Het belang van linkbuilding is bekend voor iedereen die met SEO bezig is. Je zorgt voor kwalitatieve inkomende links naar de juiste pagina’s, met goede anchorteksten, om zo de autoriteit van die pagina’s te verhogen en aan Google duidelijk te maken waar een pagina over gaat.
Hoe die linkwaarde vervolgens binnen de website verspreid wordt, daar wordt erg weinig aandacht aan gegeven. De meeste SEO-specialisten weten wel dat de structuur van een website belangrijk is, maar vergeten dat interne links hier een hele belangrijke rol in spelen.
Het doel van interne links
Interne links hebben verschillende doelen:
- Ze zorgen ervoor dat een bezoeker makkelijk door een website kan navigeren (wat belangrijk is voor de gebruikerservaring)
- Ze helpen zoekmachines de structuur van een website te begrijpen en te bepalen.
- Ze zorgen ervoor dat linkwaarde over een website verspreid wordt.
Interne links zijn dus erg belangrijk voor SEO.
Het slim inrichten van je interne links is belangrijk voor elke website, maar in het bijzonder voor webshops. Deze hebben over het algemeen heel veel pagina’s op verschillende niveaus en ze hebben vaak sterke concurrentie. Daarom gaan we in dit blog specifiek in op intern linken voor webshops.
Verschillende soorten interne links
Vaak wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten interne links: navigatielinks (structurele links) en contextuele links.
Voorbeelden van navigatielinks zijn:
- Het hoofdmenu
- Een topmenu
- Account links (‘mijn account’ en ‘winkelmandje’ bijvoorbeeld)
- Kruimelpad
- De footer
- Filters
- Auteurslinks
Contextuele links zijn tekstuele links in bijvoorbeeld een productbeschrijving of blogartikel.
Bij SEO denk je waarschijnlijk vooral aan de contextuele links, maar de navigatielinks zijn minstens zo belangrijk. Dat zijn er namelijk veel meer. Bovendien verspreiden die ook PageRank, hebben ze invloed op je crawlbudget en zijn ze het meest belangrijk voor zoekmachines om de structuur van je website te begrijpen.
15 tips om je interne linkstructuur te verbeteren
Hoe zet je interne links nu zo goed mogelijk in om je bezoeker én zoekmachines te helpen? Ik geef je 15 concrete tips.
- Zorg dat je belangrijkste pagina’s de meeste interne links ontvangen
- Plaats niet teveel uitgaande links op een pagina
- Plaats geen dubbele uitgaande links op een pagina
- Plaats links hoog op je pagina
- Plaats niet teveel links in de footer
- Link niet te vaak naar niet-belangrijke pagina’s
- Link niet naar niet-indexeerbare pagina’s
- Maak gebruik van goede anchorteksten
- Zorg dat interne links geen problemen bevatten
- Zorg dat je belangrijkste pagina’s hoog in de navigatiestructuur zitten
- Voorkom een te diepe websitestructuur
- Voorkom weespagina’s
- Gebruik geen no-follow links
- Maak gebruik van sitemaps
- Maak gebruik van een kruimelpad
1. Zorg dat je belangrijkste pagina’s de meeste interne links ontvangen
Maak een overzicht van je meest belangrijke pagina’s. Dit zouden de meest gelinkte pagina’s moeten zijn op je website. Dit kun je checken in de Search Console onder ‘Links’ of met tools als Ahrefs (Meest gelinkte pagina’s) of Screaming Frog (aantal inlinks of unique inlinks).
Categorie- en subcategoriepagina’s staan vaak hoog in deze lijst. Dat gebeurt als je een megamenu hebt waar al deze links instaan. Dit megamenu is zichtbaar op alle pagina’s en dus wordt er als het ware vanuit elke pagina op je website gelinkt naar al deze pagina’s. Hoewel het goed is voor de usability van de website, is het voor SEO niet ideaal. Beter is het om je menu te clusteren. Dit betekent dat als je binnen een bepaalde categorie navigeert, je naast de hoofdmenu-items (hoofdcategorieën) alleen links naar subcategorieën binnen deze categorie ziet. Dit vereist wel een complexe technische aanpassing.
Zorg er in ieder geval voor dat je belangrijkste pagina’s extra veel interne links krijgen van relevante pagina’s. Denk hierbij aan blogartikelen, merkpagina’s en de homepage. Het kan interessant zijn om ook vanuit pagina’s lager in de structuur ‘omhoog’ te linken, mits zo’n link wel logisch is voor je bezoeker.
Tip: gebruik hiervoor het ‘Link Opportunities’ rapport van Ahrefs. Deze vind je onder Site Audit – Tools.
2. Plaats niet teveel uitgaande links op een pagina
Elke pagina heeft een bepaalde waarde (PageRank). Met elke link op deze pagina wordt deze PageRank verspreid over de pagina’s waar naartoe wordt gelinkt, zie afbeelding hieronder. Maar hoe meer links op een pagina, hoe minder waarde elk van die pagina’s krijgt. Beperk het aantal links, zeker voor je belangrijkste landingspagina’s, tot maximaal ongeveer 3 contextuele links. Zorg er bovendien voor dat de links die je plaatst relevant zijn. Beantwoord voor jezelf deze vragen:
- Wil ik dat mijn bezoeker op deze link klikt?
- Is de kans groot dat een bezoeker op deze link klikt?
- Zorgt het klikken op deze link ervoor dat de kans op conversie groter is?
- Is het belangrijk dat de pagina waar ik naar link meer waarde krijgt?
Is het antwoord op één of meerdere van deze vragen nee? Dan kun je de link waarschijnlijk beter weglaten.
Soms zie je op categoriepagina’s bijvoorbeeld een link naar een blog met achtergrondinformatie. De blog dat iemand op dat blog converteert is klein. Je wilt niet dat een bezoeker daarvoor je categoriepagina verlaat. Een link op een categoriepagina is alleen nuttig als hij de bezoeker helpt een keuze te maken en dus bijdraagt aan het aankooptraject.
Probeer het totaal aantal interne links op een pagina op maximaal 100 te houden. Dat klinkt als enorm veel, maar als je webshop een megamenu heeft zit je hier al snel aan.
Tip: kijk eens goed naar het aantal links op je homepage. Deze heeft namelijk de meeste PageRank en elke link is dus erg waardevol. Beperk het aantal links op je homepage en bepaal zorgvuldig naar welke pagina’s je wel linkt, zodat die er extra van profiteren.
3. Plaats geen dubbele uitgaande links op een pagina
Het heeft geen zin om meerdere keren naar dezelfde pagina te linken op één pagina. Sterker nog, dubbele links worden waarschijnlijk genegeerd, waardoor je zelf wat PageRank onnodig zou kunnen verliezen.
4. Plaats links hoog op je pagina
Er wordt gezegd dat links die hoger op een pagina staan meer waarde krijgen, omdat ze beter zichtbaar zijn voor bezoekers en dus waarschijnlijk belangrijker zijn. Het kan er ook mee te maken hebben dat er vaker op deze links wordt geklikt, waardoor je bounce rate vermindert en de tijd op de pagina verbetert. Dit zijn signalen waar Google ook naar kijkt. Het laat zien dat je pagina blijkbaar interessant is voor de bezoeker, en dat kan positief uitpakken voor je zoekwoordposities.
5. Plaats niet teveel links in de footer
De footer is bedoeld om naast contactgegevens een aantal quick links te plaatsen. Het gaat vooral om dat een bezoeker hier snel algemene informatie kan vinden, zoals informatie over de levertijd, garantie, verkooppunten, contactinformatie etc. Soms worden hier ook belangrijke items uit het hoofdmenu in getoond, maar dit is in principe overbodig omdat deze als het goed is makkelijk te vinden zijn in het hoofdmenu. Gebruik de footer niet als een plek om extra te linken naar belangrijke pagina’s. De link is vaak dubbelop en krijgt daardoor minder waarde omdat deze al in het hoofdmenu staat. Daarnaast krijgen links in de footer sowieso niet veel waarde mee.
6. Link niet te vaak naar niet-belangrijke pagina’s
Ik zie regelmatig webshops waarbij in elke tekst gelinkt wordt naar bijvoorbeeld de contactpagina. Nu is de contactpagina wel een belangrijke pagina, maar niet voor SEO. Het is dus zonde als deze veel linkwaarde krijgt ten opzichte van belangrijkere pagina’s. Vertrouw erop dat bezoekers de contactpagina toch wel weten te vinden als ze deze nodig hebben.
7. Link niet naar niet-indexeerbare pagina’s
Veel voorkomende niet-indexeerbare pagina’s zijn filterpagina’s, zoals webshop.nl/jurkjes?color=black&size=38. Deze zijn meestal niet indexeerbaar (uitgesloten d.m.v. de robots.txt, hebben een noindex tag of een canonical naar de url zonder parameters). Als je hier naar linkt verdwijnt je linkwaarde in het niets en dat is zonde. Je kunt er dus beter niet naartoe linken (tenzij het uiteraard voor je bezoeker een belangrijke link is).
8. Maak gebruik van goede anchorteksten
Meestal wordt er weinig aandacht gegeven aan de anchortekst van een link. Deze is echter net zo belangrijk als bijvoorbeeld de alt-tag van afbeeldingen. Zorg er dus voor dat je altijd een goede, unieke anchortekst invult en zorg dat de belangrijkste zoektermen van de bestemmingspagina hierin verwerkt zijn. In tegenstelling tot backlinks mag je zelfs af en toe ‘exact match’ anchorteksten gebruiken.
Let op: link niet naar twee verschillende pagina’s met dezelfde anchortekst. Dat is erg verwarrend voor Google.
Als je op een pagina meerdere keren naar dezelfde pagina linkt (bijvoorbeeld in je menu en in de tekst), dan zal Google waarschijnlijk alleen je eerste anchortekst gebruiken. Het is dus belangrijk dat alle links in je menu een goede anchortekst hebben.
Tip: Gebruik het rapport ‘Interne ankerteksten’ in Ahrefs voor verbetermogelijkheden.
9. Zorg dat interne links geen problemen bevatten
In Screaming Frog kun je eenvoudig zien of er interne links zijn met problemen, zoals een 404-statuscode of een 301 of 302 redirect. Los deze problemen op, want anders gaat er onnodig PageRank verloren.
10. Zorg dat je belangrijkste pagina’s hoog in de navigatiestructuur zitten
Hoe hoger een website zich in de boomstructuur van een website bevindt, hoe belangrijker deze zal zijn. Dat is logisch, en zo beoordelen zoekmachines deze pagina’s ook. Een pagina die in het hoofdmenu staat, zal meer waarde krijgen dan een pagina die lager of helemaal niet in de menustructuur te vinden is.
11. Voorkom een te diepe websitestructuur
Bij webshops met een groot assortiment is het meestal niet te voorkomen, maar hoe minder kliks een bezoeker nodig heeft om een pagina te bereiken, hoe beter. Het beste is als je vanaf de homepage maximaal 3 kliks nodig hebt. Heb je belangrijke pagina’s die toch dieper verstopt zitten in je website? Overweeg dan quicklinks te maken vanaf je homepage of bijvoorbeeld de hoofdcategoriepagina. Doe dit dan alleen voor de belangrijkste pagina’s, anders heeft het weinig effect.
12. Voorkom weespagina’s
Een weespagina (orphan page) is een pagina waar geen enkele interne link naartoe verwijst. In theorie kan zo’n pagina niet gecrawld worden. Het is bovendien een indicatie voor Google dat de pagina niet belangrijk is. Is het een verouderde pagina? Verwijder deze dan helemaal. Is het wel een relevante pagina? Zorg dan voor tenminste één interne link naar deze pagina (maar liever meer, want ook pagina’s met maar één inkomende link zijn lastiger te vinden).
Tip: Orphan pages vind je met behulp van Screaming Frog of een tool als Ahrefs.
13. Gebruik geen no-follow links
In het verleden werden no-follow links gebruikt om de PageRank (het verdelen van waarde over je site) te manipuleren. Dit is nu niet meer mogelijk. Het heeft dus weinig zin om interne links een no-follow mee te geven. Sterker nog, daarmee verlies je PageRank. Het is dus bijna nooit een goed idee. Het zou alleen nuttig kunnen zijn om je crawlbudget beter te verdelen. No-follow links worden namelijk niet gevolgd door Googlebot. Links naar pagina’s die Google toch niet kan of hoeft te crawlen, zoals ‘mijn account’ pagina’s kun je dus een no-follow attribuut geven zodat Google het crawlbudget aan andere pagina’s besteedt.
Het plaatsen van een nofollow meta tag heeft overigens hetzelfde effect. Wil je voorkomen dat Google pagina’s crawlt en indexeert? Gebruik dan liever de robots.txt.
14. Maak gebruik van sitemaps
Dat een goede XML-sitemap belangrijk is weet bijna iedereen. Dit helpt Google je website goed te crawlen. Maar wist je dat het toevoegen van een HTML-sitemap aan je website ook kan bijdragen aan een betere vindbaarheid? Een HTML-sitemap is een eenvoudige pagina op je website met daarop links naar alle pagina’s binnen je website. Deze is meestal overzichtelijk gestructureerd, bijvoorbeeld in een boomstructuur. Bezoekers zien zo in één oogopslag hoe je website is gestructureerd en welke pagina’s er allemaal zijn, en hetzelfde geldt voor Google. Vooral grote websites met heel veel pagina’s hebben er baat bij.
15. Maak gebruik van een kruimelpad
Een kruimelpad helpt bezoekers makkelijker te navigeren. Het is dus vooral een best practice als het om gebruiksvriendelijkheid van je site gaat. Maar zoals met eigenlijk alle vormen van intern linken: het helpt ook zoekmachines de structuur van je website beter te begrijpen. Een kruimelpad, mits goed werkend, kan dus zeker bijdragen aan je SEO.
Done?
Analyseer je interne links regelmatig. Je website verandert, pagina’s verdwijnen en nieuwe content wordt toegevoegd. Controleer dus periodiek of je interne links nog kloppen.
Concrete linkstrategieën
Hoe ga je nu op een strategische manier aan de slag met je interne links? Er zijn natuurlijk ontelbaar veel mogelijkheden, maar ik geef je alvast een paar ideeën.
1. Link vanuit blogpagina’s en andere landingspagina’s naar je belangrijkste (converterende) pagina’s
Content scoort goed in Google. Blogartikelen zorgen vaak voor veel verkeer op je website, maar ze converteren over het algemeen slecht. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld kennisbankpagina’s of andere ondersteunende landingspagina’s.
Link vanuit dit soort pagina’s naar je belangrijkste pagina’s die meer kans hebben om te converteren. Dit zijn vaak categorie- of productpagina’s. Zorg er ook hier voor dat je niet al te veel uitgaande links op een pagina plaatst, want dan krijgt elke link minder waarde.
Breng voor je belangrijkste pagina’s in kaart welke gerelateerde pagina’s er zijn vanuit waar je kunt linken. Zo kun je bijvoorbeeld via Ahrefs of Screaming Frog zoeken naar pagina’s waar bepaalde zoektermen op staan. Link in de tekst van deze pagina’s naar je doelpagina. Wissel af met de anchortekst, gebruik hier een variatie aan zoektermen die belangrijk zijn voor je doelpagina.
Om het nog strategischer aan te pakken kun je een topic cluster maken. Dit is een verzameling pagina’s over één onderwerp, van waaruit je steeds linkt naar die ene belangrijke pagina (pillar page).
Zorg altijd dat je belangrijkste pagina’s meer links ontvangen dan weggeven.
2. Link vanuit pagina’s met een hoge autoriteit
Breng in kaart welke pagina’s een hoge pagina autoriteit (PR of UR) hebben. Het mooiste is als dit je belangrijkste pagina’s zijn, maar wellicht zijn er ook minder belangrijke pagina’s met een hoge autoriteit. Zij hebben wat extra linkwaarde die ze kunnen weggeven aan belangrijke pagina’s. Bepaal zorgvuldig welke links op deze pagina staan en aan welke pagina’s je een deel van deze waarde weg zou willen geven.
3. Automatiseer het zoeken naar mogelijkheden voor nieuwe interne links
Veel tools zoals ahrefs bieden handige functionaliteiten die je helpen mogelijkheden te ontdekken voor nieuwe interne links. In Ahrefs kan dit bijvoorbeeld via de Site Audit en dan het ‘Internal link opportunities’ rapport. Deze geeft zelfs suggesties waar je de interne link kunt plaatsen.
Veel succes met het werken aan je interne linkstructuur!