Adverteren op Facebook: zo doe je dat

Janneke van Bergeijk
22 december 2017
door Janneke van Bergeijk

Facebook. Je kan er vandaag de dag met je online marketing haast niet meer omheen. Maar hoe moet je je advertenties inzetten? Uit onderzoek blijkt dat nadat iemand je Facebookbericht heeft gezien, ze eerder geneigd zijn om je mail te openen. Maar hoe gaat Facebook met je berichten om en hoe creëer je een goede advertentie? Je leest het in onze blog!

Het algoritme van Facebook

Om te kunnen adverteren is het belangrijk om het algoritme van Facebook te begrijpen. Feit is dat je steeds minder mensen bereikt op Facebook. Iedereen merkt dit en heeft hier last van. Dit ligt aan het algoritme van Facebook. Zelf zegt Facebook dat ze de gebruikers graag de content willen tonen die zij willen zien in hun tijdlijn. Daarom laat het algoritme van Facebook mensen zien wat ze willen. Dit wordt op basis van vind-ik-leuks, reacties en gedeelde berichten berekend. Hoe meer gedeelde berichten, hoe belangrijker Facebook jouw bericht vindt. Daarna tellen de reacties het zwaarst mee, aangezien dit meer moeite kost dan een vind-ik-leuk.

Negatieve feedback

Daarnaast wordt negatieve feedback ook sterk meegenomen door het algoritme. Eén negatieve feedback, zoals ‘bericht verbergen’ of ‘pagina niet meer leuk vinden’ staat gelijk aan 100 vind-ik-leuks. Vaak zie je ook hoe groter het bereik van je bericht is, hoe meer negatieve feedback je krijgt. Wat logisch is, omdat meer mensen je berichten zien en helaas kan niet iedereen dit leuk vinden. Houd er alleen rekening mee dat de negatieve feedback niet te hoog is, want dan kan je bericht irrelevant voor je volgers zijn.

Prestaties Facebook bericht

De belangrijkste punten voor je advertentie zijn:

  • Je content voor je advertentie
  • De doelstelling
  • Targeting
  • De landingspagina
  • Je bieding

Content

Content is waar het allemaal mee begint en waar het allemaal om draait op Facebook. Met name video’s zien ze als erg goede content die hun gebruikers graag willen zien. Het is belangrijk dat je een verhaal vertelt, je content uniek houdt en de aandacht van je volgers vast houdt. Probeer bijvoorbeeld eens een verhaal te vertellen van iemand die een probleem tegen kwam en jouw product gebruikte om dit probleem op te lossen.

Richt je niet alleen op de wat

Denk er vooral aan om je content niet alleen op de ‘wat’ te richten, dus niet alleen op kopen, kopen, kopen! Maar meer op het verhaal van je bedrijf, wie jij bent en wat voor oplossing je product kan bieden. Als je twijfelt over je advertentie, kun je het bericht eerst ‘normaal’ op je pagina plaatsen, om te kijken hoe het organisch doet. Als je content organisch ook goed opgepakt wordt, dan weet je dat het als advertentie ook goed gaat werken.

Kies je doelstelling

Het is van belang om de juiste marketingdoelstelling te kiezen, aangezien Facebook de advertenties hiervoor gaat stimuleren en optimaliseren. Richt je je op conversies? Dan laat Facebook de advertenties zien aan mensen die in het verleden vaker over zijn gegaan op een aankoop of een groep gebaseerd op deze mensen. De marketingdoelstellingen die je kunt kiezen zijn bekendheid, overweging en conversie.

Facebook marketingdoelstellingen

Bekendheid, overweging en conversie

Je kunt het beste voor bekendheid kiezen als je je pagina wilt promoten of je ‘brand awareness’ wilt vergroten en gewoon mensen wilt bereiken. Overweging, voorheen ‘Betrokkenheid’, kan het beste gekozen worden als je mensen naar je website wilt sturen, de aandacht wilt vergroten voor je evenement of het aantal mensen dat je video heeft bekeken wilt vergroten, chatberichten wilt stimuleren, leads wilt genereren voor je bedrijf of het aantal appinstallaties wilt vergroten. Conversie is de juiste doelstelling als je het aantal conversies op je site wilt vergroten, mensen in de buurt van je winkel wilt bereiken of je productcatalogus wilt koppelen aan Facebook en je producten in Facebook wilt promoten en verkopen. Bekendheid (bewustzijn creëren), overweging (betrokkenheid) en conversie zijn ook de fases van de funnel die mensen doorlopen voor een aankoop.

Targeting

Je advertentie kan zo grappig, goed en leuk zijn, maar je moet nog steeds de juiste doelgroep bereiken. Wil je kinderschoenen verkopen maar richt je je op 65+? Of heb je dagtochten waarbij de bussen vertrekken vanuit Noord-Brabant, maar richt je je op heel Nederland? Dan loop je veel mensen mis en vertoon je je advertentie aan de verkeerde mensen. Facebook biedt veel mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Zo kun je selecteren op geslacht, woonplaats en leeftijd. Maar je kunt veel dieper gaan. Je kunt mensen targeten op hun interesses en op bijvoorbeeld beroep. Maar ook kun je op basis van bestaande e-mailadressen aangepaste doelgroepen aanmaken of mensen targeten die je site of specifieke pagina’s van je site hebben bezocht. Uit onderzoek blijkt, en zelf hebben we dit ook ervaren, dat de zelf aangemaakte doelgroepen erg goed presteren binnen Facebook.

Landingspagina

Deze drie topics: je doelstelling, je content en je targeting vormen samen je Facebook strategie. Vaak gaat het mis omdat er geen duidelijke strategie is. Maar zodra deze klopt, is het nog steeds van belang dat als mensen doorklikken, ze op de juiste pagina terecht komen. Anders zijn ze zo weer weg. Stel je advertentie gaat over een mooi boeket cadeau doen aan een dierbare, maar je komt op een pagina terecht met knuffels, dan weten de meeste mensen zo het rode kruisje te vinden. Dus denk ook goed na naar welke pagina je de mensen stuurt nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Misschien is het nodig om een nieuwe pagina aan te maken, die perfect aansluit op je advertentie en een duidelijke ‘call-to-action’ heeft. Dit hoeft niet veel werk te zijn, de pagina hoeft verder ook niet zichtbaar te zijn op je website, maar kan wel net het verschil maken.

Bieding

Bekijk eerst hoeveel budget je vrij kunt maken voor Facebook. Wij adviseren om voor minimaal €100 per week te adverteren en indien mogelijk meer. Stel daarnaast een budget in dat niet meer dan de helft van de balk blauw maakt van de mensen die je iedere dag gaat bereiken in Facebook, in het Advertentiebeheer. Als je hier meer instelt, dan krijg je een te hoge frequency en heb je kans op negatieve feedback, aangezien je doelgroep de advertentie dan te vaak te zien gaat krijgen. En negatieve feedback heeft een hele sterke invloed op het algoritme. Kies altijd voor een vastgesteld budget per dag. Alleen met een hele goede doelgroep raden we het aan om handmatige cpc te gebruiken. Probeer Facebook in ieder geval niet te beperken.

Budget instellen Facebook

En dan is je advertentie klaar om te gaan lopen! Benieuwd welke stappen je hierna moet volgen ter optimalisatie van je advertenties? Houd onze blog in de gaten. Wil je advies of hulp bij je advertenties? Neem dan contact met ons op.

Janneke van Bergeijk

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.