Waarom de navigatiestructuur van een website zo belangrijk is

30 april 2014
door Karen Foesenek

We kennen het allemaal. Je belandt op een website en kunt maar niet vinden wat je zoekt. De website is dan niet goed ontworpen. Belangrijke stappen tijdens de planning van de website zijn niet goed uitgevoerd of helemaal niet gedaan.

De navigatiestructuur van een website valt meestal alleen op als die slecht is. Gebruikers hebben dan moeite de informatie te vinden die ze zoeken en verlaten de website waarschijnlijk voordat ze hun doel hebben bereikt. Gaat het om jouw website, dan loop je klanten mis.

Een effectieve website die goed scoort zorgt er natuurlijk voor dat alle gebruikers snel de juiste informatie kunnen vinden. En misschien ook nog wat aanvullende informatie waarmee je laat zien wat je nog meer allemaal kunt of verkoopt, maar zonder dat het in de weg staat van het behalen van het oorspronkelijke doel.

Goed organiseren van content

Een goede website wordt daarom zo ontworpen dat content goed georganiseerd wordt, waarbij behoeften van gebruikers, behoeften van het bedrijf en categorisatie van de inhoud afgestemd worden op de doelstellingen van de website.

Categorisatie van inhoud betekent dat alle informatie overzichtelijk wordt opgedeeld in logische groepen, die vervolgens gepositioneerd worden op basis van welke elementen het meest belangrijk zijn.  Dit vormt de basis van de website. Het vormt de basis van de inhoud en van de layout van de website, van de menustructuur en van de structuur van de gehele website.

Hieronder vind je voorbeelden van de logische groepen waaruit je kunt kiezen als je aan het nadenken bent over een goede structuur van je website.

Op productcategorie

Dit is de meest logische structuur voor webshops, maar wordt ook veel gebruikt voor corporate websites om aangeboden diensten overzichtelijk weer te geven.

Een goed voorbeeld hiervan is floorbest.nl. Op deze website zijn veel verschillende soorten producten te vinden. Deze zijn opgedeeld in duidelijke productcategorieën en zo gepositioneerd dat de meest belangrijke categorieën vooraan staan. 

Op doelgroep

Grote instellingen of bedrijven die diensten verlenen aan verschillende groepen kiezen er best voor om deze doelgroepen in hun hoofdmenu aan te geven, zodat bezoekers snel weten waar ze de informatie kunnen vinden die specifiek voor hen is bedoeld. Taken en onderwerpen worden dus gegroepeerd per type bezoeker. Websites die voor deze structuur kiezen zijn bijvoorbeeld vacaturewebsites, waar zowel werkzoekenden als bedrijven en jobhunters actief zijn, en zorginstellingen die verschillende doelgroepen van dienst zijn.

Een goed voorbeeld hiervan is de website van het St. Antonius Ziekenhuis. Je begrijpt direct waar je als patiënt of bezoeker antwoord gaat vinden op je vragen. 

Op locatie

Het organiseren van een website op basis van locatie of taal is meestal niet zozeer bedoeld om content op één site in verschillende rubrieken onder te verdelen, maar om bezoekers rechtstreeks door te sturen naar een aparte site waar alleen informatie staat die voor bezoekers in een specifieke regio interessant is. Dit komt niet heel vaak voor, omdat vrijwel alle sites generieke informatie over hun producten of diensten bieden, of deze zelfs online verkopen aan klanten door heel het land of zelfs over de hele wereld.

Bij bioscopen zie je wel dat ze hun website op deze manier inrichten. Bezoekers zijn namelijk geïnteresseerd in één specifieke locatie, en willen daarvan de openingstijden, films die draaien etc. weten. Bij de website van Euroscoop word je zelfs verplicht eerst te kiezen voor een locatie, voor je verder kunt navigeren door de site. 

Op datum

Hierbij staan de meest recente berichten op de meest prominente plaats. Dit is natuurlijk het geval bij social media websites, nieuwswebsites en blogs. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk nu.nl, frankwatching.com etc.

Op taak

Op taak ingerichte websites laten zien welke taken een bezoeker kan uitvoeren op de site en sturen de bezoekers zo dat deze zo snel en efficiënt mogelijk uitgevoerd kunnen worden.

Een goed voorbeeld hiervan is de website van de gemeente Tilburg. Uit een analyse van het websitegebruik is waarschijnlijk gebleken dat dit de taken zijn waar de meeste bezoekers de website voor bezoeken. Een duidelijkere groepering van content is er bijna niet. 

Afwijkend

Een voorbeeld dat ondertussen oud is maar nog steeds bekend om zijn zeer onconventionele structuur is de website van Harry Mulisch. In plaats van een standaard menu moet je hier echt zoeken naar informatie. Met je muis navigeer je door een soort kasteel en soms kom je objecten tegen waar je op kunt klikken. Hier vind je dan nieuwsberichten of informatie over zijn werk. 

Conclusie:

Als de gebruikerservaring op een website goed is denkt niemand er bij na hoeveel tijd er is gestoken in het goed ontwerpen en uitvoeren van de navigatiestructuur. Het is belangrijk te begrijpen hoe bezoekers op zoek gaan naar informatie en daar bij het ontwerpen van je website rekening mee te houden.

Het is lastig de structuur van een website op een later moment nog aan te passen. Besteed hier dus in de beginfase, bij het functioneel ontwerp, al veel aandacht aan zodat je het meteen goed doet.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.