Promoten of adverteren op Meta (Facebook en/of Instagram)

Er zijn meerdere manieren om je doelgroep te bereiken op Facebook en Instagram, dit kan mede door op je pagina een bericht te plaatsen, een bericht te promoten en door een advertentie op te zetten. In deze handleiding gaan we in op de werkwijze van de laatste twee genoemde onderwerpen: promoten en adverteren op Meta. Je kunt ze beide vinden onder de ‘adverteren’-knop op Facebook.
Adverteren of promoten op Meta

Promoten

Het is vrij eenvoudig om een bericht te plaatsen op de pagina van je bedrijf. Maar dankzij het algoritme van Facebook, bereik je lang niet al je volgers. Door je bericht te promoten komt je bericht hoger in het nieuwsoverzicht (en eventueel op Instagram), zodat de kans wordt vergroot dat de doelgroep je bericht ziet. Je kunt je pagina promoten, je bericht of je website.

Bericht promoten meta

Bericht promoten

De makkelijkste manier, als je voor een iets groter bereik wilt met je bericht, is om onder je bericht op ‘bericht promoten’ te klikken, een doelstelling en doelgroep te kiezen, budget en looptijd invullen en op ‘promoten’ te klikken. Facebook moet je bericht ‘goedkeuren’ en dan zal deze meteen worden vertoond. Je kunt hierbij ook kiezen voor Instagram. Je kunt dit zowel in de mobiele app doen als via de desktop.

Doelstellingen

Je kunt dus onder een bericht op bericht promoten klikken of via de ‘adverteren’-knop op je pagina. Of via de app onder bericht promoten. Je kunt kiezen uit verschillende doelstellingen, ook AI speelt hier steeds meer een rol in. Je kunt Facebook zelf de meest relevante doelstelling laten kiezen, maar je kunt ook gaan voor chatberichten, betrokkenheid, leads, websitebezoekers of meer gesprekken ontvangen.

Doelstellingen promoten meta facebook instagram

bericht promoten facebook instagram

Als je de doelstellingen hebt gekozen, krijg je afhankelijk van je doelstellingen bepaalde opties om in te vullen. De doelgroep kun je kiezen of Meta laten kijken wat de beste doelgroep is om mensen te bereiken met interesses die gerelateerd zijn aan je bedrijf.

Voordelen en nadelen

Een voordeel om een bericht te promoten op Meta is dat je dit sneller hebt gedaan dan een advertentie. Een nadeel is dat je minder opties hebt dan als je een advertentie aanmaakt. Ook kun je minder makkelijk een specifieke doelgroep aanmaken en je kunt je resultaten moeilijker meten. Ook kun je je conversies niet bijhouden en er wordt gezegd dat advertenties meer opleveren (ook qua bereik). Zelf raden wij ook eerder advertenties aan.

Advertentiebeheer meta

Adverteren

Ga naar business.facebook.com en log hier in. Check of de betalingsmethoden al goed staat ingesteld, anders kun je niet adverteren. Klik linksonder op de drie streepjes met ‘Alle tools’ erachter en laat alle hulpmiddelen uitvouwen en klik onder Beheren op Facturen en betalingsmethoden. Klik onder Betalingsmethoden op Betalingsmethode toevoegen. Je kunt kiezen uit Creditcard of betaalkaart of iDEAL. Loop bij de gewenste betalingsmethode de stappen door. Als je dit niet invult, kun je geen advertenties vertonen.

Als dit allemaal in orde is, kun je aan de slag gaan met de advertenties. Klik weer op de drie streepjes ‘Alle tools’ en klik onder het kopje Adverteren op Advertentiebeheer. Dan kom je op het accountoverzicht uit en in het menu klik je op campagnes. In dit overzicht zie je al je campagnes, indien je deze hebt gemaakt. Om een nieuwe advertentie aan te maken klik je op de groene knop ‘Maken’. 

Campagne aanmaken meta

Doelstelling

Op basis van je doelstelling laat Facebook je bericht zien, aan de doelgroep die je zelf hierna kiest en waarvan Facebook denkt dat diegene het snelst je doel zal behalen/uitvoeren. Afhankelijk van je doel kies je een doelstelling uit bekendheid, verkeer, overweging, leads (mailadressen verzamelen), app-promotie en verkoop. Bij bekendheid stuurt Facebook de advertentie puur op het bereiken van de doelgroep, zodat zoveel mensen je advertentie zullen zien. Je kunt ook betrokkenheid kiezen, bij deze optie laat Facebook je advertentie zien aan mensen waarvan Facebook denkt dat zij het snelste zullen reageren, delen, vind-ik-leuks op je pagina en dergelijke. De optie verkoop – conversies is uiteraard voor het stimuleren van aankopen op je site en winkelbezoeken om mensen naar je winkel te krijgen. Over het algemeen zien wij dat de doelstellingen bereik, betrokkenheid en conversies/verkopen uit catalogus het meeste opleveren. Maar bedenk en kijk dus van tevoren eerst altijd goed wat je doel is voor je advertentie en focus je doelstelling hierop.

Kies voor een doel en vul een duidelijke campagnenaam in. Wil je bijvoorbeeld het aantal mensen op je website krijgen, dan kies je voor Verkeer – Prestatiedoel aantal weergaven van landingspagina maximaliseren. Geef je campagne dan een naam zoals Websitebezoekers – Online Marketing social media – mei 2024. Hier hoef je verder niets aan de instellingen aan te passen, tenzij je een speciale ad

doelstelling kiezen meta facebook instagram campagne

Doelgroep

Kies voor een duidelijke advertentiesetnaam, wij adviseren een naam met de gekozen doelgroep en looptijd. Onder advertentieset stel je je budget, looptijd en doelgroep in. Let onder het kopje budget en planning op dat je een einddatum instelt, anders loopt je campagne eindeloos door. Onder doelgroepinstellingen kies je de instellingen voor je doelgroep. Kies voor locatie bijvoorbeeld Nederland of juist alleen Tilburg. Je kunt ook kiezen voor Tilburg met een straal van tussen de 17 en de 80 km. Kies de leeftijd waaraan je de advertentie wil laten zien en kies het geslacht. Talen kun je leeg laten. Het voordeel van adverteren is dat je een hele specifieke, gedetailleerde doelgroep kunt kiezen. Er zijn verschillende demografische gegevens, zoals relatiestatus verloofd, voor als je bijvoorbeeld mensen wilt bereiken die net verloofd zijn of getrouwd. Ook kun je interesses, gedrag en meer categorieën kiezen. Blader hier rustig doorheen en klik aan wat voor jouw doelgroep van toepassing is. Hier zou je dus ook eens kunnen testen met welke doelgroep het beste voor jou zou zijn.

Plaatsingen

Kies bij Plaatsingen voor Plaatsingen bewerken. Als je voor Automatische plaatsingen (aanbevolen) gaat, betekent dat dat je advertenties te zien zijn op Facebook, mobiel en desktop, Instagram en Facebook audience (aangesloten sites op het Facebooknetwerk). Laat dit zo staan als je een Instagram-account hebt. Is dit niet het geval, kies dan voor Plaatsingen bewerken. Als het goed is, staat hier achter Instagram als ‘Niet geschikt’, vink deze anders uit. Laat, indien geschikt, Facebook en Audience Network aanstaan. 

Advertentie

Kies voor een indeling. Je kunt ook een bestaand bericht gebruiken die je op je pagina hebt geplaatst. Kies voor een afbeelding (met maximaal maar 20% tekst op de afbeelding, anders vindt Megta dit te veel en gaat hij je advertentie minder vertonen), een video of een diavoorstelling. Het ligt eraan welke doelstelling je hebt gekozen, anders heb je ook nog de opties carrousel en canvas. Het beste is om bij een afbeelding een afbeelding te kiezen die 1080×1080 pixels is. Lees hier meer over wat Facebook aanbeveelt qua afbeeldingen: https://www.facebook.com/business/ads-guide/update/image of voor video: https://www.facebook.com/business/ads-guide/update/video.Wil je meerdere afbeeldingen in een advertentie laten zien, kies dan voor een carrousel. Over het algemeen presteren advertenties het beste met een video.

Advertentie vullen – afhankelijk van je gekozen doel krijg je wel of niet de opties die hieronder staan

Vul bij de Website-URL de link in waar je wilt dat mensen uitkomen op de site. Vul bij Kop een pakkende tekst in die meteen in het blauw onder de afbeelding kom te staan. (Kies bij landingsweergave voor vind-ik-leuks of een ander gewenst doel). Vul bij Tekst de tekst in die boven de afbeelding komt te staan. Aan te raden is om deze tekst niet te lang te maken, houd rond de drie tekstregels in het voorbeeld aan. Aanzet tot actie kun je kiezen uit meerdere opties, over het algemeen werkt ‘Meer informatie’ of ‘Shoppen’ het beste. Je ziet aan de rechterkant een voorbeeld verschijnen van hoe de advertentie eruit komt te zien als je bepaalde vakken invult. Speel hiermee en kijk wat het beste past en test met bijvoorbeeld verschillende teksten of andere afbeeldingen/video’s. Wij adviseren om altijd drie advertenties per advertentieset te laten lopen, deze kunnen bijvoorbeeld voor iedere doelgroep hetzelfde zijn of specifiek aangepast op de doelgroep zijn. Zo kan Meta testen met welke advertentie het beste is en de niet iedereen is hetzelfde, dus het kan zijn dan iemand uit je doelgroep de voorkeur heeft aan de ene advertentie en een ander aan de andere. Meta is zo slim om dit verschil te zien en de juiste te tonen.

Advertentie maken meta facebook instagram

Linkbeschrijving

Bij Linkbeschrijving nieuwsoverzicht kun je de tekst onder de afbeelding/video en onder de kop. Let erop dat deze niet wordt afgebroken. Bij zichtbare link kun je een link invullen als de link waarop je wilt dat mensen uitkomen heel lang is of niet pakkend genoeg is. Dit mag dus een andere link zijn dan de link waar je wil dat de mensen op uitkomen als ze op de advertentie klikken. Let op, het moet wel hetzelfde domein zijn, dus wel altijd webdesigntilburg.nl/blabla (de blabla mag aangepast worden).

Advertentie plaatsen

Als alles naar je zin is ingesteld, klik dan op ‘Bevestigen’. Klik op ‘Doorgaan’. Je krijgt de optie om er voor te kiezen om nog een advertentie te maken, als je hiervoor kiest, maak je een advertentie met dezelfde instellingen die je net allemaal hebt ingesteld, maar kun je bijvoorbeeld nog een advertentie aanmaken met een andere afbeelding om te kijken wat beter werkt of een filmpje. Facebook moet de advertentie even beoordelen, maar dit wordt vrij snel gedaan. Wachten tot de advertentie gaat lopen (als deze goedgekeurd wordt en op de datum dat je ingesteld hebt).

Meten

URL-parameters

De URL-parameters zijn optioneel en zijn ervoor dat je in Analytics bij kunt houden wat je campagne heeft gedaan. Dit kun je het beste maken op de site: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder. Het is belangrijk dat je bij Campaign Source facebook neerzet en bij Campaign Medium cpc en bij Campaign Name de naam van de campagne. Alleen de laatste mag dus anders zijn. Kopieer en plak dan de utm code vanaf na het ?. Het makkelijkste is om bij iedere campagne hetzelfde in te vullen, zodat het overal gelijk terug te zien is in Analytics: utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}&utm_term={{ad.name}}.

Keuze pixeltracking

Afhankelijk van de doelstelling en de site kies je wel of niet voor pixeltracking. Dit is vooral voor webshops om te kunnen tracken of mensen vanuit je advertentie een aankoop doen, maar dat is dus afhankelijk of je dit wel hebt. Verder kun je dus wel dan ook vanuit Facebook zien hoeveel mensen er op je website komen en dergelijke en als je geen Analytics hebt, dan is dit wel belangrijk om te kunnen meten wat je advertenties doen.

Facebookpixel

Zoals eerder in deze handleiding genoemd trackt de Facebookpixel of mensen overgaan op een aankoop. Het is een pixel die overal op de site geplaatst moet worden om conversies te rapporteren, doelgroepen op te bouwen en uitgebreide statistieken te genereren over hoe mensen je site gebruiken. 

Facebookpixel aanmaken

Klik op de drie streepjes linksonder ‘Alle tools’ en ga onder middelen naar Gebeurtenisbeheer. Klik hier op Een pixel maken en vul een naam in voor je pixel. Er is een pixel per account, dus kies een naam waaruit duidelijk is welk bedrijf het is. Dit is vooral belangrijk mocht je meerdere pagina’s beheren. Klik op pixel maken. Als je zelf aan de website werkt, klik je op pixel nu installeren, als iemand anders aan je website werkt zoals wij, klik je op pixelcode per e-mail verzenden. Voer het e-mailadres van deze persoon in en klik op verzenden. Zorg dat de pixel op iedere pagina van de site staat.

Meta facebook instagram campagne structuur

Lees meer over dit onderwerp

Wij bloggen regelmatig over alles rondom online marketing. Zo ook social media.