Algemeen, E-mailmarketing, Online strategie

Black Friday e-mailcampagne: 6 tips én een voorbeeldstrategie

Al een aantal jaar kunnen we ook in Nederland niet om Black Friday heen. Mijn blog met daarin 15 tips om van Black Friday een groot succes te maken wordt elk jaar veel gelezen. Heb je dat artikel nog niet gelezen? Doe dat dan eerst, want daarin staan veel handige basistips.

In dit blog geef ik je specifieke tips over hoe je nieuwsbrieven het beste in kunt zetten rondom Black Friday en Cyber Monday. Die gaan vast en zeker van pas komen, want uit onderzoek van Klaviyo (in de UK) blijkt dat vanwege de inflatie de saleperiode belangrijker wordt voor zowel bedrijven als consumenten. Meer dan ooit zullen klanten proberen tijdens Black Friday hun slag te slaan om zo geld te besparen.

Aangezien ik de komende weken voor veel klanten aan de slag ga met hun Black Friday strategie zal ik dit artikel gaandeweg nog aanvullen. 

Black Friday voorspellingen 2022

1. Denk op tijd na over je acties

Mensen verwachte goede aanbiedingen. Iets anders dan wat je de rest van het jaar krijgt. Geef je regelmatig 10% korting op je hele assortiment, dan zou ik voor Black Friday minimaal 15% doen. Je hoeft natuurlijk niet op je hele assortiment korting te geven. Sterker nog: het is waarschijnlijk slimmer om een paar merken of categorieën te kiezen. Door hier ieder jaar mee af te wisselen houd je het spannend en voorkom je dat mensen in aanloop naar Black Friday wachten met bestellen omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Bovendien is het makkelijker voor jezelf omdat je beter in kunt schatten waar je extra voorraad voor nodig gaat hebben.

Neem op tijd contact op met je leveranciers om speciale prijsafspraken te maken en extra voorraad in te slaan.

Eén van de meest succesvolle Black Friday campagnes die ik bij mijn klanten ben tegengekomen bestond uit verschillende acties. Bijvoorbeeld 20% korting op merk X, 15% korting op merk Y en 2+1 gratis voor merk Z. Het is in dit geval wel belangrijk dat je dit helder kunt communiceren met verschillende afbeeldingen/banners, zodat de mail overzichtelijk blijft.

Overigens hoef je natuurlijk niet per se marge weg te geven. Je kunt ook een gratis cadeau geven bij bestellingen of misschien iets anders creatiefs bedenken. Zo wordt het steeds populairder om in het kader van duurzaamheid bijvoorbeeld een gift te doen aan een goed doel in plaats van Black Friday acties. In 2021 kon je tijdens Black Friday bij Bever terecht voor een gratis onderhoudsbeurt voor je wandelschoenen. Dat kan heel veel doen voor je merkwaarde.

Wat willen consumenten tijdens Black Friday? 

wensen consumenten Black Friday
Bron: Klaviyo onderzoek 2022

2. Laat je e-maillijst groeien

Zorg dat je tijdens Black Friday zoveel mogelijk nieuwsbriefabonnees hebt. Laat je lijst groeien door een Facebook Lead Ads campagne, door middel van een popup op je website en bijvoorbeeld door een winactie op je social kanalen (verloot bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks een cadeaubon onder alle aanmeldingen).

Hier kun je al een paar maanden van tevoren mee beginnen. Hoe dichter bij Black Friday, hoe meer je dit kunt benoemen. Denk aan teksten als:

  • “Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws, tips en inspiratie. Je ontvangt dan ook als eerste onze acties. We bieden regelmatig kortingen tot wel 10% en met Black Friday zelfs nog meer.”
  • “Als eerste onze Black Friday deals ontvangen? Meld je nu aan!”

3. Maak segmenten van je e-maillijst

Je kunt natuurlijk één mail sturen naar je volledige database, maar dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Met mailprogramma’s als Klaviyo, DotDigital en vele andere kun je je lijst makkelijk segmenteren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende segmenten:

  • VIP-klanten (vaker dan X keer gekocht, Customer Lifetime Value van minimaal € X,-)
  • Kortingkopers (mensen die vorig jaar tijdens Black Friday hebben gekocht, kortingscodes hebben gebruikt of producten met saleprijzen hebben gekocht)
  • Merkliefhebbers (ten minste 1 x een product van merk X gekocht)
  • Leads (aangemeld voor je nieuwsbrief, maar nog nooit besteld)
  • Window shoppers (producten bekeken, maar niet besteld)
  • etc.

4. Maak een mailplanning

Klinkt logisch, maar hier wordt vaak aan voorbij gegaan. Denk al op tijd na wie je wanneer wilt mailen met welke boodschap. Ik help je alvast een handje met een voorbeeldstrategie verderop in dit blog.

5. Gebruik een aftelklok in je mail

Iedereen weet: een gevoel van urgentie zorgt dat er meer gekocht wordt (één van de 7 principes van Cialdini). Een aftelklok werkt dan fantastisch en het leuke is dat je deze ook in je nieuwsbrieven kunt gebruiken. Deze kun je bijvoorbeeld maken op CountdownMail.com. Het scriptje kun je vervolgens eenvoudig in je mail plakken. Een aftelklok van CountdownMail is $7,99 per maand, maar je kunt het ook gratis gebruiken (dan staat er wel een merklogo in de klok).

Tijd tot Black Friday:

countdownmail.com

 

6. Maak na afloop een analyse met aanbevelingen

Na Black Friday staan Sinterklaas en Kerst op de stoep en dus heb je het druk. Maar toch: maak even de tijd voor een korte analyse met tips wat je de volgende keer anders zou doen. Volgend jaar ben je er blij mee!

Voorbeeld van een Black Friday e-mailstrategie

In 2022 is Black Friday op vrijdag 25 november. 

  • September: nadenken over acties, prijsafspraken maken met leveranciers.
  • Oktober: Algemene Facebook leadcampagne en popup om nieuwe abonnees te werven.
  • November: Facebook leadcampagne, popup en winactie om nieuwe abonnees te werven – benoem Black Friday.
  • 17 november: mail aan VIP-klanten met sneak peak van acties (+ aftelklok).
  • 21 november: mail aan klanten en warme leads met inspiratie en waardevolle tips voor bijv. de feestdagen. + aftelklok Black Friday.
  • 22 november: aankondiging (nog 3 dagen tot Black Friday + aftelklok) aan window shoppers, leads en kortingkopers.
  • 24 november 24:00u: Start Black Friday. 3 verschillende varianten voor 3 verschillende doelgroepen:
    – Leads / window shoppers
    – Kortingkopers
    – Vaste klanten
    (controleer of je dan iedereen hebt of verstuur een neutrale versie aan alle overige contacten)
  • 25 november ’s avonds: specifieke acties naar relevante segmenten (bijv. 20% korting op merk X naar kopers of kijkers van merk X). Sluit mensen uit die inmiddels al gekocht hebben.
  • 26 november ’s avonds: herinnering aan iedereen die nog niet geklikt of gekocht heeft.
  • 27 november: laatste kans aan mensen die vorig jaar met Black Friday gekocht hebben en recent actief zijn geweest.
  • 28 november: Cyber Monday. Bij voorkeur is dit een aparte actie om opnieuw interesse te wekken bij alle contacten.

Hulp nodig?

Wij helpen je graag met het maken van een e-mailstrategie en/of met het uitvoeren ervan. Houd er wel rekening mee dat de twee weken voor Black Friday erg druk zijn, dus wees op tijd!

Voor al je vragen over e-mailmarketing

Karen Foesenek