Wat is linkbuilding en hoe kun je hier zelf mee aan de slag gaan?

Ga je aan de slag met SEO, dan kom je ongetwijfeld de term 'linkbuilding' tegen. Maar wat is het precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je hier zelf mee aan de slag gaan?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces om backlinks te verkrijgen, oftewel links op andere websites die verwijzen (linken) naar jouw site. Hiermee vergroot je de autoriteit van je site, omdat deze backlinks linkwaarde doorgeven.

Waarom linkbuilding?

Autoriteit is één van de 3 pijlers van SEO (naast content en techniek). Autoriteit wordt voornamelijk berekend aan de hand van de volgende punten:

  • Aantal verwijzende domeinen naar je site (hoeveel andere sites linken er naar je)
  • Totaal aantal backlinks (hoeveel linkjes verwijzen er naar je site – het verschil is dat op 1 domein meerdere links naar je site kunnen staan)
  • De waarde van deze backlinks
  • De meningen verschillen nog of leeftijd van je domein mee kan spelen – hoe lang bestaat je site al.

Backlinks geven linkwaarde door. Dit is als het ware een stukje van hun eigen autoriteit. Een link van site A naar site B ziet Google als het ware als een stem. Als site A naar site B linkt zal site B wel een goede site zijn en zal de content die hierop staat wel kwalitatief en/of relevant zijn.

Hierbij geldt in principe:

  • Hoe hoger autoriteit van de site waarop het linkje naar jouw site staat, hoe meer linkwaarde je krijgt;
  • Hoe relevanter het onderwerp van de site, hoe meer waarde er aan het linkje toegekend kan worden (als schoenenwebshop ontvang je liever een link van een modeblog dan van de lokale voetbalclub);
  • Een link van een site uit hetzelfde land is relevanter en dus waardevoller;
  • Hoe meer relevante content er om het linkje heen staat (waar Google aan af kan leiden waar het onderwerp over gaat), hoe beter;
  • Hoe minder andere uitgaande links op de betreffende pagina staan, hoe beter. Stel een pagina heeft een autoriteit van 10. Als hier 10 links op staan naar 10 verschillende sites, dan krijgen ze allemaal een linkwaarde van 10 / 1 is 1. Stel dat er maar 1 link op de pagina staat. Dan krijgt die een linkwaarde van 10. Daarom zijn startpagina links over het algemeen minder interessant dan bijvoorbeeld een link op een blog.
  • Voorkom dubbele links. Stel pagina A heeft een autoriteit van 10. Stel dat hier 2 x een linkje staat naar jullie pagina over LPG installatie. Elke link krijgt een linkwaarde van 10 / 2 = 5. Echter negeert Google dubbele links. Er wordt er eentje als het ware weggestreept. Je houdt dan dus nog maar 1 link met een autoriteit van 5 over. Stel dat er maar 1 link op die pagina stond, dan zou je wel de volledige autoriteit van 10 krijgen;
  • Officieel mag er volgens de Google richtlijnen niet betaald worden voor een link. Is dit wel het geval dan zou je dit kenbaar moeten maken in de link door het toevoegen van een rel= attribuut. Echter gebeurt dit in de praktijk regelmatig zonder dat dit vermeld wordt.

Dit alles is versimpeld uitgelegd. Het werkt uiteraard niet zo letterlijk als hierboven staat, maar het illustreert waar je rekening mee moet houden.

Kort gezegd: hoe makkelijker het is om een link te verkrijgen, hoe minder waarde deze over algemeen zal hebben.

Kwantitatieve vs. kwalitatieve linkbuilding

Wij onderscheiden zelf twee soorten linkbuilding:

  • Kwantitatief: gericht op zoveel mogelijk linkjes die makkelijk te verkrijgen zijn (linkruils of startpagina’s). Dit zijn over het algemeen van lage kwaliteit (lage linkwaarde), maar als je er veel kunt verzamelen kunnen ze toch je autoriteit versterken.
  • Kwalitatief: hiermee probeer je waardevolle links te verzamelen die een hoge linkwaarde hebben. Denk aan een nieuwsbericht op een relevante branchesite of een bekende blogger met veel volgers die schrijft over zijn ervaring met je product/dienst en daarbij een link plaatst.

Linkbuilding in Nederland versus buitenland

Linkbuilding werkt in Nederland en België heel anders dan in de rest van de wereld. In Nederland kun je nog veel bereiken met kwantitatieve linkbuilding. Andere landen werken over het algemeen op hele andere manieren, dit is vaker de kwalitatieve, dus tijdrovende manier. Je moet bovendien kennis hebben van de taal, het land en de cultuur om in andere landen actief met linkbuilding aan de slag te kunnen. Wij adviseren daarom altijd om voor linkbuilding in het buitenland een lokale seo-specialist uit het betreffende land in te zetten.

Tips voor kwantitatieve linkbuilding

Kwantitatieve linkbuilding bestaat grotendeels uit A-B of A-B-C linkruils met andere websites, om het plaatsen van gastblogs en het aanmelden van linkjes op startpagina’s.

Verder kunnen wij een overzicht uitdraaien van sites die naar jullie concurrenten linken, maar niet naar jullie.

Tips waarmee je zelf aan de slag kunt:

  • Zoek zelf startpagina’s en varianten en benader deze zelf om een link te plaatsen. Zoek bijv. op https://www.startpagina.nl/themas# of https://onderwerpen.startkabel.nl/ naar relevante onderwerpen
  • Zoek zelf websites of blogs over relevante onderwerpen en zoek zo naar mogelijkheden om een gastbijdrage te plaatsen of een linkruil te doen. Google bijv. op ‘+schoenen +blog’, ‘+schoenen +linkpartner’ of ‘+schoenen +kennisbank’ etc. Bekijk de resultaten en speur naar sites waar je mogelijkheden ziet voor een (al dan niet betaalde) samenwerking in de vorm van een simpele linkruil of een gastblog of een advertorial etc.
  • Gebruik software zoals Moz of Ahrefs om een uitdraai te maken van websites die wel naar je concurrenten linken, maar niet naar jou. Benader deze sites vervolgens met een goed voorstel om een link naar jou te plaatsen, eventueel ter vervanging van één van de andere links.
  • Kijk of bestaande content uitgebreid kan worden, inclusief link naar je site een linkje naar jullie. Denk aan een blogartikel over waar je aan moet denken bij het voorbereiden van een bruiloft. Er wordt misschien gepraat over het vinden van een bruidsjurk, inclusief links, over cateraars (inclusief links), maar wellicht nog niet naar informatie over bruidsschoenen. Hier zou je content voor kunnen aanleveren met de link naar de juiste landingspagina. Wees bereid om voor dit soort links te betalen.
  • Denk ook aan branche sites. Wellicht hebben ze een nieuwssectie. Denk er dan eens aan om een persbericht te versturen (met link erin uiteraard).
  • Gebruik Google Alert (https://www.google.nl/alerts) om erachter te komen als mensen over je merk schrijven. Zit er geen link bij, benader de site dan om er alsnog een link aan toe te voegen.
  • Google naar je eigen merknaam en kijk of er sites zijn die je benoemen maar niet naar je linken, en benader ze met de vraag om een link te plaatsen.
  • Ditzelfde zou je kunnen doen voor je concurrenten merknamen, maar dan uiteraard met de vraag om de inhoud te vervangen voor jullie eigen merk.
  • Je kunt dit ook doen met afbeeldingen. Gebruik Google reverse image search, upload je logo of een andere afbeelding, en kijk welke sites deze afbeelding allemaal gebruiken. Wellicht dat ze hier een linkje aan toe kunnen voegen.
  • Ben je lid van bepaalde organisaties of verenigingen? Vraag of ze naar je willen linken.
  • Sponsor je verenigingen of stichtingen? Vraag of ze een linkje op hun site willen zetten.
  • Meld je aan op bij bedrijvengidsen. Enkele voorbeelden:
    • Allebedrijvenin
    • Drimble
    • Nederlandinbedrijf
    • Openingstijden.nl
    • Ondernemingsgids
    • Yalwa
    • Yelp
    • NLbedrijfsvermelding
    • Wielevert.nl
  • Kijk of er bedrijven zijn waarmee je samenwerkt die naar je willen linken. Je zou zelfs kunnen overwegen een soort eigen keurmerk in het leven te roepen, met een eigen logo’tje dat partners eenvoudig op hun eigen site kunnen plaatsen met een link naar jouw site voor meer informatie.
  • Word lid van een forum waarover relevante onderwerpen wordt besproken. Je zult je eerst moeten bewijzen als iemand die kennis heeft van een onderwerp en hier informatie over deelt. Pas als duidelijk is dat je een onafhankelijk persoon bent en/of echt kwalitatieve bijdragen levert kun je linkjes gaan verwerken in je adviezen. Ga je direct met linkjes gooien dan word je gezien als spammer en zul je waarschijnlijk geblokkeerd worden.

Om te zien wat voor autoriteit (DA) een site heeft heb je speciale software nodig. Je kunt dit met de Moz toolbar doen (https://moz.com/products/pro/seo-toolbar). Deze is beperkt gratis te gebruiken.

Tips voor kwalitatieve linkbuilding

Bij kwalitatieve linkbuilding gaat het meer om ‘inbound’ marketing. Dit betekent dat je zelf iets aanbiedt dat zo interessant is dat anderen er vanzelf naar gaan linken. Denk aan een monsterblog (een kwalitatief zeer hoogwaardig en uitgebreid kennisartikel van minimaal een paar duizend woorden), een handige tool, een game, een infographic, onderzoekresultaten n.a.v. een enquête etc.

Om dit goed op te zetten ga je eerst op zoek naar onderwerpen, en vervolgens kies je een vorm (video, blog, infographic etc.) dat hier bij past. Je gaat al in een vroeg stadium contact opnemen met potentiële sites/bloggers etc. die dit interessant zouden kunnen vinden. Vraag ze om een quote of andere input zodat ze betrokken raken en het straks gaan delen / ernaar gaan linken. Je ontdekt zo al in een vroege fase of anderen het interessant vinden waar je mee bezig bent en of er aanpassingen nodig zijn om het interessanter (more linkable) te maken.

Als alles klaar is ga je (zoveel mogelijk handmatig) sites / bloggers benaderen met een persoonlijk bericht. Je vertelt ze over datgene dat je hebt gemaakt, hoe dat waardevol kan zijn voor degene die je mailt en of ze er misschien over willen schrijven. Uiteraard vraag je ze dan ook om naar je te linken of tenminste een bronvermelding te plaatsen.

Deze vorm van linkbuilding is tijdrovend, vergt de samenwerking met meerdere partijen en is daarom kostbaar. Echter als je het goed aanpakt zullen de verkregen backlinks erg duurzaam en waardevol zijn en niet alleen linkwaarde, maar ook veel traffic opleveren (veel meer dan bij kwantitatieve linkbuilding).

Andere vormen die we ook als ‘kwalitatief’ kunnen bestempelen:

  • benader blogs/influencers (die vaker schrijven over onderwerpen gerelateerd aan jouw site) en bied ze een deal in ruil voor een artikel met een link. In de mode is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een gratis product weg te geven. Soms zal dat niet gaan, in dat geval kun je denken aan een geldbedrag (zie het als een advertorial).

Overige linkbuilding

Er zijn uiteraard nog veel meer linkbuildingmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar sites die linken naar een pagina met meer informatie over een relevant onderwerp, maar waarbij het linkje het niet meer doet (404). Deze kun je dan mailen om dit te melden en te vragen of ze de link aan willen passen naar jouw site.

Of kijk naar welke content relevante sites linken, en kijk of je die content zelf beter kunt maken (bijvoorbeeld nog uitgebreider/interessanter). Doe dat en mail ze vervolgens met jouw pagina en vraag of ze de link willen aanpassen.