Online strategie, SEO

Nieuwe website live? 10 (basis)tips voor een goede lancering

Je nieuwe website staat live, het ziet er prachtig uit en de content is goed. Collega’s, klanten, vrienden en familie reageren razend enthousiast. Maar het online plaatsen van een website is niet voldoende voor een goede start in de online wereld.

Om online succes te bereiken zijn er een aantal basiszaken die erg belangrijk zijn om zo snel mogelijk te regelen voor je website. Wij zien vaak dat dit wordt nagelaten. Daarom hebben wij een aantal goede tips waarmee je een goede basis legt voor online succes.

10 tips voor een goede website lancering

  1. WWW. en non-WWW. versie van de website
  2. Loop alle formulieren na
  3. Controleer op dode links
  4. Zorg voor een goede 404 pagina
  5. Vernieuw de sitemap.xml
  6. Meld de website aan bij Search Console
  7. Zorg voor een goed robots.txt bestand
  8. Integreer Google Analytics voor statistieken
  9. Pagespeed
  10. Mobielvriendelijk

1: WWW en non-WWW versie van de website

We zien het vaak langskomen, websites die met WWW voor de URL, en zonder WWW voor de URL bereikbaar zijn. Als het gaat om WWW en non-WWW, maakt het niet uit welke versie van de twee je kiest. Wat wel belangrijk is, is dat je één van de twee kiest. Wanneer zowel een WWW als een non-WWW versie van de website bereikbaar is, bestaan er voor Google twee verschillende versies van dezelfde content. Google ziet dit als duplicate content en dit kan een negatief effect hebben voor de vindbaarheid.

Voorbeeld: http://www.jouwdomein.nl/blog en http://jouwdomein.nl/blog. Wanneer beide pagina’s bereikbaar zouden zijn, zit je met het probleem dat de content van de pagina’s identiek is, maar dat er wel twee pagina’s van bestaan.

Wat is dan wel de bedoeling? Kies welke versie je voorkeur heeft: WWW of non-WWW. Zorg er vervolgens voor dat de andere versie automatisch wordt doorgestuurd door middel van een 301-redirect. Dit kan in het .htaccess bestand van je website. Hetzelfde geldt overigens ook voor http en https. Zorgt altijd dat er maar één versie bereikbaar is en dat de andere versie geredirect wordt.

2: Loop alle formulieren na

Het nalopen van alle formulieren op je website klinkt misschien gek, maar wij hebben in het verleden wel eens gezien dat niet alle formulieren op de website werkten. Je wilt natuurlijk voorkomen dat klanten geen contact met je op kunnen nemen omdat het contactformulier niet werkt.

Voorbeeld: het kan gebeuren dat de bestemmingspagina na het invullen van een formulier niet werkt. Ook komt het wel eens voor dat de validatie van bepaalde velden niet op de juiste manier werkt en dat het daardoor niet mogelijk is om het formulier te verzenden.

Bedenk welke formulieren je allemaal hebt op je website en vul ze zelf handmatig in. Zo weet je zeker of alle formulieren goed werken. Wanneer je een webshop hebt is het ook belangrijk om te controleren of alle bestelprocessen goed werken. Dit kun je doen door testbestellingen uit te voeren. Het kost misschien wat tijd, maar je kunt problemen voorkomen door het goed te controleren.

Dode links komen het vaakst voor wanneer je je huidige website vernieuwt of wanneer je naar externe websites linkt. Geen idee wat een dode link is? Dode links zijn links binnen je website die verwijzen naar een pagina die niet bestaat.

Voorbeeld: op je website staat een link naar een pagina waarvan de URL veranderd is. Eerst was het jouwdomein.nl/voorbeeld-pagina en de nieuwe URL eindigt op /voorbeeldpagina. Wanneer er vanuit een andere pagina gelinkt werd naar jouwdomein.nl/voorbeeld-pagina werkt deze link niet meer. Bezoekers komen waarschijnlijk op een 404 pagina uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Om te voorkomen dat mensen op een 404 pagina uitkomen via een dode link, is het belangrijk om twee dingen te doen:

  1. Maak een 301-redirect aan voor de oude link. Zorg ervoor dat de oude link automatisch doorgestuurd wordt naar de nieuwe link.
  2. Vervang de verwijzende link naar de nieuwe URL.

Hierdoor zorg je ervoor dat je niet meer linkt naar de oude URL en dat wanneer iemand toch nog een oude link tegenkomt, deze automatisch doorgestuurd wordt naar de nieuwe URL.

4:  Zorg voor een goede 404 pagina

Mocht het toch voorkomen dat de bezoekers op een 404 pagina terecht komen, dan is het wel belangrijk dat het een goede 404 pagina is. De 404 pagina, is de pagina die getoond wordt op het moment dat de pagina die de bezoeker wil bezoeken niet bestaat.

Wanneer er geen 404 pagina ingesteld is, komt de bezoeker op een ‘dood spoor’. De 404 pagina is namelijk leeg op een tekst met de 404 error na. Door zelf een 404 pagina in te stellen, verklein je de kans dat bezoekers verdwijnen. Zet hier bijvoorbeeld een aantal belangrijke links, een zoekfunctie of een contactformulier op.

5: Vernieuw de sitemap.xml

Een XML sitemap is bedoeld om ervoor te zorgen dat zoekmachines als Google je website gemakkelijk kunnen crawlen. Een XML sitemap is een bestand waarin URL’s van je website staan. Vaak staan hier niet alle URL’s in, maar alleen de URL’s waarvan het de bedoeling is dat deze geïndexeerd worden. Zoekmachines kunnen dit bestand scannen, zullen zo zien uit welke pagina’s je website bestaat en deze vervolgens opnemen in hun index.

Een sitemap kun je eenvoudig zelf genereren. Op het internet zijn verschillende gratis tools te vinden. Wij gebruiken vaak www.xml-sitemaps.com voor het maken van een sitemap. Nadat deze tool de sitemap gegenereerd heeft, hoef je de sitemap.xml alleen te uploaden naar je website.

6: Meld de website aan bij Google Search Console

Google Search Console stond eerst bekend onder de naam Google Webmaster Tools. Deze tool van Google voorziet je van waardevolle informatie over je website. Ook kun je Google Search Console gebruiken om pagina’s sneller te laten indexeren en pagina’s te testen.

Om gebruik te kunnen maken van Google Search Console, moet je eerst je website aanmelden. Dat kan eenvoudig via www.google.com/webmasters. Nadat je geverifieerd hebt dat je de eigenaar bent van deze website, kun je gebruik gaan maken van de tool. Je kunt de tool onder andere gebruiken voor:

  • Sitemap.xml indienen bij Google
  • Indexeringsstatus van pagina’s zien
  • Mobiele bruikbaarheid controleren
  • Organische prestaties bekijken
  • Overzicht van interne en externe links bekijken

Meer informatie over de nieuwe functies van Search Console kun je lezen in deze blog over de laatste updates van Google.

7: Zorg voor een goed robots.txt bestand

Een robots.txt bestand geeft aan robots aan welk gedeelte van je website ze wel mogen scannen en welk deel niet. Een voorbeeld van zo’n robot is de crawler van Google welke gebruikt wordt voor het indexeren van je website. Ook geef je in een robots.txt bestand aan hoe snel je website gescand mag worden (crawl-delay). Dit kan worden gedaan om te voorkomen dat de server van je website overbelast raakt. In Google Search Console kan getest worden of bepaalde pagina’s goed kunnen worden geïndexeerd zonder dat er bronnen worden uitgesloten of zelfs de gehele pagina.

robots disallow

Websites hebben vaak URL’s waarvan men liever niet heeft dat deze geïndexeerd worden door zoekmachines. Voorbeelden daarvan zijn pagina’s van het beheersysteem en een pagina waarop betalingen plaats vinden. Dit zijn pagina’s waarvan je niet wilt dat bezoekers hier op terecht komen vanuit een zoekmachine.

Ook gefilterde pagina’s in een webshop zijn een voorbeeld van pagina’s welke niet geïndexeerd hoeven te worden. Vaak worden alle filter en sorteer URL-parameters toegevoegd in een robots.txt bestand. Hiermee wordt niet alleen voorkomen dat dubbele pagina’s in Google komen te staan, maar dit zorgt er ook voor dat crawlbudget verbruikt wordt aan onnodige pagina’s.

Let op: dat een url in je robots.txt staat wil nog niet zeggen dat Google deze ook daadwerkelijk niet indexeert. Google zou bijvoorbeeld ergens anders op het web een link kunnen vinden naar die pagina. Wil je zeker weten dat je pagina niet geindexeerd wordt, zet er dan een rel=”noindex” op.

Tip: voeg ook een noindex tag toe op filter- en sorteer pagina’s en een rel=”nofollow” toe aan de linkjes naar de filterpagina’s. Dit bespaart onnodig crawlbudget.

8: Integreer Google Analytics voor statistieken

Een nieuwe website is leuk, maar je wilt natuurlijk ook weten wat er allemaal gebeurt op je website. Hoeveel bezoekers komen er op de website? Welke pagina’s bezoeken zij? Waar komen de bezoekers vandaan? Deze vraag en nog veel meer kan worden gemeten met Google Analytics. Google Analytics is een gratis tool voor het bijhouden van websitestatistieken.

Google Analytics is een uitgebreide tool waarmee je informatie over je bezoekers en hun gedrag op je website kunt meten. Meer informatie over Google Analytics kun je vinden in deze blog over het zelf bijhouden van je websitestatistieken.

9: Pagespeed

Het grootste risico van een langzaam ladende website is dat de bezoeker al vertrokken is voordat de website überhaupt geladen is. Bezoekers verwachten dat een website binnen 3 seconden geladen is. Duurt het laden langer dan 3 seconden? Dan vermindert niet alleen de gebruikservaring, maar ook nog eens de kans dat een bezoeker converteert. Snelheid is dus een ontzettend belangrijk punt van de website.

Omdat Google de gebruikservaring om een website belangrijk vindt, is de snelheid een van de punten waarop Google een website rankt. Met de tool Google Pagespeed Insights kan de snelheid van een website getest worden. De pagespeed score van je website is goed op het moment dat deze boven 80/100 zit. Ook laat deze tool zien welke punten geoptimaliseerd kunnen worden.

10: Mobielvriendelijk

Het is voortaan eigenlijk verplicht dat een website mobielvriendelijk is. Dit komt niet alleen doordat de hoeveelheid mobiel verkeer toeneemt, maar ook door de mobile first index van Google. Hierbij geeft Google aan dat zij eerst de mobiele versie van de website indexeren. Op het moment dat deze niet mobielvriendelijk is, kan dit schadelijk zijn voor de ranking van je website.

Voorbeeld: er bestaan websites waarbij de desktop versie getoond wordt als mobiele site. Hierbij moet de gebruiker inzoomen om de content op de website te kunnen lezen. Ook komt het regelmatig voor dat knoppen of links te dicht op elkaar geplaatst zijn. Hierdoor is het lastig om met je muis op de juiste link te klikken.

Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je website mobiel vriendelijk is. Dit doe je door gebruik te maken van een responsive website. Een responsive website past zich automatisch aan het formaat van het scherm van de bezoeker aan. Daarnaast is het onder andere belangrijk dat het lettertype niet te klein is en dat de website, zoals bij punt 9 genoemd, snel genoeg laadt.

Belangrijk is om alle 10 de punten te controleren voordat je een nieuwe website lanceert. Dit kan verschillende problemen rondom vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid voorkomen. Heb je vragen over bovenstaande punten of kun je hulp gebruiken bij de lancering van je nieuwe website? Neem gerust contact met ons op.