Wat is SEO?

Wat is SEO? Alles over zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie is een proces waarbij verschillende technieken worden gebruikt die er samen voor zorgen dat een website een hoge positie in de organische resultaten van een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) kan behalen. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel ‘search engine optimization’ (SEO) genoemd.

Hoe werken zoekmachines?

Om SEO te begrijpen is het belangrijk te weten hoe zoekmachines werken. Een zoekmachine zoals Google is een bot (computerprogramma dat snel en geautomatiseerd taken uit kan voeren die normaal gesproken door mensen uitgevoerd zouden worden) die het world wide web doorzoekt. Dit wordt 'crawlen' genoemd. De bot doet dat door van de ene link naar de andere te gaan. Zo komt de bot uiteindelijk alle mogelijke pagina's tegen die op het internet aanwezig zijn.

Vervolgens is het aan Google om de juiste pagina te koppelen aan datgene dat iemand intypt in de zoekmachine. Google wil altijd het beste en meest relevante resultaat laten zien, zodat de gebruiker van de zoekmachine tevreden is en een volgende keer weer dezelfde zoekmachine gebruikt. Hiervoor heeft Google een complex algoritme bedacht. Hierbij worden een paar honderd factoren meegenomen die uiteindelijk bepalen welke pagina als eerste resultaat wordt getoond, welke als tweede etc. 

Welke factoren hebben invloed op je positie in Google? 

Deze honderden factoren zijn grofweg onder te verdelen in drie basiscategorieën:

  • Techniek achter de website (snelheid, geen fouten in de code, de manier waarop een website gecrawld kan worden etc.)
  • Content van de website (juist gebruik van zoekwoorden, kopjes, interne links, voldoende relevante informatie, regelmatig updaten van de inhoud etc.)
  • Autoriteit/Populariteit (veel links naar je website, hoge kwaliteitsscore etc.)

Tot slot zijn er ook signalen dat Google rekening houdt met gebruikersgedrag. Blijven mensen lang op je website, dan kan dat volgens sommigen een positieve invloed hebben op je ranking. Staat jouw website als tweede resultaat maar wordt er vaker op jouw link geklikt dan op die van de nummer 1, dan is de kans groot dat Google jouw pagina uiteindelijk boven die van je concurrent plaatst. 

WebdesignTilburg heeft een uitgebreide lijst van factoren die tijdens de zoekmachine-optimalisatiestrategie worden nagekeken, verbeterd, ingezet etc.

Hoe kun je je positie in Google verbeteren? 

Wil je dat je website beter vindbaar wordt in Google? Dan moet je zorgen dat alle bovengenoemde factoren in orde zijn. Zo moet Google je website goed kunnen crawlen, er moet voldoende informatie over datgene waar iemand naar zoekt op je pagina te vinden zijn, het specifieke zoekwoord moet op de juiste plaatsen gebruikt zijn en er moeten relevante websites naar jou linken. Hoe perfect je dit alles in orde moet hebben hangt vooral af van je concurrentie. Je moet op al deze punten beter scoren dan degenen boven jou in de zoekmachines...