15 tips om van Black Friday een groot succes te maken

Karen Foesenek
16 oktober 2018
door Karen Foesenek

Of we het nu leuk vinden of niet, Amerikaanse trends waaien vaker over naar Europa. Zo ook met Black Friday en Cyber Monday. En elk jaar wordt het groter (Bol.com zag in 2017 drie keer meer bezoekers dan tijdens Black Friday 2016) en doen er meer retailers mee.

zoektrends black friday

De kortingen zijn misschien niet zo extreem als in de VS, maar de bekendheid voor het fenomeen is er en ik verwacht dan ook dat dit jaar nog meer Nederlanders online op koopjesjacht zullen gaan op Black Friday. Die Sinterklaas- en Kerstinkopen moeten toch gedaan worden, dus waarom niet wat extra korting meepikken?

Meedoen of niet?

Moet je als webshop meedoen aan deze gekte? Ik zou zeggen: waarom niet? Het hangt misschien een beetje van je branche en doelgroep af (het zijn vooral millennials die er gevoelig voor zijn), maar het biedt een zeer interessante kans om onder de aandacht van je doelgroep te komen en extra bezoekers en klanten aan te trekken. Extra bezoekers zijn altijd goed voor je naamsbekendheid, en al kun je van slechts een klein percentage uiteindelijk een trouwe vaste klant maken dan is dat toch al de moeite waard.

Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 23 november. Besloten dat je ervoor gaat? Dan geef ik je 15 tips om er een groot succes van te maken.

via GIPHY

5 tips ter voorbereiding op Black Friday


1. Bepaal je aanbiedingen

Het succes van Black Friday valt of staat met scherpe aanbiedingen. In Amerika zijn kortingen van 70% tijdens Black Friday geen uitzondering. Mensen rekenen op écht goede deals. Bied je kortingen van 15% of probeer je overtollige voorraad te lozen, dan hebben mensen dat in de gaten en zullen ze teleurgesteld zijn. Zeker als je je acties met veel bombarie hebt aangekondigd.

Hoe beter de aanbieding, hoe lager de marge, maar hoe beter je zult scoren. Bedenk ook dat extra omzet uit bijverkoop kan komen als je veel mensen naar je site weet te trekken.

Vergeet niet te checken wat je concurrentie doet en probeer daar overheen te gaan.

2. Maak een speciale actiepagina aan

Zorg dat jouwwebsite.nl/black-friday alvast de lucht in gaat. Zorg dat je ergens alvast een linkje plaatst (bijvoorbeeld in de footer of bij nieuwsberichten), zodat Google je pagina kan oppikken. Zo kun je alvast wat waarde opbouwen. Geef alvast een idee van wat mensen kunnen verwachten zonder concrete aanbiedingen te plaatsen (teasen) en zorg dat mensen die voor Black Friday de pagina bezoeken zich aanmelden voor de nieuwsbrief, zodat ze als eerste op de hoogte zijn van je aanbiedingen.

3. Maak een facebook-evenement aan

Werkt helemaal goed als je een fysieke winkel hebt, maar ook als je alleen een webshop hebt is het een goede manier om alvast bij je doelgroep aan te kondigen dat je meedoet aan Black Friday. Je kunt dan in aanloop naar de actiedatum teasers plaatsen en op de dag zelf krijgen mensen vanzelf een herinnering.

4. Stuur één of twee nieuwsbrieven om aan te kondigen dat je meedoet met Black Friday

Zorg dat zoveel mogelijk klanten en prospects weten dat ze op 23 november een kijkje moeten nemen op je actiepagina. Stuur ongeveer een week van tevoren een e-mail en eventueel later in de week nog één. Wees nog niet te concreet, maar licht wel een tipje van de sluier op. Zeg bijvoorbeeld dat mensen X% korting kunnen verwachten op geselecteerde producten.

Vergeet niet je e-maillijst te segmenteren. Bestaande klanten wil je iets anders benaderen dan prospects.

5. Boost je bezoekersaantallen door promoties op andere sites

Zorg dat andere websites hun bezoekers wijzen op jouw Black Friday acties. Benader bloggers of vloggers die net van tevoren of op de dag zelf je acties promoten op hun website of social media kanalen. Zij zullen daar wel geld voor vragen, maar het zal zeker zorgen voor veel extra bereik. Vergeet ook niet je website aan te melden op zogenaamde Black Friday verzamelsites. Er zijn meerdere sites die een overzicht bieden van websites die meedoen met Black Friday, zoals blackfridayshoppen.nl, blackfridaydeals.nu en blackfridaynederland.nl.

Vergeet ook je affiliates niet als je daarmee samenwerkt.

via GIPHY

5 tips voor de dag zelf


1. Zorg dat je actiepagina duidelijk vindbaar is.

Plaats bij voorkeur een link in het hoofdmenu en besteed er voldoende ruimte aan op de homepage. Je kunt het gevoel van ‘urgency’ extra benadrukken door bovenin de site een balk te plaatsen met een count-down timer. Bijvoorbeeld met een tekst als: Black Friday deals met kortingen tot 50% - profiteer nog X uur.

2. Overtuig bezoekers op de productpagina

De productpagina is waar het moet gebeuren. Zorg dat mensen niet om de deal heen kunnen, benadruk dat de actie alleen vandaag geldig is en dat ze het product nergens goedkoper kunnen vinden vandaag (dat zou in ieder geval zo moeten zijn natuurlijk). Vergeet niet te benadrukken hoe goed de actie is. Hoeveel euro of hoeveel procent korting krijgen ze bijvoorbeeld concreet?.

3. Verstuur ’s morgens vroeg een nieuwsbrief

Zorg dat er ’s morgens vroeg een nieuwsbrief wordt verstuurd om al je acties (of de belangrijkste als je er heel veel hebt) aan te kondigen, met natuurlijk duidelijke links naar je actiepagina.

4. Beloon trouwe volgers

Bied eventueel een speciale actie (bijvoorbeeld extra korting door middel van een kortingscode) aan alleen je nieuwsbriefabonnees, zodat zij zich extra gewaardeerd voelen en zich niet snel zullen uitschrijven. Hetzelfde kun je doen met bijvoorbeeld volgers op Instagram.

5. Maak je verwachtingen waar

Voorkom dat mensen teleurgesteld worden. Zorg voor voldoende voorraad en een backup-plan als hele goede deals toch te snel uitverkocht raken. En weet je zeker dat je je standaard levertijd kunt hanteren? Zo niet, geef dit dan vooraf al duidelijk aan zodat mensen achteraf niet teleurgesteld zijn. Wijzig bijvoorbeeld tijdelijk je levertijd van ‘vandaag besteld = morgen in huis’ naar ‘Levertijd 1 a 2 werkdagen’.

via GIPHY

5 tips voor na Black Friday


1. Stuur een speciale serie nieuwsbrieven naar nieuwe klanten

Mensen die tijdens Black Friday voor het eerst bij je bestellen kun je niet vergelijken met je andere klanten. Ze zijn waarschijnlijk gevoeliger voor kortingen en andere aanbiedingen en minder loyaal. Verbaas je dus niet als het gros nooit meer bij je terugkomt. Maar des te belangrijker om ze toch beter kennis te laten maken met je webshop. Waar sta je voor? Wat maakt je uniek? Waarom zouden ze ook op andere momenten in het jaar voor jou moeten kiezen in plaats van de concurrent? Vertel dit in een serie nieuwsbrieven en wees ook niet bang om na een paar weken of maanden opnieuw een interessant aanbod te doen of nog eens een korting aan te bieden. Als ze eenmaal twee keer bij je hebben besteld is de kans groter dat ze weer terugkomen.

2. Retarget bezoekers die niets gekocht hebben

Bezoekers die tijdens Black Friday op je site zijn geweest maar niets gekocht hebben, kun je opnieuw benaderen door middel van remarketing via Facebook. Focus hierbij ook op wat je uniek maakt. Bied eventueel nog een kleine korting op het hele assortiment, want misschien zat er op Black Friday zelf net niets voor ze tussen. Ze zijn in ieder geval op je website geweest, dus de interesse was er. Probeer die vast te houden.

3. Houd je Black Friday pagina in de lucht

Na Black Friday kun je verwijzingen naar deze acties het beste snel van je homepage en uit je hoofdmenu halen. Maar zorg dat je speciale actiepagina bereikbaar blijft. Zo bouw je waarde op voor Google en staat hij al klaar als mensen volgend jaar beginnen te zoeken naar Black Friday acties. Vergeet niet een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op deze pagina te plaatsen, zodat mensen zich alvast aan kunnen melden om op de hoogte te blijven van je acties.

4. Doe mee aan Cyber Monday

Was Black Friday een groot succes? Overweeg dan ook mee te doen aan Cyber Monday en loop bovenstaande stappen nog eens langs.

5. Evalueer en maak een lijstje voor volgend jaar

Wat ging er goed en wat kon er beter? Wat deden je concurrenten? Schrijf het nu alvast op, zodat je dit volgend jaar nog weet en stel alvast een herinnering in zodat je (weer) op tijd begint met de voorbereidingen.

via GIPHY

Karen Foesenek

Hulp nodig bij je voorbereidingen?

Ik help je graag