SEO

Zo zet je Google Search Console in voor SEO

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je de prestaties van je site en het zoekverkeer kunt monitoren. Voor mij is Search Console een favoriete SEO tool omdat hier veel data over zoekopdrachten in te vinden is die je in kunt zetten om te bepalen welke pagina’s je gaat optimaliseren en voor welke zoekwoorden. Of om bijvoorbeeld verder in oorzaken van problemen te duiken zoals een plotselinge daling van verkeer. Verder is de Search Console handig om te controleren of al je pagina’s goed geïndexeerd worden door Google.

Praktische prestatierapporten van je zoekopdrachten

In het prestatierapport van Google Search Console vind je alle zoekopdrachten waarvoor je website vertoond is. Zoekopdrachten zijn de ingevulde zoektermen van gebruikers in Google. Voor al deze woorden zie je het aantal klikken, vertoningen, het doorklikpercentage (CTR) en de gemiddelde positie. Voor elke zoekopdracht kun je ook zien welke pagina’s daarvoor vertoond zijn in de zoekresultaten. Andersom werkt het hetzelfde. Per pagina kun je ook de statistieken van klikken, vertoningen, CTR en gemiddelde positie zien. En als je een specifieke pagina selecteert krijg je het lijstje zoekopdrachten waar deze pagina voor gevonden is te zien.

In dit rapport kun je verschillende periodes selecteren en met elkaar vergelijken. Verder kun je onder andere nog op landen of apparaten selecteren. Al deze factoren zijn ook als filter in te stellen (door op de balk bovenaan het rapport op de button ‘+ nieuw’ te klikken, naast de periode). Zo is er een schat aan informatie te verzamelen die je goede inzichten geeft voor je zoekmachine optimalisatie.

Search Console zoekprestaties rapport

Zoekanalyses toepassen

Er is dus een heleboel praktische informatie in het prestatierapport van Google Search Console te vinden. Door data met elkaar te combineren is het op meerdere manieren interessant om in te zetten voor SEO.

Zoekwoorden vinden die interessant zijn om voor te optimaliseren

Staan er zoekwoorden in de lijst waar je je eigenlijk nog helemaal niet op richt? Verwerk deze op een passende pagina, of maak er een nieuwe pagina voor aan die aansluit op de zoekopdracht zodat je gebruikers op een goede landingspagina terechtkomen die hun zoekopdracht beantwoord.

Zoekwoorden met een gemiddelde positie tussen de 10 en 12 zijn interessante kanshebbers. Dit zijn de posities op het randje van de eerste en tweede pagina met zoekresultaten. Als je hier de optimalisatie voor verbetert kun je net die belangrijke sprong van de tweede naar de eerste pagina in Google maken.

Van bovenaan pagina twee naar onderaan pagina één is een goede stap om mee te beginnen. Maar uiteindelijk wil je naar de top 3. Ook hiervoor kun je weer naar de gemiddelde posities kijken, die tussen de 10 en 3 deze keer, en zo de zoekwoorden selecteren waar je nog verbeteringen voor door kunt voeren om een paar plekjes te stijgen.

Search Console zoekwoordprestaties

Zoekwoorden met een goede positie maar lage CTR

Heeft een zoekterm al een goede positie en veel vertoningen maar komt er toch weinig verkeer op binnen? Dit kan een teken zijn dat je metatitel en beschrijving niet interessant zijn om door te klikken. Kijk dan of je deze kunt verbeteren door bijvoorbeeld een call-to-action toe te voegen of je unique selling points te vermelden waarmee je laat zien dat ze bij jou moeten zijn en niet bij een van de concurrenten.

Kijk ook altijd even hoe de zoekresultaten eruit zien. Staan er bijvoorbeeld advertenties en een featured snippet boven jouw resultaat, dan kan dat ook een reden zijn voor een lagere CTR. Omdat deze resultaten meer ruimte en zichtbaarheid innemen, klikken gebruikers hier misschien eerder op dan op jouw ‘standaard’ zoekresultaat. Zo kun je dus bepalen of je je metagegevens moet verbeteren of bijvoorbeeld met de landingspagina aan de slag moet om ook in aanmerking te komen voor een featured snippet.

Andersom is dit ook toe te passen. Heeft een bepaalde zoekterm een hoge CTR maar lage positie, dan is het zeker de moeite waard de positie te verbeteren. Als je op een lage positie al veel klikken krijgt is dit een teken dat dit is wat de gebruikers zoeken. Als je hoger in de resultaten staat kan het dus nóg meer kliks opleveren.

Last van zoekwoord kannibalisatie?

Heb je een pagina op en top geoptimaliseerd voor een zoekwoord maar wil de positie maar niet stijgen? Selecteer het zoekwoord en klik door naar de pagina’s die hiervoor vertoond worden. Nu zie je misschien twee of zelfs meer pagina’s die een gelijk aantal vertoningen en klikken krijgen. Dit is een teken dat je met je eigen pagina’s voor hetzelfde zoekwoord concurreert. Oplossing: voeg de pagina’s samen om één sterke pagina te maken. Of zorg dat de pagina’s genoeg van elkaar verschillen. Als één pagina op het zoekwoord gericht is, is het voor Google ook duidelijk wat het beste zoekresultaat is voor dat zoekwoord en kan deze pagina zo hoog mogelijk geplaatst worden.

De indexering van je site controleren

Naast de optimalisatie van je content door middel van de zoekwoord data is de Search Console ook belangrijk voor technische checks met betrekking tot de indexering van je website. Want je kunt je content wel helemaal in orde hebben, maar als de pagina’s niet of niet op de juiste manier geïndexeerd worden, kun je er nog niet mee scoren.

Search Console dekking rapport

In Search Console kun je je sitemap indienen. Met een sitemap laat je aan Google weten uit welke pagina’s je website bestaat. Als je je sitemap in de Search Console hebt ingediend kun je zien of Googlebot alle pagina’s van je website kan crawlen. In het dekking rapport vind je meer details over de indexering. Dit rapport kun je filteren op de pagina’s in je sitemap, maar ook alle pagina’s die bekend zijn voor Google. Ik raad aan deze optie te bekijken. Zo kom je erachter of Google pagina’s indexeert en in de zoekresultaten toont waarvoor dat helemaal niet de bedoeling is. Of andersom, zijn er pagina’s niet geïndexeerd die juist wel belangrijk zijn? Dat kan bijvoorbeeld komen door 404-fouten of andere crawlfouten zoals pagina’s die geblokkeerd worden door de robots.txt, een no-index tag op een pagina of pagina’s die als duplicate content worden gezien door bijvoorbeeld verkeerde of ontbrekende canonicals. Herstel dit soort fouten zodat je het Google zo makkelijk mogelijk maakt om je site goed en snel te indexeren.

Overige functies, rapporten en nieuwe uitbreidingen

Er zijn nog veel meer functies, te veel om nu overal op in te gaan. Dus in het kort nog een paar handige dingen uitgelicht:

  • Heb je een nieuwe pagina aangemaakt? Dan wil je natuurlijk dat deze zo snel mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. Je kunt een pagina indienen voor indexering. Je URL wordt dan toegevoegd aan een ‘prioriteitscrawlwachtrij’ om het proces te versnellen. Dit is ook nuttig als je een bestaande pagina gewijzigd hebt. Want zo laat je aan Google weten dat er iets vernieuwd is en het de moeite waard is de pagina snel opnieuw te indexeren.
  • Benieuwd hoe jouw website het doet in de afbeeldingen resultaten? Het is in het zoekprestaties rapport ook nog mogelijk om te switchen tussen de web resultaten of afbeeldingen resultaten en eventueel videobestanden of nieuws, als dat van toepassing is op jouw website.
  • Usability is een belangrijke factor waar Google steeds meer waarde aan hecht. Hier vind je nu ook rapporten voor met betrekking tot je paginafunctionaliteit, site-vitaliteit en mobiel gebruiksgemak en op welke punten je dit kunt verbeteren.
  • Als je structured data hebt toegevoegd, dan kun je onder optimalisaties zien welke uitgebreide resultaten Google heeft gevonden en of ze goed gelezen en vertoond kunnen worden.
  • Het links rapport geeft weer hoe vaak en naar welke pagina’s er wordt gelinkt, intern en ook welke externe domeinen naar jouw site linken en de meest gebruikte linkteksten.
  • Onder instellingen vind je de optie voor een adreswijziging. Verandert je domeinnaam, dan geef je dat hier door. Dit helpt bij het versnellen van de indexering van je nieuwe domein en maakt het sneller duidelijk voor Google dat je site verplaatst is naar een nieuw adres (naast dat je natuurlijk goede 301-redirects hebt ingesteld).

Is jouw website al aangemeld bij Google Search Console?

Als website eigenaar is Google Search Console eigenlijk een onmisbare tool. Zeker omdat het gratis is, is het zeker de moeite waard om je aan te melden. Bij problemen ontvang je meldingen in je mail zodat je meteen actie kunt ondernemen. Koppel Search Console ook aan Analytics of Google Ads als je hier gebruik van maakt, dan verrijk je de rapporten daar ook verder met deze data.

Je kunt je site vrij eenvoudig aanmelden bij Search Console. Voor het verifiëren heb je misschien je webbouwer even nodig om een van de opties uit te voeren (HTML-bestand uploaden/HTML-tag toevoegen/DNS-configuratie/Google Analytics trackingcode of Tag Manager gebruiken). Laat het ons weten als we je hiermee of met de zoekmachine optimalisatie van je website kunnen helpen!