Conversie-optimalisatie, Online strategie

Hoe haal je meer omzet uit je webshop tijdens de feestdagen? 10 tips

Let op: dit artikel is meer dan 2 jaar geleden geschreven. Misschien is de inhoud inmiddels verouderd. Zou je graag een update zien? Stuur ons dan een berichtje.

De zomer lijkt helaas eerder voorbij dan we hoopten. Eén voordeel dat je hier uit kunt halen is dat je op tijd na kunt gaan denken over een succesvolle eindejaarscampagne. Over 14 weken is het al Kerst! Vorig jaar zorgden de drie weken tot aan kerstavond voor een online weekomzet die 57% hoger lag dan de normale weekomzet en dit jaar wordt wederom een recordomzet verwacht.

De concurrentie is natuurlijk enorm. Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop meelift op deze eindejaarsdrukte? Ik geef je 10 handige tips voor meer omzet uit je webshop tijdens de feestdagen.

1. Leer van vorig jaar

Duik in Google Analytics en analyseer wat vorig jaar wel en niet werkte. Wanneer begon de drukte? Waar kwamen de meeste bezoekers vandaan? Welke bezoekers zorgden voor de meeste omzet? Dan kun je daar misschien meer budget aan meegeven dit jaar. Welke nieuwsbrieven leverden het meeste op? Kun je achterhalen of dit te maken had met het onderwerp (een specifieke aanbieding) of de timing? Misschien kun je dit jaar één of twee extra nieuwsbrieven versturen?

2. Plan op tijd

Begin al op tijd met het brainstormen over en plannen van je acties en campagnes. Half november beginnen mensen met hun Sinterklaasinkopen, en eind november geeft Cyber Monday het startschot voor de Kerstinkopen.

Zorg daarom dat je uiterlijk begin november precies weet welke speciale acties je wilt opzetten, welke online-marketingkanalen je wilt inzetten om deze acties en je assortiment in het algemeen te promoten, hoeveel budget je er voor uit kunt trekken, welke nieuwsbrieven je wanneer gaat versturen etc.

Kun je het allemaal alleen aan? Of werk je met een team of een externe partij? Zorg er in ieder geval voor dat iedereen begin november weet wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn en plan vanaf dat moment wekelijks overleg in om de voortgang te bespreken.

3. Controleer of je mobiele site goed werkt

De tijd van mobile first is definitief hier. Nog te vaak kijken webshopeigenaren, ontwikkelaars en online marketing alleen naar de desktopversie van de webshop omdat zij nu eenmaal aan een pc werken. Maar het percentage mobiele bezoekers op B2C-webshops is in 2017 drastisch gestegen. Voor bijna alle B2C-webshops in mijn beheer hebben de mobiele bezoekers de desktopbezoekers inmiddels ingehaald.

mobiele bezoekers webshop

In het voorbeeld hierboven bezoekt maar liefst 75% van de bezoekers deze webshop op een mobiele telefoon. Het conversiepercentage blijft echter flink achter op dat van desktopbezoekers.

Nu is het gebruikelijk dat mobiele bezoekers minder snel converteren, maar dat wil niet zeggen dat je er niet alles aan zou moeten doen om het conversiepercentage op mobiel te verhogen. Doe zelf eens een bestelling via je smartphone. Waar loop je tegenaan? Controleer in Analytics of er bepaalde browsers of schermgroottes zijn met problemen. Doe een aantal user tests (dit kan eenvoudig op afstand via websites als Trymyui.com). Analyseer het gedrag van je mobiele bezoekers met Hotjar of laat een expert een heuristische analyse uitvoeren. Heb je genoeg bezoekers? Zet dan A/B testen in om het effect van aanpassingen te testen.

4. Stel abandoned cart notificaties in

Maak je nog geen gebruik van abandoned cart e-mails? Zet dit dan zo snel mogelijk op. Wij zien dat zo’n 60 tot 70% van de bezoekers afhaakt tijdens het bestelproces. Op telefoons is dit zelfs meer dan 80%. Deze mensen hadden producten in hun winkelmandje geplaatst en zijn dus wel geïnteresseerd in je product. Misschien was er een technisch probleem waardoor het bestellen niet lukte, of misschien is je checkoutproces niet heel mobielvriendelijk. Hoe dan ook: zorg dat je deze mensen niet verliest en stuur ze een herinneringsmail met daarin de content van hun verlaten winkelmandje. Zie dit niet als een agressieve verkoopmethode, maar als een stukje service naar de klant toe. Geef bijvoorbeeld aan dat dat als ze vragen of problemen hebben, ze je kunnen mailen of bellen.

Wij zien dat 15 tot 20% van de mensen alsnog hun bestelling afmaakt. Je kunt abandoned cart e-mails instellen via Mailchimp of Klaviyo. Voor Magento zijn er ook extensies beschikbaar.

5. Verzamel meer e-mailadressen

In de laatste weken van het jaar zul je een flinke stijging in je bezoekersaantallen zien. Maar een klein percentage van deze bezoekers zal uiteindelijk bestellen. Helaas heb je vaak veel geïnvesteerd in deze bezoekers (denk aan je kosten per klik in AdWords). Het is dus van belang te zorgen dat je deze mensen niet helemaal kwijtraakt. Dat kun je doen door een nieuwsbrief popup op je website te plaatsen. OptinMonster is een gebruiksvriendelijk programma waarmee je dit in enkele minuten opzet.

Let op: meld je je tussen 20 en 30 november 2017 aan voor OptinMonster, gebruik dan kortingscode BF2017 en ontvang 25% korting!

Om het percentage mensen dat hun e-mailadres achterlaat te vergroten kun je er iets tegenover zetten. Denk aan 5% korting op hun volgende bestelling of verloot een mooie prijs onder alle nieuwe inschrijvingen van die maand.

popup nieuwsbrief

Zorg er wel voor dat deze mensen direct een aantal nieuwsbrieven krijgen waarin je je webshop, je producten en je unique selling points voorstelt. Maak hiervoor een geautomatiseerde flow aan: een serie van welkomstmails. Zo bouw je een band op met deze mensen die nog niet toe waren om zich direct aan je te binden. Grote kans dat ze na een aantal kennismakingsmails wel een bestelling bij je willen plaatsen. Zie het zo: je trouwt toch ook niet met iemand na één date?

6. Werk aan je waardepropositie

Veel van de mensen die je webshop bezoeken in aanloop naar de feestdagen zijn nooit eerder op je webshop geweest. Sterker nog, het betreft waarschijnlijk een andere doelgroep dan die je normaal target. Mensen kopen nu namelijk niet voor zichzelf, maar voor anderen. Je moet dus extra je best doen om deze mensen te overtuigen dat ze jouw product moeten kopen en in jouw webshop moeten bestellen. Dit doe je met een sterke waardepropositie.

Elke bezoeker op je webshop zal zich afvragen: wat heb ik aan dit product? En waarom moet ik het bij jou kopen en niet bij een ander? Je waardepropositie beantwoordt deze vraag. Het gaat dus verder dan een rijtje USP’s (Unique Selling Points) die je bovenaan je webshop toont en waarin je bijvoorbeeld aangeeft dat je producten van bekende merken hebt. Dat hebben je concurrenten ook. Vandaag besteld is morgen in huis? Dat is geen unique selling point meer, dat is een must.

Nee, je waardepropositie laat echt zien wat de meerwaarde is van jouw product en jouw webshop. Het moet je bezoeker overtuigen en een goed gevoel geven. Als een bezoeker jouw waardepropositie leest moet hij in gedachten zeggen: ja inderdaad, dat is nou precies wat ik wilde, en het moet niet eens meer in hem opkomen om nog naar een andere webshop te gaan.

Lees ook: hoe schrijf je een sterke waardepropositie?

7. Doe mee aan Black Friday of Cyber Monday

Overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, maar de laatste jaren steeds populairder in Nederland: Black Friday en Cyber Monday. Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving: in de VS al jaren dé aftrap voor de kerstinkopen. Warenhuizen en andere grote winkels boden op deze dag bizarre kortingen en andere spectaculaire aanbiedingen. Sinds 2005 hebben online retailers hiervoor hun eigen dag in het leven geroepen: Cyber Monday, de maandag na Black Friday. In Amerika is dit al jaren de drukste dag in het jaar voor webwinkels, waarbij zij ook stunten met kortingen op sommige producten tot wel 85%.

Sinds een jaar of twee zien we dit fenomeen ook in Nederland groter worden. Uit onderzoek bleek dat de helft van de webwinkels vorig jaar in meer of mindere mate hieraan meedeed. Veel Nederlandse webshops geven dan 15 of 20% korting op hun hele assortiment of hebben speciale aanbiedingen. Zorg ervoor dat je je concurrentie voorblijft en doe ook mee aan Black Friday of Cyber Monday. Lok je ze dan naar je webshop, dan kun je er in de weken erna wellicht ook van profiteren. Black Friday 2017 valt op vrijdag 24 november, Cyber Monday is op maandag de 27ste.

Tip: Er zijn diverse websites die een opsomming tonen van alle Nederlandse webshops die meedoen aan Black Friday en/of Cyber Monday. Heb je ook een speciale actie op deze dag? Meld deze dan aan bij deze websites.

8. Bied aan om cadeaus in te pakken

We vinden het heel normaal, maar waarderen het tegelijkertijd toch, dat we cadeaus die we in fysieke winkels kopen kunnen laten inpakken. Toch zie je zelden dat online een inpakservice wordt aangeboden. En alles wat je concurrenten niet hebben is een kans voor jou. Natuurlijk heb je het als online retailer druk in de laatste weken van het jaar, maar waarom neem je niet een middelbare scholier aan om je na schooltijd en in de weekenden te komen helpen met inpakken? En heb je meerdere mensen in dienst dan heb je helemaal geen excuus om dit niet aan te bieden.

Je kunt aanbieden cadeaus gratis in te pakken: dat is echt een unique selling point. Adverteer ermee in AdWords of Facebook en je zult zeker zien dat dit mensen aanspreekt. Maar je kunt er ook prima een kleine vergoeding voor vragen, dan nog loop je een stap voor op je concurrenten en zullen mensen eerder voor jou kiezen.

9. Maak een aparte categorie aan met cadeautips

Zoals ik bij punt 5 al schreef zullen er veel nieuwe bezoekers op je webshop komen die normaal gesproken niet tot jouw doelgroep behoren. Zij hebben misschien ook minder verstand van je producten en weten niet goed waar ze op moeten letten bij het maken van de juiste keuze, of welke producten populair zijn op dit moment. Help deze mensen een handje door ze cadeautips voor te schuiven. Een aparte hoofdcategorie in je menubalk is hiervoor een goede, opvallende plaats.

Je kunt kiezen voor één categorie met daarin een aantal populaire producten, maar nog beter is het natuurlijk als mensen vervolgens kunnen filteren op kenmerken als voor wie het product is (mannen of vrouwen?), leeftijd, budget etc.

10. Budgetten verhogen

Is je webshop helemaal klaar voor de drukste weken van het jaar? Schroef dan je online-marketingbudgetten op. Vooral in Google AdWords/Google Shopping zal heel veel te halen zijn. Wil je je vertoningsaandeel behouden, dan zul je je budgetten met misschien wel 50% moeten ophogen. Doe je dit niet, dan zul je overschaduwd worden door anderen. Begin hier uiterlijk half november mee, zodat je een stevige positie hebt op het moment dat de drukte echt losbarst.

Ook adverteren in Facebook kan interessant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld heel makkelijk remarketing inzetten op Facebook op basis van een productfeed. Mensen die producten in je webshop bekijken zullen deze producten vervolgens in een advertentie in hun timeline voorbij zien komen. Zo kunnen ze niet om je heen!

Hoe haal jij meer omzet uit je webshop tijdens de feestdagen?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het doorvoeren van bovenstaande actiepunten? Wil je graag samen brainstormen over wat van toepassing is voor jouw webshop, en welke acties interessant kunnen zijn voor jou? Neem dan contact met me op. Bel 013 – 580 0559 of stuur me een e-mail. Samen halen we zeker weten meer omzet uit je webshop tijdens de feestdagen!