Advertentiekosten termen en begrippen

De betekenis van alle C termen

Bij online adverteren, zowel op sociale media als op Google Ads, komen verschillende termen voor die cruciaal zijn om te begrijpen. Hier geven we een overzicht van alle ‘C’-termen, zoals CPA, CPC, en CTR, samen met een uitleg over hoe je ze zelf kunt berekenen.

Kosten per acquisitie (CPA) betekenis

CPA staat voor Cost Per Acquisition, wat zich vertaalt naar de gemiddelde kosten per acquisitie. In advertenties verwijst CPA naar de kosten die een adverteerder betaalt telkens wanneer een specifieke actie wordt voltooid, zoals het invullen van een formulier, het maken van een aankoop of het abonneren op een service. Met de biedstrategie doel-CPA geef je aan hoeveel een aankoop of actie gemiddeld mag kosten.

CPA formule

kosten / aantal conversies

CPA berekenen

 

 

Kosten per klik (CPC) betekenis

CPC staat voor Cost Per Click , oftewel kosten per klik. CPC geeft de gemiddelde kosten weer die een adverteerder betaalt telkens wanneer iemand op hun advertentie klikt. Het meet dus hoeveel geld je uitgeeft om verkeer naar je website of bestemmingspagina te krijgen.

CPC formule

kosten / aantal klikken

CPC berekenen

 

 

Kosten per duizend vertoningen (CPM) betekenis

CPM staat voor Cost Per Mille, wat kosten per duizend vertoningen betekent. In advertenties verwijst CPM naar de gemiddelde kosten die een adverteerder betaalt voor elke duizend keer dat hun advertentie wordt weergegeven aan gebruikers, ongeacht of er interactie plaatsvindt.

CPM formule

(kosten / aantal vertoningen) * 1000

CPM berekenen

 

 

Klikfrequentie (CTR) betekenis

CTR staat voor Click-Through Rate, wat klikfrequentie betekent. In advertenties verwijst CTR naar het percentage mensen dat daadwerkelijk op een advertentie klikt nadat ze deze hebben gezien. Het wordt berekend door het aantal klikken op de advertentie te delen door het aantal vertoningen en vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om het percentage te krijgen. Een hogere CTR duidt op een effectievere advertentie, omdat het laat zien dat een groter percentage van de mensen die de advertentie zien, er ook daadwerkelijk op klikt.

CTR formule

(klikken / vertoningen) * 100

CTR berekenen

 

 

Kosten per lead (CPL) betekenis

CPL staat voor Cost Per Lead, wat kosten per lead betekent. Over het algemeen wordt deze term enkel gebruikt binnen Social campagnes. CPL verwijst naar de kosten die een adverteerder betaalt voor elke potentiƫle klant (lead) die wordt gegenereerd door een advertentiecampagne. Een lead kan bijvoorbeeld een persoon zijn die een formulier invult, een offerte aanvraagt of zich abonneert op een nieuwsbrief

CPL formule

(kosten / leads)

CPL berekenen

 

 

Kosten per weergave (CPV) betekenis

CPV staat voor Cost Per View, wat kosten per weergave betekent. CPV verwijst naar de kosten die een adverteerder betaalt telkens wanneer een advertentie wordt bekeken of afgespeeld door een gebruiker. Dit wordt vaak gebruikt in videomarketing, waar adverteerders betalen voor elke keer dat hun videoadvertentie wordt bekeken door een kijker. Het meten van CPV helpt adverteerders de effectiviteit van hun videocampagnes te begrijpen en te optimaliseren, omdat het laat zien hoeveel het kost om de aandacht van kijkers te trekken en hen de video te laten bekijken.

CPV formule

Kosten / Aantal weergaven

CPV berekenen

Controleren of advertenties rendabel zijn?