Wat is een canonical tag?

Een canonical tag of canonical url is een stukje code dat duplicate content voorkomt. De canonical geeft aan of een pagina originele content bevat of een kopie (duplicaat) is van een andere pagina.

Wanneer moet je een canonical tag gebruiken?

Het is belangrijk om een canonical tag te gebruiken als de volledige inhoud van een pagina via meerdere url’s te bereiken is. Je wilt namelijk voorkomen dat alle url’s geïndexeerd worden.

Een bekend voorbeeld is de url van een product dat in meerdere categorieën. Er zijn dan meerdere url’s mogelijk, bijvoorbeeld:

  • www.website.nl/productnaam
  • www.website.nl/categorie-1/productnaam
  • www.website.nl/categorie-2/productnaam

Een andere veelvoorkomende situatie is wanneer er parameters worden gebruikt. Deze worden aan url’s toegevoegd om extra informatie mee te sturen, zoals gekozen filters of een zoekopdracht. Enkele voorbeelden:

  • www.website.nl/productnaam?q=zoekterm
  • www.website.nl/categorie?kleur=rood&maat=m

Met de canonical tag vertel je aan zoekmachines welke url het origineel is en geïndexeerd mag worden en dat de overige url’s genegeerd moeten worden.

Hoe ziet een canonical tag eruit?

In het geval van het voorbeeld zou de canonical tag er als volgt uit kunnen zien:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.nl/productnaam” />

Deze wordt in de <head> van de broncode geplaatst. Op de url die geïndexeerd mag worden staat een zelfverwijzende canonical, oftewel de link in deze canonical tag verwijst naar de pagina zelf. Op de andere url’s staat in de canonical tag een link naar de originele url.

De canonical tag en paginering

De manier waarop Google omgaat met het crawlen en indexeren van gepagineerde content is begin 2019 veranderd. Voorheen werd geadviseerd rel=”prev” en rel=”next” tags te gebruiken. Google heeft echter aangegeven hier niet meer naar te kijken.

Het is bij gepagineerde content belangrijk aan zoekmachines duidelijk te maken dat alle pagina’s van een pagina gecrawld en geïndexeerd mogen worden. Anders kan Google de producten die op pagina’s 2 en verder staan niet crawlen. Je doet dit door op alle pagina’s een zelfverwijzende canonical te plaatsen. Dit betekent dat bijvoorbeeld dat op www.website.nl/categorie?p=2 de volgende canonical tag staat:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.nl/categorie?p=2″ />

Problemen met canonical tags

Het kan zelden kwaad om een canonical tag te gebruiken. Ook al is er maar één versie van je pagina beschikbaar, dan is het geen probleem als je hier een zelfverwijzende canonical op plaatst.

Er zijn echter twee situaties waarin een canonical tag niet goed werkt.

  1. Als er meer dan één canonical tag in de broncode van een pagina staat
  2. Als er op dezelfde pagina naast de canonical tag ook een rel=”nofollow” tag staat

In beide situaties krijgen Google en andere zoekmachines namelijk gemixte signalen, waardoor meestal beide tags genegeerd zullen worden.