5 tips voor meer conversie op je Magento webshop

14 juni 2013
door Karen Foesenek

Magento webshops hebben niet voor niets de wereld veroverd. Het is een open-source systeem dat continu in ontwikkeling is, en voor bijna elke onderneming geschikt is. Of je nu net begint of al een uitgebreide webwinkel hebt.

Om echter alles uit je webshop te halen, en om daadwerkelijk al die bestellingen binnen te halen, is het van belang dat je een aantal essentiële details in je webshop opneemt.

1. One step checkout

Laat ik maar meteen met de allerbelangrijkste beginnen. Een webshop zonder one step checkout is wat mij betreft altijd een gemiste kans.

Magento gebruikt standaard een checkoutsysteem dat bestaat uit 6 stappen. Het lijkt alsof je direct inloggegevens dient aan te maken (dit is niet verplicht, maar dat is wat onduidelijk), maar je weet nog niet precies wat er in latere stappen van je gevraagd gaat worden. Welke betaalmogelijkheden zijn er? Komen er nog verzendkosten bij? Dit kan onzekerheid creëren bij de klant, en dat is wel het laatste wat je wilt. Onzekere klanten zijn namelijk de belangrijkste reden van verlaten winkelmandjes (een product in het winkelmandje plaatsen zonder uiteindelijk echt te bestellen).

magento checkout pagina 

Veel beter is het om one step checkout te installeren. Dit is een zeer overzichtelijke en gebruiksvriendelijke module waarbij je je in één oogopslag ziet wat er van je gevraagd wordt. Je hoeft slechts een paar gegevens in te vullen en kunt direct je bestelling plaatsen. Ook kan de klant zijn of haar gegevens rustig controleren, dus de kans op het invullen van verkeerde gegevens is kleiner.

magento one step checkout

One step checkout: veel beter!

Uit recent onderzoek van Converzo bleek dat er met one step checkout maar liefst 21,8% beter werd gepresteerd dan met een checkoutproces bestaande uit meerdere stappen. Ook werd 257,26% meer bestellingen afgerond en was het gemiddelde orderbedrag hoger.

2. Overzichtelijke pagina's

Standaard templates van Magento bevatten veel onnodige details die eerder voor afleiding zorgen dan dat ze voor betere resultaten zorgen. Ik adviseer dus om altijd wat ‘op te ruimen’. Hoe minder afleiding op je webshop, hoe meer aandacht er is voor je producten.

De meeste templates geven de gebruiker de keuze hoeveel producten op een pagina worden getoond. Meestal wordt er maar een klein aantal producten getoond en moet een bezoeker verder klikken om meer producten te zien. Maar hoe meer een bezoeker moet klikken, hoe sneller hij zal afhaken. Waarom laat je niet gewoon al je producten onder elkaar zien? Een bezoeker ziet dan in één oogopslag alles wat je aanbiedt, en je kunt de keuze-optie bovenin weglaten.

Laat bezoekers ook niet kiezen of de producten naast elkaar of onder elkaar getoond moeten worden. Bezoekers kijken hier waarschijnlijk niet eens naar, en het leidt alleen maar af.

3. Geef vooraf alle benodigde informatie

Soms kom ik webshops tegen waarbij ik nergens zie of en hoeveel verzendkosten worden berekend, wat de levertijd is en wat de betaalmogelijkheden zijn.

Een groot voordeel van online winkelen is dat je eenvoudig prijzen (en andere voorwaarden) kunt vergelijken, voor je ergens bestelt. Veel webshops bieden dezelfde producten aan, vaak tegen vergelijkbare prijzen. Maar het maakt wel verschil of hier nog € 4,95 verzendkosten bijkomen, zeker als het om goedkopere producten gaat. En als iemand een cadeau wil bestellen voor een verjaardag, wil deze persoon graag zeker weten dat de bestelling op tijd binnen zal zijn.

Kunnen ze op jouw website niet direct alle informatie vinden, dan kan dat al een reden zijn om bij een andere webshop te bestellen. Toch jammer als je daarom een bestelling misloopt. Dat je deze informatie wel degelijk op je klantenservice pagina hebt staan is niet voldoende. Een bezoeker kijkt hier misschien helemaal niet. Zorg dus dat belangrijke informatie als verzendkosten en levertijd duidelijk op de productpagina staan.

4. Wek vertrouwen

Dit sluit aan op het vorige punt. Zorg dat bezoekers vertrouwen hebben in jouw webwinkel, overtuig ze ervan dat ze bij jou veilig kunnen bestellen.

Goede contactgegevens zijn daarvoor erg belangrijk. Laat bezoekers zien wie er achter de webwinkel zitten en dat ze bij vragen of twijfels contact met je op kunnen nemen. Toon je adres. Een webshop zonder adres zou zomaar een onbetrouwbare partij op een zolderkamertje kunnen zijn. Toon ook je telefoonnummer. Een potentiële klant wil bij twijfel meestal direct antwoord op een vraag, dus een contactformulier of e-mailadres is dan niet voldoende.

Zorg ook voor een goede klantenservicepagina. Informeer bezoekers over de mogelijkheden van het ruilen van een product, over de bezorgwijze, betaalmogelijkheden etc.

Tot slot: laat bezoekers zien waarom ze bij jou moeten bestellen. Stel een lijstje met voordelen op (denk aan gratis verzending, vandaag besteld = morgen in huis, gratis retourneren etc.) en toon deze op elke pagina van je webshop.

productpagina magento

Productpagina met voordelen en contactinformatie

5. Trek meer bezoekers naar je webshop

Hoe meer bezoekers op je webshop, hoe meer bestellingen dat je zou moeten opleveren. Zorg dat je webshop goed in Google wordt gevonden op belangrijke zoekwoorden en adverteer eventueel door middel van Google Adwords. Promoot je webshop op social media en leg een klantenbestand aan waar je regelmatig digitale nieuwsbrieven naar verstuurt.

Meld je webshop ook aan op Beslist.nl. Een basisvermelding is gratis en kan je al snel 25 tot 50 extra bezoekers per maand opleveren. Kies je voor een betaalde vermelding, dan betaal je een klein bedrag per klik naar je webshop.

Hulp nodig?

Helaas zitten veel van deze belangrijke funtionaliteiten niet standaard in Magento. Kan jouw webshop wel een boost gebruiken als het gaat om bestellingen en/of bezoekers? Wij helpen je graag!

Bekijk ook onze 30 tips voor een effectievere webshop.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.