Online strategie

Singles Day, doet jouw webshop al mee?

11 november kennen wij hier in Brabant vooral als de start van het carnavalsseizoen. Maar nu is er weer iets nieuws overgewaaid. Singles Day. Niet uit Amerika zoals je zou verwachten na Valentijnsdag, Halloween, Black Friday en Cyber Monday. Nee, deze komt uit China.

Wat is Singles Day?

Valt Singles Day dit jaar dan toevallig op 11 november? Is het bijvoorbeeld altijd de tweede maandag van november, net zoals Black Friday standaard de dag na Thanksgiving is? Nou nee, het is altijd op 11-11. Even een kort Wikipedia lesje:

Singles Day is ontstaan op een universiteit in China om het vrijgezellenbestaan samen met vrienden te vieren. De 11e van de 11e is gekozen vanwege alle 1-en. Want de 1 staat symbool voor het individu (joh).

In China is het al zo’n tien jaar een nationale online uitverkoopdag. Alibaba draait overuren die dag. Singles Day is daar zelfs groter dan Black Friday of Cyber Monday. De webshop ligt dan nog net niet plat door alle online shoppers zeg maar. En nu zie je in Nederland dus ook allerlei winkels en webshops die hier acties rondom plannen.

“Moet ik nou ook iets met Singles Day doen?” hoor ik je denken.

singles day

Meedoen met Singles Day?

Hebben we er iets aan, nog zo’n uitverkoopdag? De populariteit van Valentijnsdag daalt bijvoorbeeld alleen maar in de afgelopen 10 jaar. Op zich kan iets nieuws dan wel weer verfrissend zijn. Maar misschien is de timing van de Singles Day niet ideaal. Het zit vrij dicht op Black Friday. En hoe jammer is het dat deze dagen in Nederland tot in den treure worden uitgemolken. Black Friday wordt Black weekend en voor Singles Day zien we nu ook al dat de actieperiode over meerdere dagen wordt uitgestreken door bijvoorbeeld Bol.com en BCC.

Dus hoe meer van zulke extreme uitverkoopdagen er komen, hoe geloofwaardig blijft het dan nog? Maar aan de andere kant, in november is iedereen bezig met Sinterklaasinkopen en voorbereidingen voor de kerst, dan kan de consument wel wat goede deals gebruiken.

En nu de Singles Day in Nederland nog in de kinderschoenen staat kun je ervan profiteren dat nog niet veel webshops er iets mee doen, je concurrenten misschien ook niet. Die kun jij dus voor zijn met unieke deals in jouw markt.

Singles Day acties plannen

Ga je meedoen met je webshop, zorg dat je in november in ieder geval genoeg krachten hebt in het magazijn om alles in te pakken en op tijd verstuurd te krijgen. En als jij alles op orde hebt met je verzendingen, dan ben je ook nog afhankelijk van de bezorgdienst. Bereid je klanten voor op eventuele teleurstellingen met een melding op je website. Bijvoorbeeld: “Door drukte bij PostNL kan het zijn dat je pakket later wordt geleverd dan de beloofde leverdatum. Houd de Track & Trace in de gaten voor de actuele bezorgtijden.” (Geldt trouwens ook bij Black Friday en Cyber Monday.)

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen of deze actiedag bij jouw product en doelgroep past. Kruidvat heeft bijvoorbeeld een aantal geschikte producten voor singles geselecteerd. Maar wat we bij veel webshops zien (Bol, Bijenkorf) is dat het eigenlijk zo wordt gedraaid dat Singles Day een dag is om jezelf eens in het zonnetje te zetten. Dus ook als niet-vrijgezel ‘mag’ je jezelf een keer verwennen en profiteren van de kortingen. Zo’n campagne is ideaal om iemand over de streep te trekken producten te kopen die hij niet per se nodig heeft, maar toch al een tijdje op het verlanglijstje staan. “Want je verdient zo af en toe gewoon een cadeautje voor jezelf.”

Ideaal moment dus om klanten die nog iets op hun wensenlijstje hebben staan of bij wie nog iets in het winkelmandje zit, te retargeten. Bijvoorbeeld met een mail of advertenties op Facebook.

Hoe pak je je Singles Day campagne dan aan? Eigenlijk kun je dezelfde online strategie aanhouden als voor Black Friday. Daar lees je alles over in dit artikel met 15 tips om van Black Friday een succes te maken.