Benieuwd of Klaviyo iets voor jou is?
Bel voor meer info
Wat is Klaviyo?
Klaviyo, spreek uit “Kleeviejoo”, is e-mailmarketingsoftware speciaal ontwikkeld voor gebruik door webshops. Klantgegevens staan hierbij centraal, want zoals je weet is goede online marketing gebaseerd op data.
Klaviyo biedt standaard integraties met e-commerceplatforms als Magento, Shopify en WooCommerce. Voor webshops waar nog geen standaard integratie voor is, zoals Shopware, is deze koppeling makkelijk te bouwen (hebben wij al gedaan).
Geen zin om alles te lezen? Bekijk dan onze webinar over Klaviyo waarin Karen laat zien wat de mogelijkheden zijn en waarom wij fan zijn van dit programma.
Wat kun je met Klaviyo?
Je kunt beter vragen: wat kun je er níet mee? Je kunt er natuurlijk nieuwsbrieven mee maken en versturen, maar de toegevoegde waarde zit ‘em dus vooral in die klantgegevens. Dankzij een realtime synchronisatie met je CMS en een trackingcode op de website wordt alle relevante data naar Klaviyo gestuurd. Denk hierbij aan:
- E-mailadres, naam en land van klanten;
- Welke producten iemand heeft bekeken;
- Wat iemand heeft besteld;
- De huidige bestelstatus;
- Wanneer iemand voor het laatst heeft besteld;
- De gemiddelde orderwaarde van een klant;
- De verwachte datum dat iemand opnieuw gaat bestellen;
- De churn risk, oftewel de kans dat een klant niet meer opnieuw bestelt;
- Hoe iemand op je website en/of in een lijst terecht is gekomen;
- etc. etc.
Als het gaat om bestellingen kun je deze informatie zelfs nog veel dieper analyseren. Als je weet welk product iemand heeft besteld, weet je dus ook welk merk en uit welke categorie iemand heeft gekocht en daar kun je natuurlijk op inhaken met relevante nieuwsbrieven.
Daarnaast heeft Klaviyo nog veel meer toffe features:
- Koppeling met Facebook, zodat je segmenten om kunt zetten naar Facebook doelgroepen en eenvoudig leadcampagnes op kunt zetten;
- De mogelijkheid om met dynamische kortingscodes te werken die in je CMS worden gegenereerd;
- Uitgebreide mogelijkheden voor het maken van pop-ups;
- En ga zo maar door…
Next level e-mail marketing tool
De echte meerwaarde van Klaviyo zit hem in de ontzettend uitgebreide en gebruiksvriendelijke mogelijkheden als het gaat om het segmenteren van e-maillijsten en het automatiseren en personaliseren van nieuwsbrieven.
En dat is nou net waar je je als webshop mee onderscheidt en waar het echte geld zit.
-
Segmenteren
-
Automatiseren
-
Personaliseren
Segmenteren
Dit houdt in dat je op basis van kenmerken of gedrag een e-maillijst gaat opsplitsen zodat je specifieke groepen mensen een nieuwsbrief kunt sturen die voor hen relevant is. Gegevens op basis waarvan je een segment kunt aanmaken zijn onder andere:
- Wat iemand heeft gedaan (een specifieke e-mail geopend, wel of niet besteld, een specifiek product gekocht)
- Kenmerken (taal, klantgroep, leeftijd, bron)
- Of iemand in een specifieke lijst zit (in Klaviyo zitten standaard alle contacten uit het gekoppelde e-commerceplatform, ongeacht of ze in een lijst zitten)
- Voorspellende data (verwachte datum dat iemand opnieuw bestelt, Customer Lifetime Value etc.)
Je kunt deze onbeperkt met elkaar combineren om zo hele specifieke segmenten te creëren.
Automatiseren
Het automatiseren van nieuwsbrieven klinkt ingewikkeld, maar is het (met Klaviyo) helemaal niet. Klaviyo heeft standaard een groot aantal templates beschikbaar specifiek voor bijvoorbeeld Magento of Shopify. Kwestie van de template even omzetten naar de huisstijl van jouw shop, testen en klaar.
Deze geautomatiseerde campagnes heten in Klaviyo flows. Voorbeelden van flows die kant-en-klaar klaarstaan:
- Abandoned cart
- Customer winback
- Welkomstserie
- Product review / cross sell
- Sunset flow
Personaliseren
Als je gebruikmaakt van segmenten en flows ben je eigenlijk al aan het personaliseren. Maar je kunt in Klaviyo nog een stapje verder gaan. Het is namelijk mogelijk om binnen een e-mail aan te geven of iemand een bepaald blok wel of niet mag zien. Dit kan zowel binnen standaard campagnes als binnen flows.
Een eenvoudig voorbeeld. Stel dat je zowel heren- als dameskleding verkoopt. Door aan een klant voorkeuren te koppelen (geïnteresseerd in herenkleding of dameskleding), kun je in een nieuwsbrief bepalen dat het blok met een aanbieding voor jurken alleen te zien is voor mensen die als voorkeur dameskleding hebben opgegeven.
Daarnaast kun je ook productaanbevelingen tonen, onder andere op basis van kijk- en bestelgedrag in het verleden.
Succesverhalen

-
+92% omzetmet vrijwel gelijke kosten
-
+336% omzetuit geautomatiseerde flows
-
+56% abonneesin 2020 t.o.v. 2019

-
+477% omzetuit nieuwsbrieven t.o.v. 2019
-
+74% abonneesin 2020 t.o.v. 2019
-
+ 240% omzetuit specifieke flows
Wat kost Klaviyo?
De maandelijkse kosten zijn afhankelijk van het aantal e-mailadressen dat je gaat mailen. Op de site van Klaviyo kun je berekenen wat je per maand kwijt zult zijn. Bij 10.000 e-mailadressen is dit bijvoorbeeld $ 150,- per maand en bij 20.000 adressen kom je uit op $ 375,- per maand. Dit zijn overigens indicaties, vaak is er een ander (lager) bedrag af te spreken met de mensen van het Klaviyo team.
Dit lijkt veel, maar je verdient dit in no-time terug, zelfs als je maar de helft van de mogelijkheden van Klaviyo benut. Om een beeld te geven: bij onze Klaviyo klanten komt minimaal 10% van hun omzet vanuit Klaviyo. Bovendien zit je nergens aan vast, je zou per maand op kunnen zeggen (al zou ik niet weten waarom je dat zou willen).
Gratis demo
Nieuwsgierig? Vraag dan een gratis demo aan zodat je nog een beter beeld krijgt van de mogelijkheden. De demo wordt verzorgd door Klaviyo zelf. Wij brengen je graag in contact met de juiste mensen.
Klaviyo Master Gold Partner
WebdesignTilburg is Klaviyo Master Gold Partner. Ook hebben we het Product Certification exam succesvol afgerond. Klinkt fancy, maar het betekent vooral dat we veel kennis hebben van Klaviyo en jou goed kunnen adviseren en ondersteunen als je hiermee aan de slag wilt gaan.
Klaar om de volgende stap te zetten met je nieuwsbrieven?
