt of als bijlage verstuurd. Mijn voorkeur is bijlage, waardoor je in het mailtje extra informatie kan geven.
  • Afbeeldingen en/of filmpjes via document share (dropbox/drive), niet in de bijlage meesturen. Veel mailboxen weigeren je email omdat ze dit dan zien als spam. De link naar de documenten stuur je mee in het persbericht document en in de mail.