Handleiding zoekmachinevriendelijk schrijven

Ga je je website vullen of updaten en vind je het belangrijk om goed in Google gevonden te worden? Maak dan gebruik van onze tips voor zoekmachinevriendelijk schrijven. Helemaal onderaan dit artikel vind je een handleiding om de juiste instellingen in Magento door te voeren. 

1. Metagegevens

Dit zijn ongeveer de belangrijkste zoekmachine-instellingen die je voor je website kunt gebruiken. Ik adviseer dus echt deze overal te vullen. Let op: zorg dat ze voor elke pagina uniek zijn en dat ze niet te lang en niet te kort zijn. Daarvoor kun je deze handige snippet preview tool gebruiken. 

Meta titel (ook wel title-tag genoemd)

Dit is de tekst die je boven in je browser (in het tabblad ziet) en die je ook in het groot en blauw in de Google resultaten ziet. In code ziet die er als volgt uit: <title></title>.

Bestaat eerst uit je belangrijkste zoekwoord/waar gaat je pagina over (pagina titel), eventueel aangevuld met andere zoektermen en je bedrijfsnaam. Probeer zoveel mogelijk een lopende zin te maken, en zet echt je belangrijkste woord/woorden vooraan. Eventueel kun je nog een USP vermelden. Een paar voorbeelden:

Gazelle fietsen online bestellen bij FietsWinkel.nl
Gazelle fiets kopen? Gratis verzending bij FietsWinkel.nl
Gazelle fietsen? Koop stadsfietsen bij FietsWinkel.nl

Let op: de meta titel mag maximaal ongeveer 60 tekens zijn en moet voor elke pagina uniek zijn. Maak hem niet veel langer dan in de voorbeelden, want hoe langer de titel, hoe onoverzichtelijker en hoe minder waarde elk woord krijgt. Bovendien wordt deze in Google in de zoekresultaten dan ook afgekapt.

Meta omschrijving

Deze tekst gebruikt Google (vaak, niet altijd) als het korte stukje tekst dat in de zoekresultaten staat (snippet). Heel belangrijk dus, omdat mensen op basis daarvan besluiten of ze naar je site klikken of niet. Ook hier moeten de belangrijkste zoekwoorden weer terugkomen. Kies ook hier voor lopende zinnen. Als je teveel opsommingen van bijvoorbeeld USP’s gebruikt kan Google je omschrijving negeren. Een voorbeeld:

Bij FietsWinkel.nl vindt u dames- en heren stadsfietsen van alle bekende merken, waaronder Gazelle. Profiteer van 5 jaar garantie op alle Gazelle fietsen.

Let op: ook de meta omschrijving moet voor elke pagina uniek zijn. De maximale lengte hangt onder andere af van of hij op desktop of mobiel wordt getoond. Wij adviseren ongeveer maximaal 160 tekens te gebruiken. 

Meta keywords

Deze gebruikt Google niet meer en mag je leeg laten.

2. H1: belangrijkste kop op pagina

Elke pagina moet een H1 header (<h1></h1>) bevatten. Dit is de (grote) kop op elke pagina. Deze kop moet natuurlijk in een paar woorden zeggen waar de pagina over gaat. Probeer hier het belangrijkste zoekwoord van de pagina in te zetten, want Google hecht hier ook veel waarde aan.

3. Witregels/tussenkopjes

Het is voor Google heel goed om tussenkopjes (<h2></h2>) te gebruiken. Hier moeten dan ook wel weer belangrijke woorden in staan, waar je in Google op gevonden wilt worden. Als je maar een paar regels tekst hebt is dit natuurlijk niet nodig, maar op een pagina met veel tekst maakt het de tekst ook lekkerder leesbaar voor een klant. Dus gebruik paragrafen en begin een nieuwe alinea met een h2 tussenkop.

4. Voldoende content

Wil je pagina’s echt optimaliseren voor Google, dan is aan te raden minimaal 300 woorden te gebruiken per pagina. Zorg er wel voor dat het prettig en overzichtelijk leesbaar blijft voor je bezoekers. Uiteindelijk schrijf je altijd voor hen en niet voor Google.

Bij contentpagina's kun je de blokken tekst bijvoorbeeld opbreken door afbeeldingen tussendoor te plaatsen. Bij een webshop adviseren we om bovenin slechts een paar regels tekst te plaatsen, daaronder je producten en helemaal onderaan de overige content. Hiervoor je kun je een speciaal attribuut laten aanmaken. 

5. Interne linkjes

Het is goed voor Google om tussen verschillende pagina’s in je website te linken. Doe dit niet te vaak, maar alleen als het echt toegevoegde waarde biedt voor een gebruiker. Let er hierbij vooral op van welk gedeelte tekst je de link maakt. Klik hier of lees meer is niet goed. Zorg dat je belangrijkste zoekwoorden in de linktekst staan. Dit is goed voor Google, én trekt meer de aandacht van de lezer.

Fout: Om onze brochure te downloaden, klik hier.Goed: Download de WebdesignTilburg brochure.
Fout: Wij zorgen ervoor dat u hoger in Google komt. Lees hier meer.
Goed: Lees meer over hoe wij uw website hoger in Google plaatsen.

6. Afbeeldingen

Heb je afbeeldingen op je site staan, zorg dan dat deze een beschrijving hebben (waar ook weer het belangrijkste zoekwoord in voorkomt). Dit heet de alt-tag. In een goed CMS zou je dit makkelijk zelf aan moeten kunnen passen.

Zorg ook dat je afbeeldingen een SEO-vriendelijke of duidelijk omschrijvende naam geeft. Dus niet: foto1.jpg, maar bijvoorbeeld zoekwoord-merknaam.jpg.

7. Vetgedrukte teksten

Benadruk belangrijke woorden/woordgroepen door ze vetgedrukt te maken. Google krijgt ook dan het idee dat het om belangrijke woorden gaat.

Hou wel in je achterhoofd dat een klant scannend leest, en dus (vaak) alleen titels, tussenkopjes, opsommingen, vetgedrukte teksten en linkjes leest. Deze moeten dus veelzeggend zijn. Niet: ‘wat doen wij’ als kopje, maar: ‘experts in zoekmachine-optimalisatie’. Controleer dit: als je op jouw webpagina alleen kopjes, vetgedrukte teksten etc. leest, hou je dan nog steeds de meest belangrijke informatie over?

Gebruik nooit meer dan 2 a 3 vetgedrukte woorden/woordgroepen op een pagina, liefst nog minder om het niet te rommelig te maken.

8. Call-to-action

Een call-to-action is een tekst of button die aanzet tot actie (en dat willen we het liefst toch?). Bijvoorbeeld: ‘bestel nu’, ‘vraag nu aan’ of ‘neem contact met ons op’. Eigenlijk moeten alle belangrijke pagina's een call-to-action bevatten. Dit kan gewoon met een tekstlinkje (Mail ons voor meer informatie), je telefoonnummer noemen, of met een (opvallende) button.

SEO-instellingen in Magento 

Wil je bovenstaande doorvoeren in een Magento webshop, dan moet je soms even goed zoeken waar alles staat. Hieronder volgt een overzicht van waar je de belangrijkste SEO-instellingen in Magento 1 kunt optimaliseren. Ben je bezig in een Magento 2 webshop. Stuur dan even een mailtje naar marketing@webdesigntilburg.nl en vraag om de handleiding voor Magento 2.

Algemene instellingen

Automatisch je winkelnaam toevoegen aan alle metatitels? Ga naar:

‘Systeem’ – ‘Configuratie’ – ‘Ontwerp’ (onder algemeen). Klik dan op ‘HTML head’. Daar zie je Titel vooraf en Titel achteraf. Bij die tweede kun je je website of bedrijfsnaam invullen. Die wordt dan automatisch achter alle metatitels geplakt. Zorg ervoor dat deze niet al te lang is i.v.m. het maximum aantal tekens.

Algemene pagina’s (homepage, contact etc.)

Je vindt deze in Magento onder ‘CMS’ – ‘Pagina’s’

H1 = Content heading (zie ‘ inhoud’)
Metatitel: = paginatitel
Metabeschrijving en keywords: = zie Meta-gegevens
Alt-tag afbeeldingen: rechter muisknop op afbeelding, edit afbeelding, daar de Image description en Title invullen
URL-key = ook belangrijk voor Google. Meestal is deze gewoon hetzelfde als de H1. Deze mag geen spaties, hoofdletters of rare tekens bevatten. Gebruik enkel koppeltekens (-).

Productpagina

H1 = De naam van het product
Alle metagegevens: = zie Meta information
Alt-tag abeeldingen: = zie Afbeeldingen (Label / alt-tag invullen) 
URL-key = ook belangrijk voor Google. Dit is meestal gewoon je productnaam. Deze mag geen spaties, hoofdletters of rare tekens bevatten. Gebruik enkel koppeltekens (-).

Let op: vaak worden metatitels automatisch gegenereerd voor alle producten en deze zijn meestal goed. Ook is het mogelijk metabeschrijvingen automatisch te laten genereren, dit kan veel tijd besparen.

Categoriepagina

H1 = Naam (zie ‘algemene informatie’)
Metatitel = Paginatitel (zie ‘algemene informatie’ en dan wat verder naar onder)
Metabeschrijving = De beschrijving onder paginatitel
URL-key = ook belangrijk voor Google. Meestal is deze gewoon hetzelfde als de H1.

Hulp nodig met je SEO-teksten?

Ik help je graag