301 redirect – Wat is het en wanneer gebruiken we het?

Een 301 redirect is het permanent omleiden van een gebruiker naar een andere pagina en dus naar een andere URL. Wanneer de 301 redirect op de juiste manier is geplaatst, voorkom je dat websitebezoekers op een pagina uitkomen die helemaal niet bestaat en geen content heeft. Dit noem je een 404 pagina. Wil jij weten waarom een 301 redirect belangrijk is en wanneer je die kan gebruiken? Lees dan snel verder voor alle informatie.

Waarom is een 301 redirect belangrijk?

  1. De bezoeker komt altijd naar jouw website toe met een bepaalde intentie. Hij of zij wil iets lezen, kopen of ergens heen navigeren. De bezoekers verwachten dus iets wanneer ze op een link klikken. Als het vervolgens een 404 pagina blijkt te zijn, kan dat zorgen voor minder zoekverkeer, bezoekers die de site snel weg klikken en een mindere positie in de zoekresultaten. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarvoor is een 301 redirect heel belangrijk.
  2. De oude URL heeft sinds het bestaan waarde gekregen. Deze waarde wat ‘linkjuice’ genoemd wordt, wil je natuurlijk overgeven aan de nieuwe URL. Anders zou de opgebouwde waarde verdwijnen en dat is zonde van al het werk. Bij het plaatsen van een 301 redirect wordt ervoor gezorgd dat de waarde van de pagina overgaat naar de nieuwe URL. Zo blijft de content die naar de nieuwe pagina gaat goed zichtbaar en vindbaar voor de bezoekers.

De belangrijkste 301 redirects

301 redirects die je zeker niet mag missen, zijn de 301 redirects van http naar https en van niet-www naar www. Deze belangrijke 301 redirects zorgen ervoor dat Google je pagina’s niet ziet als duplicate content. Wanneer je deze 301 redirects dus niet correct toepast, zal Google dit wel zien en dat gaat ten koste van de paginawaarde.  Minder paginawaarde zorgt weer voor een lagere ranking en dat is natuurlijk niet wat je wil.

301 redirect: wanneer gebruiken we ze?

Een 301 redirect kan je gebruiken bij van allerlei soorten veranderingen. Denk hierbij aan het veranderen van de domeinnaam, het toevoegen van een subcategorie, het toevoegen van diensten, het samenvoegen van pagina’s en het verouderen van relevante productinformatie. Bij al deze gevallen zal de URL veranderen en de oude pagina vervangen worden door een nieuwe pagina.

Een 301 redirect heeft altijd te maken met de SEO optimalisatie. Je wilt natuurlijk altijd de vindbaarheid van jouw website verhogen. Bij een klein foutje in de URL wil je daarom de klant meteen omleiden naar een werkende pagina. Ook wanneer je merkt dat er op bepaalde zoekwoorden op dit moment beter wordt gezocht dan een paar jaar geleden is het handig om een 301 redirect te gebruiken. Zo kan je de URL aanpassen door het beste zoekwoord toe te voegen met als doel het verhogen van het zoekvolume.

Het aanmaken van een 301 redirect

Een 301 redirect aanmaken kan op verschillende manieren. Zo kan je 301 redirects aanmaken via plugins of via het .HTACCESS-bestand van een website. Beide manieren worden hieronder uitgelegd.

Plugins 301 redirect

Een 301 redirect is aan te maken met behulp van een plugin. Deze zijn er in alle soorten voor elk CMS systeem. Zelf werken we veel met Magento 1/2, Shopware en WordPress. Maak je geen gebruik van deze CMS-systemen? Geen zorgen! Ook voor alle andere CMS-systemen bestaan er soortgelijke plugins. Hieronder zie je verschillende plugins voor de door ons gebruikte CMS-systemen.

  • Magento 1: Catalogus – URL rewrites
  • Magento 2: Marketing – URL rewrites
  • Shopware: SEO Redirects (301 and 302 redirects)
  • WordPress: “Simple 301 Redirects” of “YOAST SEO PRE­MI­UM”

Benieuwd naar de mogelijkheden van bovenstaande of andere plugins? Neem dan contact op met uw internetbureau en laat ze installeren.

.HT­AC­CESS 301 Redirects

Ook via het .htaccess-bestand kun je 301 redirects aanmaken. Met dit configuratiebestand is het mogelijk verschillende instellingen te wijzigen. Echter is een 301 redirect aanmaken via een .htaccess-bestand niet zonder risico. Een klein foutje kan ervoor zorgen dat je hele site niet meer werkt. Wij adviseren je daarom ook om dit over te laten aan je internetbureau.

 

Lees meer over dit onderwerp

Wij bloggen regelmatig over alles rondom online marketing. Lees meer in onze blogartikelen.