Magento webshop snelheid verbeteren

19 januari 2018
door Carlijn Beekmans

De afgelopen jaren zijn Nederlanders online steeds meer gaan bestellen. In de eerste negen maanden van 2017 groeide het bedrag aan online bestellingen met 14% naar € 15,7 miljard. Dat Nederlanders online meer besteden, betekent niet automatisch dat de omzet van jouw webshop stijgt. Het aantal webshops blijft in Nederland namelijk toenemen. In 2007 waren er nog maar 5.000 webshops. Dit is in 2016 toegenomen tot meer dan 32.000 webshops.

Om de concurrentie aan te kunnen gaan, is het belangrijk dat je webshop goed werkt. Snelheid speelt hier een belangrijke rol in. Ten eerste vindt Google het belangrijk dat een webshop snel laadt. De laadtijd van je webshop kan dus een positieve of juist negatieve invloed hebben op je ranking in Google. Daarnaast kijken bezoekers zelf natuurlijk ook naar de laadtijd van een webshop. Bijna de helft van de bezoekers verwacht dat de webshop binnen 2 seconden geladen is. Voor elke extra seconde laadtijd neemt het aantal conversies af met 7%. Een langere laadtijd zorgt niet alleen voor minder conversies, maar vaak ook voor minder terugkerende klanten. Vindbaarheid in zoekmachines en conversies zijn dus twee belangrijke redenen om de snelheid van je webshop te verbeteren.

Hoe goed is de snelheid van jouw Magento webshop?

Wanneer je naar je eigen Magento webshop gaat, krijg je zelf al een beetje een idee van de snelheid waarmee je webshop laadt. Toch is het misschien betrouwbaarder en beter om de Google PageSpeed tool hiervoor te gebruiken. De tool analyseert de prestaties van jouw webshop. Voer de link van jouw webshop in en klik op “analyseren”. Nadat de tool klaar is met het analyseren van de webshop, krijg je te zien hoe goed de webshop geoptimaliseerd is.

Op het moment dat je onder de 80/100 scoort, is het belangrijk dat de webshop geoptimaliseerd wordt. De PageSpeed tool geeft zelf een aantal optimalisatiesuggesties. Een PageSpeed score van boven de 80 betekent natuurlijk niet dat er niets aan de webshop geoptimaliseerd hoeft te worden. Er zijn dan vaak nog een paar kleine dingen die geoptimaliseerd kunnen worden waardoor de webshop nog sneller wordt. Wel is het belangrijk om te onthouden dat een 100% score in de PageSpeed tool vrijwel onmogelijk is. Met een score van 90/100 kan je dan ook erg tevreden zijn.

Snelheid verbeteren, zelf doen of uitbesteden?

Het verbeteren van de snelheid van een webshop is een uitgebreid proces. Er zijn veel verschillende punten waar naar gekeken moet worden. Twee voorbeelden hiervan zijn het verbeteren van de time to first byte en het verkleinen van de CSS. De kans is groot dat je van voorstaande punten nog niet eerder hebt gehoord. Daarom raden wij je ook af om zelf zomaar aanpassingen te gaan doen om de snelheid van je webshop te bevorderen. Het verbeteren van de punten moet namelijk erg nauwkeurig gebeuren om te voorkomen dat de webshop niet meer werkt. Wel zijn er enkele punten die je als webshop eigenaar zelf op kunt pakken. Deze punten hebben te maken met de content van de webshop. Hoe je dit zelf doet, leggen we hieronder uit.

Toch benieuwd naar de meer technische verbeterpunten? Verderop in deze blog bespreken we de technische punten waarmee de laadtijd van je webshop verminderd kan worden en waar wij je mee kunnen helpen.

Ga op zoek naar pagina’s met een lange laadtijd

Google Analytics snelheid

Voordat je kunt beginnen aan het verbeteren van de laadtijd, is het belangrijk om te weten welke pagina’s precies verbeterd dienen te worden. Je kunt Google Analytics gebruiken om de pagina’s met een lange laadtijd te achterhalen. Benieuwd hoe je dit kunt zien? Open Google Analytics en ga naar paginatiming. Je kunt hier op de volgende manier komen: Gedrag > Sitesnelheid > Paginatiming. Vervolgens klik je bovenin op DOM-duur en selecteer je in de tabel Gem. laadtijd van documentinhoud (sec). Het is de bedoeling dat de laadtijd onder de 3 seconden zit. De pagina’s die in dit overzicht een langere laadtijd dan 3 seconden hebben, zijn de pagina’s die gecontroleerd en geoptimaliseerd moeten worden. Wanneer je een grote website hebt met veel pagina’s, is het handig om tussen de langzamere pagina’s eerst te kijken of hier belangrijke pagina’s tussen staan. Begin altijd met optimaliseren bij de belangrijkste pagina’s in plaats van de meest langzame pagina’s.

Optimaliseer de content voor een betere laadtijd

Content kan ervoor zorgen dat een pagina langzaam laadt. Wanneer een pagina alleen uit teksten bestaat, zal de pagina sneller laden dan wanneer een pagina vol met afbeeldingen staat. Toch kun je ervoor zorgen dat een pagina met afbeeldingen sneller laadt. Het is hiervoor noodzakelijk dat de afbeeldingen verkleind worden. Dit kun je laten doen via Google PageSpeed of handmatig in een foto bewerkingsprogramma. Belangrijk om hierbij te onthouden:

  • Afbeeldingen moeten worden gecomprimeerd
  • Logo en iconen opslaan als PNG of SVG bestand
  • Productafbeeldingen opslaan als JPG bestand
  • Maak van JPG bestanden progressive JPG’s
  • Afbeeldingen opslaan in de daadwerkelijke formaat

Photoshop is een programma dat je hiervoor kunt gebruiken. Hierin kun je de afbeeldingen opslaan voor web. Met deze optie is het mogelijk om afbeeldingen met een kleinere bestandsgrootte op te slaan. Naast afbeeldingen kunnen ook video’s zorgen voor een tragere laadtijd. Het is het beste voor de snelheid om helemaal geen video’s toe te voegen aan de website, maar dit is niet altijd mogelijk. Wanneer je toch een video toe wilt voegen aan de pagina, kun je deze het beste inladen via YouTube of Vimeo. Kies ervoor om de video niet automatisch af te spelen, maar pas in te laden wanneer men de video wil bekijken.

Controleer de lijst met extensies

Magento webshops maken vaak gebruik van veel verschillende extensies. Extensies zijn plug-ins waarmee de webshop kan worden voorzien van nieuwe features. One step checkout is een voorbeeld van een veelgebruikte extensie. Vanzelfsprekend nemen extensies extra ruimte in beslag. Veel en slecht geprogrammeerde extensies kunnen nadelig zijn voor de laadtijd (time to first byte) van de pagina. Om ervoor te zorgen dat dit zo minimaal mogelijk is, is het belangrijk om soms te controleren of alle extensies nog wel gebruikt worden en overbodige extensies weg te halen. Een overzicht van alle extensies van de website is vindbaar in het Admin Panel van Magento. Je kunt hier op de volgende manier komen: Systeem > Configuratie > Geavanceerd. Vervolgens krijg je een lijst met extensies te zien. Loop alle extensies na en bedenk of je deze nog gebruikt. Wanneer er extensies zijn die je niet meer gebruikt, kun je aan je webbouwer of internetbureau vragen deze uit te schakelen. Weet je van bepaalde extensies niet waarvoor ze zijn? Je kunt dit altijd even aan ons navragen. Wij kijken dan waarvoor de extensies gebruikt worden en of deze uitgeschakeld kan worden.

Bespaar niet op hosting

PHP snelheid

Hosting is erg belangrijk voor een webshop. Zonder hosting kan een webshop namelijk niet draaien. Het is echter niet zo dat iedere hosting goed is voor een Magento webshop. Magento webshops nemen namelijk meer ruimte in beslag dan een simpele website. Het is dus belangrijk dat er voldoende ruimte is voor de webshop en de data van de webshop. Het kiezen van goede hosting is dan ook erg van belang en kan de laadsnelheid bevorderen of juist verslechteren. Maak eerst een keuze voor een soort webhosting. Hierbij wordt vaak gekozen tussen shared hosting of dedicated hosting. Bij shared hosting worden meerdere websites en/of webshops op dezelfde server gehost. Bij dedicated hosting heb je een eigen server. Het nadeel aan shared hosting is dat bepaalde eigenschappen van de server alleen aangepast kunnen worden wanneer dit voor elke site mogelijk is. Bij dedicated hosting is dit wel mogelijk, echter is dedicated hosting een stuk duurder. Daarnaast is het belangrijk om naar de volgende twee punten te kijken bij het kiezen van een hosting:

  • Time to first byte (TTFB): een indicatie van de reactiesnelheid van de server waar de hosting op staat. Dit is de tijd die een server erover doet om de eerste byte te versturen naar de computer van je bezoeker. Eenvoudig gezegd komt dit er op neer dat wanneer je in de adresbalk webdesigntilburg.nl intypt, er een verzoek naar de server verstuurd wordt om de website te laten zien. De tijd die eroverheen gaat voordat de eerste byte terug gestuurd wordt, is de time to first byte. Hoe sneller de server reageert, hoe sneller de website begint met laden.
  • PHP 7: dit is de nieuwste beschikbare versie van PHP. Deze PHP versie heeft een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van eerdere PHP versies. PHP 7 is een stuk sneller en dat komt grotendeels doordat deze versie minder geheugen gebruikt. Uit een test bleek dat de laadtijd van Magento met PHP 7 0,3 seconde sneller was dan met PHP 5.6.

Bekijk dus bij het uitkiezen van hosting naar de soort webhosting, de TTFB en welke PHP versies ondersteund worden. Bij een shared hosting kan het zijn dat PHP 7 niet mogelijk is omdat andere websites op de server niet werken op deze versie. Wanneer jouw webshop wel kan draaien op PHP 7 is het dus een aanrader om te kijken of de shared hosting deze PHP versie ondersteunt. Daarnaast bestaan er hostingproviders gespecialiseerd in hosting voor Magento 2. Het is goed om deze hostingproviders ook mee te nemen in je keuze voor een goede hosting voor je webshop.

Maak caching van je webshop mogelijk

Cache of caching is waarschijnlijk een term waarvan je ooit al eens gehoord hebt, maar misschien niet precies van weet wat het betekent. Caching betekent eigenlijk het opslaan van bepaalde onderdelen op een makkelijk en snel bereikbare plaats. Door caching hoeft niet elke keer de website geheel opnieuw geladen te worden, maar worden bepaalde bestanden hergebruikt die eerder al eens geladen zijn. Wanneer er naar Magento gekeken wordt, kan er gebruik gemaakt worden van verschillende cache methodieken:

  • Full page cache: bij deze methodiek wordt alle statische content van een pagina opgeslagen in de cache. Met statische content wordt onder andere de productinformatie en de footer bedoeld in een webshop. Dit is namelijk voor iedere bezoeker hetzelfde. Content die hiermee niet in de cache opgeslagen mag worden, is bijvoorbeeld het winkelmandje. De inhoud van het winkelmandje verschilt namelijk per bezoeker en moet daarom niet opgeslagen worden in de full page cache. Als dit wel in de cache opgeslagen wordt, kan het zijn dat weergegeven wordt dat er drie producten in het mandje zitten, terwijl het eigenlijk leeg is. Om er dus voor te zorgen dat het juiste aantal producten hierbij staat, is het belangrijk dat dit onderdeel niet in de cache opgeslagen wordt.
  • Varnish cache: Varnish is een HTTP accelerator die gebruikt wordt voor het cachen van de webshop. Varnish slaat data op in een virtueel geheugen en laat het besturingssysteem bepalen wat er opgeslagen wordt in het geheugen en wat opgeroepen wordt van de harde schijf.
  • PHP OpCode cache: wanneer een website PHP code gebruikt, moet elke keer dat een website geladen wordt de PHP code gecompileerd worden naar bytecode. Met PHP OpCode cache wordt de PHP code gecompileerd naar bytecode en wordt deze bytecode gecached. Op deze manier hoeft niet iedere keer de PHP code gecompileerd te worden.
  • Redis cache: bij deze caching methodiek wordt de cache in het geheugen van de server opgeslagen in plaats van op de harde schijf van de server. Het geheugen is sneller dan de harde schijf en hierdoor gaat het laden dus ook sneller.

Webshops in verschillende landen? Maak gebruik van een CDN

Server Magento

CDN staat voor Content Delivery Network. Een CDN is een groot netwerk van verschillende proxyservers die verdeeld zijn over verschillende locaties. Met een Content Delivery Network is het mogelijk om statische bestanden van de website te cachen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om afbeeldingen, teksten en andere documenten. Wanneer een website gebruik maakt van een CDN en een bezoeker op de website komt, wordt de statische content geladen vanuit de dichtstbijzijnde proxyserver. Dit is vooral handig als je een webshop hebt in verschillende landen. Op het moment dat de server bijvoorbeeld in Nederland staat, maar iemand vanuit Amerika de website wil bezoeken. Door het netwerk kan de statische content van een proxyserver uit Amerika geladen worden in plaats van de server uit Nederland en hierdoor wordt de pagina website sneller geladen.

5 tips voor het verbeteren van de snelheid van jouw webshop

Bovenstaande tips moeten al zorgen voor een snellere Magento webshop, maar we hebben hieronder ook nog een vijf andere tips opgesomd.

  • JavaScript en CSS-bestanden mergen: Hoe minder bestanden geladen moeten worden, hoe beter. Voor de snelheid is het dus belangrijk om het aantal te laden bestanden te verminderen. Dit kun je doen door verschillende JavaScript bestanden samen te voegen. Hetzelfde geldt voor CSS bestanden. In Magento is het mogelijk om dit automatisch te laten doen. Het is wel belangrijk om dit niet direct op de live webshop te doen. Door het samenvoegen en verkleinen van de code kan het namelijk zijn dat de webshop niet meer functioneert. Test dit dus eerst uit voordat je dit toepast op de live webshop.
  • Flat catalog: een flat catalog bestaat uit twee onderdelen in Magento, namelijk: flat categories en flat products. Als dit niet geactiveerd is, gebruikt Magento verschillende tabellen om informatie van producten of categorieën op te slaan. Wanneer dat er een product geladen moet worden, moet in verschillende tabellen gezocht worden naar de juiste productinformatie. Op het moment dat er gebruik gemaakt wordt van flat catalog, wordt de informatie in één tabel gestopt. Hierdoor is de informatie sneller op te vragen. Het activeren van flat catalog moet net als het mergen van JavaScript en CSS bestanden voorzichtig gebeuren. Wanneer een product of categorie namelijk niet goed geconfigureerd is, kan het zijn dat flat catalog niet goed werkt en bepaalde eigenschappen niet bij het product of de categorie getoond worden.
  • Production mode: in Magento 2 kan gekozen worden tussen drie verschillende modi. Standaard staat de default modus aan. Daarnaast kan er ook gekozen worden voor developer modus en production modus. Developer modus wordt uitsluitend gebruikt tijdens de ontwikkeling van de Magento webshop. Production modus moet geactiveerd worden wanneer de webshop in gebruik genomen wordt. Production modus is de snelste modus van Magento.
  • Laatste Magento versie: het is aan te raden om altijd de laatste versie van Magento te gebruiken. Updates van Magento bevatten namelijk meestal bug fixes en prestatieverbeteringen. Voordat je dit doet, is het echter wel belangrijk om te controleren of alle extensies ook in de nieuwe versie kunnen werken. Je zal waarschijnlijk eerst de extensies moeten updaten voordat je kunt updaten naar de laatste versie van Magento.
  • Update indexes: Magento voert zelf updates uit aan de store, maar soms zijn ook handmatige updates nodig. Wanneer indexes niet handmatig geüpdatet worden, moet Magento zelf uitzoeken wat er gewijzigd is. Hierdoor duurt het laden van pagina’s veel langer. Zorg er dus altijd voor dat de indexes up to date zijn.

Magento webshop snelheid verbeteren? Vraag ons om hulp

Bovenstaande punten kunnen ervoor zorgen dat jouw webshop sneller wordt. Een snellere website betekent een betere user experience en mogelijk ook een betere positie in Google. Voor veel van de verbeteringen is echter technische kennis nodig. Is jouw Magento webshop traag of wil je graag dat je webshop sneller werkt? Neem contact met ons op. Onze programmeurs helpen jou met het verbeteren van jouw Magento webshop snelheid.

Vrijblijvend kennismaken?

Wij komen graag een keer bij je langs om te praten over je project.