SEO

Belangrijkste Google-algoritme ranking factoren in 2023

De tijd vliegt voorbij en het is alweer 2023. De online aanwezigheid van bedrijven groeit en ook de online concurrentie neemt toe. Het is belangrijker dan ooit om te begrijpen wat de belangrijkste ranking factoren zijn. Zo zorg je ervoor dat je site goed scoort in de zoekresultaten. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste ranking factoren van het Google-algoritme in 2023, gebaseerd op het onderzoek van First Page Sage.

ranking factoren google algoritme 2023
Bron: The 2023 Google Algorithm Ranking Factors, https://firstpagesage.com/seo-blog/the-google-algorithm-ranking-factors/

De waardes van de ranking factoren in 2023

Ten opzichte van vorig jaar heeft Google een aantal wijzigingen doorgevoerd aan zijn algoritme. First Page Sage heeft onderzoek gedaan naar de waardes van deze ranking factoren en deze zijn als volgt gewaardeerd:

Ranking factoren Waarde
Consistente publicatie van engaging content 24%
Backlinks 15%
Zoekwoorden in meta-titels 15%
Niche Expertise 14%
User Engagement 12%
Betrouwbaarheid 5%
Mobiel vriendelijke/mobile first website 4%
Interne links 3%
Page Speed 3%
SSL-Certificaat 2%
Structured data 1%
Zoekwoorden in de URL’s 1%
Andere factoren 1%

Consistente publicatie van engaging content

Een consistente publicatie van engaging content is de belangrijkste ranking factor met een percentage van 24%. Het regelmatig publiceren van hoogwaardige content levert een snellere indexering en hogere posities op. Meer goede content betekent ook een grotere kans om backlinks te verkrijgen, een ander belangrijk onderdeel in het verkrijgen van Google Trust.

Backlinks voor het Google-algoritme

Backlinks krijgen een waarde toegekend 15%. Ze zijn nog steeds heel erg belangrijk, maar wel wat minder dan vroeger. Ooit maakten backlinks 50% uit van het algoritme. Ze zijn belangrijk omdat ze een teken zijn van de kwaliteit en de autoriteit van jouw website. Als andere websites naar jouw website linken, betekent dit dat ze jouw website waardevol genoeg vinden om te delen met hun eigen gebruikers. Het is daarom belangrijk om te werken aan het verkrijgen van relevante en hoogwaardige backlinks van betrouwbare websites.

Zoekwoorden in meta-titels

Het verwerken van zoekwoorden in meta-titels krijgt een beoordeling van 15%. Ongeacht het gewicht ervan in het algoritme, blijft het gebruik van zoekwoorden een vereiste om goed te scoren in de ranking. Het is belangrijk om zoekwoorden op een natuurlijke manier te verwerken in de metatitels van je website. Het helpt gebruikers en zoekmachines om te begrijpen wat de pagina gaat behandelen. Door zoekwoorden op een relevante manier te gebruiken in de metatitels, wordt je website beter gevonden in de zoekresultaten voor die specifieke zoekwoorden.

Niche expertise is een belangrijke ranking factor in 2023

Niche expertise wordt beoordeeld met 14%. Het is één van de belangrijkste opkomende SEO-strategieën van de afgelopen decennia. Niche expertise is de diepgaande kennis en ervaring die iemand heeft op een specifiek gebied of vakgebied. Zoekmachines willen gebruikers voorzien van relevante en betrouwbare informatie die aansluit bij hun zoekopdracht. Met een uitgebreide kennis van een specifieke niche ben je een autoriteit en expert op dat gebied en bied je waardevolle informatie aan gebruikers.

User engagement

User engagement (gebruikersbetrokkenheid) krijgt een waardering van 12% en is steeds belangrijker aan het worden. Het zo goed mogelijk voldoen aan de zoekintentie van de gebruiker zou ook de focus van content creators moeten zijn.

Nieuwe ranking factor: Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid krijgt als nieuwe factor een percentage van 5% toebedeeld. Google heeft “Your Money, Your Life” gelanceerd dat pagina’s beoordeelt die advies geven over financiële en gezondheidsonderwerpen. Ook hebben ze patent aangevraagd voor een AI-technologie die de feitelijke aard van content kan bepalen. Het is daarom aan te raden om, waar mogelijk, academische bronnen te citeren en onbewezen beweringen te vermijden.

Mobiel vriendelijke/mobile first website

Met 4% draagt het hebben van een mobiel vriendelijke/mobile first website zeker bij aan betere posities in Google. Steeds meer mensen zoeken via hun smartphone of tablet. Als jouw website niet goed werkt op mobiele apparaten, kan dit leiden tot een slechte gebruikerservaring en mogelijk tot minder verkeer en conversies. Bovendien heeft Google aangekondigd dat mobielvriendelijkheid een belangrijke ranking factor is, wat betekent dat websites die goed werken op mobiele apparaten beter gepositioneerd kunnen zijn in de zoekresultaten

Interne links in 2023

Interne links worden gerankt op 3%. Hoewel Google Trust nog steeds wordt doorgegeven tussen de pagina’s op je website, is dit minder belangrijk voor Google dan vroeger.

Page Speed

De Page speed krijgt een score van 3%. Het is de snelheid waarmee een website laadt en beschikbaar is voor gebruikers. Een langzame website leidt tot een slechte gebruikerservaring. Gebruikers verwachten tegenwoordig dat websites snel laden en zullen een website snel verlaten wanneer deze niet snel genoeg geladen is. Google heeft aangekondigd dat page speed een belangrijke ranking factor is, websites met een beter laadtijd presteren dus beter in de zoekresultaten.

SSL-Certificaat

Een SSL-Certificaat op je website draagt voor 2% bij aan de ranking factoren. Ten eerste zorgt een SSL-certificaat ervoor dat de verbinding tussen een website en een gebruiker beveiligd is met behulp van een versleutelde verbinding. Dit kan helpen om het risico op hackers en andere online dreigingen te verminderen. Ten tweede kan een SSL-certificaat ook bijdragen aan de vertrouwenswaardigheid van een website, omdat het aantoont dat de website veilig is en dat persoonlijke of financiële gegevens van gebruikers beschermd zijn.

Structured data

Structured data telt voor 1% mee. Het zijn gegevens die je in een bepaalde structuur invult op je website, zodat ze gemakkelijk gelezen en begrepen kunnen worden door zoekmachines. Structured data kan gebruikt worden om zoekmachines te helpen begrijpen wat de inhoud van een website is en hoe deze relevant is voor bepaalde zoekwoorden of zoekopdrachten.

Zoekwoorden in de URL’s

Met een percentage van 1% dragen zoekwoorden in de URL’s van je website bij aan het ranken in Google. Het helpt de relevantie en kwaliteit van je website voor bepaalde zoekwoorden of zoekopdrachten te verhogen. Zoekmachines geven vaak de voorkeur aan URL’s die relevante zoekwoorden bevatten, omdat dit kan aantonen dat de pagina relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Dit moet wel op een natuurlijke manier gebeuren.

Andere ranking factoren

Er zijn nog meer ranking factoren die je kunt gebruiken om je website beter te laten scoren. Deze factoren zijn belangrijk omdat ze kunnen leiden tot hogere posities in de zoekresultaten, meer relevant verkeer, meer conversies en een sterker merkimago. Houd er bij het lezen van dit rapport wel rekening mee dat bepaalde factoren gelden als basisvoorwaarden. Dat zijn zoekwoorden in meta-titels, gebruikersbetrokkenheid, betrouwbaarheid, mobielvriendelijkheid en page speed. Zorg ervoor dat je deze factoren optimaliseert om de positie van je website in de zoekresultaten te verbeteren.

Wil je hoger scoren in zoekmachines door middel van SEO? Wij helpen je graag.

Tristan van den Maagdenberg