E-mailmarketing, Magento

Alternatief voor MailChimp? Klaviyo is hét e-mailmarketing platform voor Magento

Let op: dit artikel is meer dan 2 jaar geleden geschreven. Misschien is de inhoud inmiddels verouderd. Zou je graag een update zien? Stuur ons dan een berichtje.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 4 juni 2020

MailChimp is één van de meest populaire e-mailmarketingplatforms ter wereld. Ook wij waren lange tijd fan – en nog steeds als het gaat om het ontwerpen en versturen van eenvoudige nieuwsbrieven. Maar heb je een webshop en ben je op zoek naar een krachtiger platform waarmee je je e-mailmarketing naar een hoger niveau kunt tillen? Dan moet je echt overstappen op Klaviyo.

Klaviyo is een e-mailmarketingsysteem speciaal ontwikkeld voor Magento en andere e-commerce platforms en helemaal gebaseerd op ‘big data’. Ik hoorde erover tijdens een training die ik volgde bij ConversionXL en na slechts enkele weken ermee gewerkt te hebben was ik al fan. Vergeleken bij Klaviyo lijkt MailChimp nog in zijn kinderschoenen te staan. Wat een mogelijkheden!

Bulk e-mail is niet meer van deze tijd

Het sturen van één e-mail naar je hele mailinglijst is niet meer van deze tijd. Je ene klant is de andere niet, en als je ze allemaal hetzelfde behandeld, laat je gegarandeerd geld liggen. In deze tijd van ‘big data’ is het bovendien helemaal niet meer zo moeilijk om gepersonaliseerde content naar je abonnees te sturen. En het biedt alleen maar voordelen: je conversiepercentage stijgt en door je (potentiële) klanten relevantere informatie te sturen houd je ze ook makkelijker tevreden.

Integreer je Klaviyo met Magento, Shopware of een ander e-commerce platform dan heb je direct de beschikking over meer data dan je op korte termijn zult gebruiken. Van al je e-mailcontacten kun je bijvoorbeeld zien hoe deze personen in het verleden geïnteracteerd hebben met je webshop en met je nieuwsbrieven. Welke nieuwsbrieven hebben ze geopend. Wat hebben ze bekeken, wat hebben ze besteld en wanneer. Klaviyo vertelt het je.

Klaviyo mogelijkheden

En het mooie is natuurlijk dat je al deze gegevens in kunt zetten om je e-maillijsten te segmenteren en om automatische flows op te zetten.

De meest toffe Klaviyo features:

  • Standaard integratie met Magento 1.0 en 2.0 (voor Shopware is er een plugin);
  • Vul één keer je huisstijlvoorkeuren in en alle templates zijn in de basis al in jouw huisstijl;
  • Ontzettend veel data over de personen in je e-maillijst, zoals wanneer en wat ze besteld hebben en wanneer ze voor het laatst op je site zijn geweest;
  • Handige integratie voor automatische abandoned cart emails;
  • Oneindige segmentatie mogelijk, bijvoorbeeld op basis van wat iemand gekocht heeft, bekeken heeft, voor het laatst besteld heeft etc.;
  • Oneindige mogelijkheden voor personalisatie van blokken binnen e-mails, zoals crossells op basis van eerdere aankopen en bestselling items;
  • Je kunt zelfs een blok toevoegen dat alleen aan een bepaald segment abonnees wordt getoond (bijv. op basis van locatie);
  • Standaard functie waarmee je voorkomt dat mensen in korte tijd meerdere e-mails van je ontvangen;
  • Meerdere vooropgezette standaard flows, zoals welcome series en win-back campagnes;
  • Integratie met Facebook: synchroniseer je segmenten automatisch met je Facebook doelgroepen;
  • Etc. etc.

Klaviyo dashboard

En hoe ga je hier nu slim mee aan de slag?

Klaviyo adviseert één master list aan te houden waarin al je contactpersonen staan. Vervolgens kun je segmenten maken op basis van eigenschappen van contactpersonen, hun gedrag in het verleden en of ze wel of niet in een bepaalde lijst staan.

Klaviyo segmenten

Vervolgens ga je slimme campagnes en flows opzetten om zoveel mogelijk mensen gericht te mailen.

Campagnes

Campagnes kun je vergelijken met je standaard ‘bulk emails’, oftewel een eenmalige nieuwsbrief die je naar je volledige e-maillijst of een segment stuurt. Dit kan nog steeds op de manier die je altijd gewend bent geweest. Het is alleen heel eenvoudig geworden om je campagne te personaliseren voor diverse segmenten. Zo werken wij voor een klant in de heren ondermode. Zijn klantenbestand is duidelijk op te delen in twee groepen: jongeren die kiezen voor merken als Bjorn Borg en Armani, en wat oudere klanten die kiezen voor merken als Schiesser, Sloggi en Ten Cate. Was er voorheen een Sloggi-actie, dan werd deze actie gemaild naar het hele klantenbestand waardoor ook jongeren bereikt werden die hier totaal niet op zaten te wachten. Nu stuurt de klant acties alleen nog aan doelgroepen waarvan hij weet dat ze hier in geïnteresseerd zullen zijn, op basis van wat deze ontvangers in het verleden besteld of bekeken hebben op de website.

Open rates, click rates en conversiepercentages liggen voor zulke gepersonaliseerde e-mails veel hoger dan bij standaard bulk e-mails. Zelfs als je een campagne daardoor naar minder mensen kunt sturen, zul je zien dat er meer omzet uit komt.

Flows

Flows zijn geautomatiseerde e-mails die verstuurd worden zodra een ontvanger aan de voorwaarden voldoet. Zo wordt een welkom e-mail bijvoorbeeld automatisch verstuurd nadat iemand nieuw is toegevoegd aan de master list. Een ander bekend voorbeeld is de abandoned cart flow. Deze wordt automatisch verstuurd nadat mensen een item toevoegen aan hun winkelwagentje, maar hun bestelling niet afronden. Misschien werden ze afgeleid of waren er problemen bij de betaling. Als je ze een uur nadat ze het item toe hebben gevoegd een herinneringsmail stuurt, is de kans groot dat ze hun bestelling alsnog afronden. Abandoned cart e-mails hebben vrijwel altijd zeer hoge conversiepercentages.

Maar zoals gezegd kun je heel creatief zijn met je segmenten en flows. Zo kun je bijvoorbeeld een segment maken met daarin alle mensen die minimaal 2 x bij je hebben besteld of in totaal voor meer dan een X bedrag hebben besteld, maar niet meer hebben besteld in het afgelopen jaar. Vervolgens kun je een flow aanmaken waarbij mensen die aan deze voorwaarden voldoen automatisch een ‘win back’ e-mail krijgen. Denk aan e-mails als: ‘we hebben je gemist’. Je kunt zelfs een tweede herinneringsmail sturen na enkele dagen waarin je een kortingscode aanbiedt als ze na de eerste e-mail nog niet besteld hebben. Zoals gezegd: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Mooie feature: integratie met Facebook

Eén van de mooiste functies van Klaviyo vind ik het feit dat je je Klaviyo segmenten direct kunt koppelen aan Facebook, zodat je daar je campagnes gericht kunt targetten op de vele segmenten die je in Klaviyo kunt aanmaken. Verlaten winkelmandjes, win-back campagnes, maar ook specifieke aanbiedingen. Zijn Bjorn Borg zwembroeken in de aanbieding? Promoot ze dan in Facebook voor de doelgroep die in het verleden Bjorn Borg zwembroeken heeft bekeken of besteld…

Klaviyo best practices

Klaviyo heeft dus alles in huis voor succesvolle e-mailmarketing. Hieronder geef ik je voor de verschillende aspecten die erbij komen kijken nog enkele handige tips.

E-maillijsten

Het is heel belangrijk dat je je e-maillijsten schoon en up-to-date houdt. Doe je dit niet, en heb je veel oude e-mailadressen of veel contactpersonen die weinig interactie tonen met je nieuwsbrief, dan zullen e-mailproviders dit zien en je e-mails vaker in de spambox plaatsen. E-mailproviders kijken onder andere naar open rates, click rates, hoe vaak er op ‘afmelden’ wordt geklikt en hoe vaak een e-mail als spam wordt gemarkeerd. Zorgt jouw lijst voor cijfers die slechter liggen dan de gemiddeldes, dan zal dit het afleveren van je mails negatief beïnvloeden.

Zorg er dus voor dat je niet zomaar iedereen toevoegt aan je e-maillijst, maar dat alleen mensen die je nieuwsbrief echt willen ontvangen worden toegevoegd. En schoon je lijst regelmatig op. Dat betekent dat je e-mailadressen die in de afgelopen 6 maanden geen enkele e-mail hebben geopend verwijdert uit je lijst.

Gepersonaliseerde content

Hoe meer je content aansluit op je doelgroep, hoe succesvoller je nieuwsbrieven zullen zijn. Door te segmenteren maak je al een grote stap. Maar daarnaast kun je ook de e-mails zelf nog personaliseren. Je kunt bijvoorbeeld blokken toevoegen die alleen worden getoond als een ontvanger aan bepaalde voorwaarden voldoet. Als je bijvoorbeeld een nieuwe winkel opent in Utrecht, kun je het blok waarin je je nieuwe vestiging promoot alleen tonen aan mensen uit Utrecht. Of je zou een introductiekorting kunnen aanbieden alleen aan mensen die nog nooit iets bij je besteld hebben.

Daarnaast kun je product feeds toevoegen die gebaseerd zijn op het surf-/koopgedrag van je ontvangers. Er worden dan automatisch producten getoond die overeenkomen met wat vergelijkbare personen ook kochten. Klaviyo is zelfs zo slim dat hier geen producten in zullen staan die je ontvanger zelf al heeft gekocht.

Is er te weinig data beschikbaar voor een ontvanger, dan kun je hier producten tonen die op dit moment populair zijn.

Rapportage

Eén van de belangrijkste metrics waar je in Klaviyo handig op kunt sturen is omzet per ontvanger. Zo kun je campagnes en e-mails binnen flows handig met elkaar vergelijken en zien welke goed presteren en welke minder. Je zult zien: hoe meer segmentatie en personalisatie je toepast, hoe hoger je omzet per ontvanger.

Klaviyo biedt een overzichtelijk dashboard van al je resultaten, dat je bovendien kunt aanpassen aan jouw wensen.

Optimalisatie

Als het goed is zul je zien dat je met Klaviyo al snel betere prestaties ziet, mits je natuurlijk gebruik maakt van alle mogelijkheden. Maar daarmee stopt het niet. Binnen Klaviyo kun je namelijk heel eenvoudig AB-testen uitvoeren. Zo kun je je e-mails en daarmee je conversie blijven verbeteren. Enkele dingen die je eenvoudig kunt testen:

  • Onderwerpregel
  • Previewtekst
  • Verzendtijd
  • Layout
  • Content (tekst, schrijfstijl, aantal getoonde producten, call-to-actions etc.)

Welke variant je kiest als winnaar hangt natuurlijk af van op welke KPI’s je stuurt. Bij het testen van je onderwerpregel stuur je op hogere open rates, maar bij het testen van call-to-actions stuur je wellicht op hogere klikpercentages. Belangrijk is dat je ook altijd let op je uiteindelijke doel: een hogere omzet per ontvanger. Trek je conclusie ook nog niet na één campagne, maar voer dezelfde test meerdere keren uit om zeker te zijn dat je de juiste winnaar kiest.

Je kunt AB-testen doen voor zowel campagnes als flows. Test bijvoorbeeld of het conversiepercentage van abandoned cart e-mails afhangt van hoeveel korting je aanbiedt.

Zijn er ook nadelen ten opzichte van Mailchimp?

Ik weet het, bovenstaande klinkt alsof Klaviyo mij hiervoor betaalt (dat is echt niet zo hoor :)). Zijn er dan geen negatieve punten te benoemen? Ik moet zeggen dat ik alle negatieve punten die ik 3 jaar geleden opschreef inmiddels sterk verbeterd zijn. Ja, reactie op supportvragen zou soms sneller kunnen en ja, ik loop af en toe tegen problemen aan m.b.t. Engelse teksten die nog niet vertaald kunnen worden of Amerikaanse datumnotaties, maar de supportmedewerkers van Klaviyo staan altijd klaar om te helpen en ik heb ook al meer dan eens gezien dat ze functionaliteiten hebben aangepast omdat ik ernaar vroeg.

Tot slot is Klaviyo ook wel echt een stuk prijziger dan Mailchimp, maar ik ben er van overtuigd dat je dit geld binnen no-time terugverdient als je gebruik maakt van de vele fantastische mogelijkheden van Klaviyo.

klaviyo partner nederland

Klaviyo Partner Nederland

Net zo enthousiast geworden over Klaviyo als ik? Dan klets ik graag met je over de mogelijkheden. Als Klaviyo Master Silver Partner kan ik je goed adviseren en op weg helpen.

Neem contact met me op via 013 – 580 0559. Het zou leuk zijn om snel samen met Klaviyo aan de slag te gaan!

Meer weten over Klaviyo?

Karen Foesenek