Analytics, Magento, SEO

BrightonSEO 2023 – Dit hebben we geleerd

Op donderdag 20 en vrijdag 21 april vond BrightonSEO weer plaats: één van de grootste en belangrijkste SEO-conferenties ter wereld. Karen en Tristan waren erbij!

Online marketeer Karen was in 2019 ook al in Brighton en wist hoe inspirerend en leerzaam deze conferentie is. Ze wilde er graag weer eens heen. Na een aantal coronajaren kon het eindelijk weer. Collega Tristan ging graag mee. Samen hebben ze gezellige en leerzame dagen gehad. 

Wat hebben Karen en Tristan opgestoken? En hoe kunnen we hiermee aan de slag voor onze klanten? Hier volgt een overzicht van de belangrijkste take-aways.

Karen en Tristan bij BrightonSEO

GA4 tips voor SEO

Nitesh Sharoff – Hacking GA4 for SEO
https://www.slideshare.net/NiteshSharoff/hacking-ga4-for-seo-brighton-seo-apr-2023

google analytics 4 meme

Ben je ook nog zoekende in Google Analytics 4? Je bent niet de enige. Nitesh gaf een heel concreet overzicht met 8 tips om GA4 in te zetten voor SEO.

  1. Koppel GA4 met Google Search Console. Dat kun je regelen via Beheer > Property > Productkoppelingen > Search Console koppelingen. Er komen dan 2 nieuwe rapporten beschikbaar in je Bibliotheek in de sectie Rapporten. Deze kun je vinden door in de bibliotheek te zoeken naar Search Console.
  2. Maak je eigen aangepaste menu. Wist je dat je het menu in de sectie Rapporten helemaal zelf kunt samenstellen? Je kunt hier dus de rapporten neerzetten die je het meest bekijkt. Je kunt er dus bijvoorbeeld je Search Console rapporten neerzetten. Je kunt dit doen via het onderdeel collectiesga4 aangepast menu
  3. Verrijk je data met parameters. Aan eenvoudige events zoals page views kun je eigen parameters meegeven. Bijvoorbeeld auteur of categorie. Op basis daarvan kun je vervolgens custom reports aanmaken in GA4. Nadat je de parameters aan een event hebt meegegeven, kun je aangepaste definities aanmaken in GA4 om ze toe te kunnen voegen aan rapporten.
  4. Stel custom alerts (meldingen) in. Zorg dat je een e-mailtje krijgt als er bijvoorbeeld ineens een flinke daling in het verkeer is, of als er ineens geen conversies meer worden gemeten. Dit zit diep verstopt in Google Analytics 4. Op het Home dashboard klik je op Alle inzichten bekijken (onderaan bij Inzichten en Aanbevelingen). Klik rechts bovenin op Beheren. Hier kun je een aantal standaard inzichten bewerken of zelf nieuwe aanmaken. Door ze te bewerken kun je hier ook een e-mailmelding voor instellen.
  5. Zorg voor inzichten over page speed. Deze zitten helaas niet standaard in Analytics 4. Je kunt ze wel importeren via Google Tag Manager. Gebruik daarvoor deze handleiding van Simo Ahava https://www.simoahava.com/analytics/track-core-web-vitals-in-ga4-with-google-tag-manager/.
  6. Organiseer je content op basis van funnel of customer journey. Dit kun je doen door middel van doelgroeptriggers (audience triggers). Hiermee kun je automatisch een event activeren als gebruikers aan de definitie van een doelgroep voldoen. En een doelgroep kan bijvoorbeeld zijn: categoriepagina bezocht. Of: ten minste 2 video’s bekeken.
  7. Verbeteringen in kanaalgroepering. Kanaalgroepering is sterk verbeterd en de definities van de verschillende kanalen zijn een stuk duidelijker. Standaard zal dit dus al beter werken dan in Universal Analytics, waar verkeer soms onterecht als verwijzend verkeer werd aangemerkt in plaats van organisch verkeer. Maar je kunt ook nog steeds aangepaste kanaalgroepen maken.
  8. Combineer Ahrefs met Google Analytics data. Dit was eerst niet mogelijk. Nu kun je met behulp van BigQuery ruwe data van GA4 naar BigQuery sturen. Daar kun je het combineren met bijvoorbeeld data uit Ahrefs.
seo kanalen door Carrie Rose

SEO voor TikTok, Pinterest en YouTube

Carrie Rose – Owning TikTok, Pinterest and YouTube SERPS

Heb je soms het gevoel dat er veel minder in Google gezocht wordt naar jouw product of dienst? Is het organisch verkeer en de zichtbaarheid in zoekmachines afgenomen? Carrie Rose hoort klanten regelmatig klagen hierover. Ze zeggen dat de markt helemaal is ingestort. Maar dat is zeker niet altijd waar. In veel gevallen, uiteraard afhankelijk van je branche, is de doelgroep verplaatst van Google naar andere kanalen zoals TikTok, Pinterest en YouTube. Haar slides zijn helaas niet online beschikbaar, maar ze toonde dit aan met data.

YouTube is sowieso de tweede grootste zoekmachine ter wereld en dus heel belangrijk om in gevonden te worden. Maar afhankelijk van je branche en je doelgroep kan het ook zeer de moeite waard zijn om goed gevonden te worden in TikTok en/of Pinterest.

Carrie geeft een aantal concrete TikTok tips.

  • Zorg dat je in de top stories opgenomen wordt. Dit hoeft niet duur te zijn. Sterker nog: je hebt helemaal geen influencers of professionals nodig om video’s voor je te maken. Dit kunnen gewone gebruikers (je eigen klanten?) zijn. Zij worden je story tellers. TikTok kijkt namelijk niet naar aantal volgers en likes.
  • Statische content werkt niet. Content moet eruit zien zoals de native feed. Dus bijv. veel video’s.
  • Video’s moeten verticaal zijn (9:16).
  • Zorg dat je belangrijkste zoekwoord als tekst in de video staat in de eerste 5 seconden. Gebruik niet teveel zoekwoorden (captions). 1 is vaak al genoeg.
  • Google laat steeds vaker TikTok content ranken. Google zal in de toekomst sowieso vaker user generated content laten ranken. Hier kun je dus alvast op inspelen.
  • Tip voor als je zelf video’s gaat opnemen: neem in één keer een wat langere video op met eventueel wat variaties. Van 1 video kun je zo wel 6 verschillende TikTok video’s maken die je op verschillende manieren kunt inzetten.
  • Je gebruikt dezelfde content uiteindelijk ook voor retargeting.
core web vitals presentatie

Core Web Vitals slim gebruiken om je page speed te verbeteren

Aymen Loukil – What your Google Lighthouse score hides from you
Amir Glatt – Optimizing 1 million websites for Google core web vitals
Hannah Rogers – How to deliver actionable insights on core web vitals
Vanda Pokecz – How to get from 2% to 99% good URLs – a core web vitals success story
Nicole Bingham – How to improve site speed and CWV for eCommerce sites

Er waren veel talks over page speed en core web vitals. We geven een samenvatting van de belangrijkste lessen en leerpunten.

Interessant: Vanda Pokecz van Ladenzeile.de (een soort Duitse Wehkamp) zag een hele duidelijke correlatie tussen goede core web vitals scores en zichtbaarheid in Google.

Kijk niet alleen naar de performance score in Google Lighthouse

Score van 100 gehaald in Lighthouse? Tof! Maar het zegt helaas niet zoveel. Deze score is makkelijk te manipuleren en kan bovendien elke keer weer anders zijn. Je kunt bovendien hoog scoren in Lighthouse en toch slecht scoren op core web vitals (en andersom). Door naar core web vitals te kijken kijk je naar field data (data van echte gebruikers) en dat zegt veel meer. Je moet zorgen dat het 75ste percentiel een goede score heeft. Dat wil zeggen dat 75% van je bezoekers een goede score ervaart.

Wat is een goede score?

  • De LCP (Largest Contentful Paint) moet minder dan 2,5 sec. zijn
  • De FID (First Imput Delay) moet minder dan 100 ms zijn
  • De CLS (Cumulative Layout Shift) moet minder dan 0.1 zijn

Uiteraard moet je ook kijken naar de overige metrics zoals TTFB (Time To First Byte) etc., maar de drie metrics hierboven zijn samen je core web vitals.

Hoe analyseer je core web vitals?

Het kan overweldigend zijn om met core web vitals aan de slag te gaan en uiteindelijk zul je developers nodig hebben. De belangrijkste taak voor ons als SEO-specialisten is om de belangrijkste verbeterpunten te ontdekken en prioriteiten te stellen. Dit doe je door verschillende paginatypes te analyseren. Zo kom je erachter op welk type pagina een issue zich voordoet. Voor een webshop analyseer je bijvoorbeeld de homepage, een categoriepagina, een productdetailpagina en een blogpagina. Dezelfde type pagina’s analyseer je voor 2 of 3 concurrenten en eventueel, indien relevant, voor verschillende landen.

Zo ontdek je welke core web vitals op welke paginatypes lager dan het 75ste percentiel scoren. Daarmee ga je als eerste aan de slag. Hoe lager de score, hoe belangrijker om die pagina te verbeteren.

Handige tools die je kunt gebruiken zijn:

  • Google PageSpeed Insights
  • Het Core Web Vitals report in Search Console
  • Debugbear.com
  • WebPageTest.org
  • Chrome UX (CrUX) dashboard in Looker Studio of via BigQuery

Concrete tips om core web vitals van webshops te verbeteren

In de diverse talks zijn enorm veel tips genoemd. We geven een overzicht van de belangrijkste verbeterpunten waar je concreet mee aan de slag kunt.

  • Apps en plugins kunnen een webshop enorm vertragen. Soms is hier niets aan te doen, deze plugins zijn vaak heel belangrijk. Wel is het slim om te kijken of er geen onnodige plugins meer actief zijn en scripts niet onnodig worden ingeladen. Ook moet je controleren of verwijderde extensies ook daadwerkelijk goed verwijderd zijn, en er geen code is achtergebleven.
  • Chatprogramma’s hebben ook een negatieve impact op page speed. Deze moet je uitstellen d.m.v. het ‘defer’ attribuut, zodat ze pas geladen worden nadat de pagina volledig geladen is.
  • Een cookiemelding is vaak ook agressief. Kijk of dit script omlaag gehaald kan worden.
  • Zorg sowieso dat alle externe scripts, popups en banners asynchroon geladen worden of uitgesteld worden (async of defer).
  • Bundel scripts waar mogelijk.
  • Verminder het aantal http requests. Hiervoor helpt het om de scripts te bundelen. Daarnaast kan dit ook veroorzaakt worden door redirects waarbij bijvoorbeeld een extern script verplaatst is en verwijst naar de nieuwe locatie van het script.
  • Kies voor server side rendering. Dit is de meest efficiënte manier wanneer je de pagina voor het eerst laadt. Voor vervolgpagina’s kan ook client side rendering gebruikt worden, waardoor je bijvoorbeeld de header en footer niet steeds opnieuw hoeft te laden.
  • Content prioritization: alleen (inline) css en javascript die absoluut essentieel zijn in de <head> zetten, de rest in de <body>.
  • Gebruik lazy loading (lozad.js) waar mogelijk en initieer specifieke widgets pas tijdens het scrollen (d.m.v. intersectionObserver).
  • Optimaliseer afbeeldingen d.m.v. een CDN.
  • Laad altijd afbeeldingen in op de juiste grootte. Heb je een kleine versie van een afbeelding nodig, gebruik hier dan een afbeelding in het juiste formaat voor en gebruik niet een grotere afbeelding als die toevallig al beschikbaar is.
  • Plaats icoontjes etc. als .svg en plaats deze inline in plaats van ze extern in te laden. Hierbij is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat icoontjes klein blijven, anders wordt de html van de pagina snel groot. In dat geval kan beter gebruik gemaakt worden van een svg sprite.
  • Zorg dat er altijd een hoogte en breedte wordt meegegeven aan afbeeldingen.
  • Recaptcha kan ook zwaar zijn om op te starten. Initialiseer deze pas als een gebruiker focust op het formulier (een soort lazy loading).
  • Custom fonts hebben veel tijd nodig om te laden en zorgen vaak voor een layout shift (CLS). Gebruik inline css voor de fonts die boven de vouw zichtbaar zijn en laadt de rest van de fonts asynchroon in na rendering van de pagina.
  • Gebruik font-display: optimal als performance belangrijker is dan esthetiek.
  • Is er een item (bijvoorbeeld een banner) die standaard wat later ingeladen wordt waardoor een layout shift ontstaat? Dan kun je die ruimte alvast predefiniëren.
  • Gebruik geen quickview functionaliteit of minimaliseer deze zoveel mogelijk, want dit zorgt ervoor dat er heel veel extra data ingeladen moet worden. Later inladen kan ook.

Specifieke tips voor Magento: 

  • Gebruik een goede, snelle zoekmachine. De standaard Magento zoekmachine moet zelf veel inladen.
  • Werk je met standaard thema’s? Argento scoort het beste op performance.
  • Zorg dat de setting ‘Minify CSS en javascript’ standaard aangevinkt is

Specifieke tips voor Shopify: 

  • Unused js en css opschonen (uitsplitsen per paginatype). Zo wordt soms bijvoorbeeld javascript voor een blog onnodig geladen op de homepage.

P.s. wist je dat het verbeteren van je core web vitals ook een positieve impact heeft op het klimaat? Het zorgt namelijk voor minder CO2 uitstoot. Nu zul je misschien lachen, maar het is toch best een hot topic aan het worden. Wist je dat als het hele wereldwijde web een land was, deze op de 5e plaats zou staan in de lijst met landen die de hoogste CO2-uitstoot hebben?

Real-world linkbuilding

Linkbuilding

Greg Gifford – The Fast & Furious Guide to Real-world Link Building
https://www.slideshare.net/GregGifford/the-fast-furious-guide-to-realworld-link-building

In een leuk opgezette presentatie ging Greg Gifford in een rap tempo door de slides heen. Hij had slides met afbeeldingen van auto’s van 98 film referenties waarin hij goede linkbuilding tips gaf die echt voor de meeste bedrijven zijn toe te passen. Het was dus echt een Fast & Furious Guide to Real-World Link Building.

Greg Gifford zegt dat linkbuilding niet zijn meest interessante werkzaamheid is, maar dat dat niet zo hoeft te zijn en je het met de juiste strategieën, tactieken en ideeën wel kan rocken. Hoe je dat doet lees je hier:

Hij begint ermee dat je moet stoppen met alleen maar kijken naar de domein autoriteit en moet stoppen met het proberen te winnen van prijzen. Je hoeft niet op de meest creatieve manier viral te gaan om het te winnen van je concurrenten. Met unieke links win je en dat doe je door andere tactieken te gebruiken dan je concurrenten. Google is simpel gezegd gewoon een bedrijf dat patronen detecteert. Ze detecteren het echt wel als je meer links en betere links naar je site hebt dan je concurrenten. De beste links zijn gebaseerd op relaties die echt waarde hebben en die je niet alleen voor SEO plaatst.

Lokale SEO: lokale linkbuilding tactieken

Een manier om links te krijgen van relaties die echt waarde hebben is door middel van lokale SEO. Lokale links krijg je het makkelijkste door betrokken te raken met de lokale community. Hij geeft als tip om in gesprek te gaan en gebruik te maken van dingen die zij al doen. Je kunt bijvoorbeeld creatief gebruikmaken van relaties die zij al hebben. Je kan lokale links verzamelen als zij er voor open staan of als zij:

  • Lokaal sponsoren
  • Lokale goede doelen steunen
  • Lokaal vrijwilligerswerk doen
  • Meetings hebben in de buurt
  • Bij lokale bedrijf associaties zitten
  • Lokale bedrijfs directories
  • Lid zijn van lokale clubs
  • In de buurt bijdragen aan evenementen, toernooien, competities (zoals een schoolvoetbaltoernooi, school awards, bowling competitie, etc.)
  • Meedoen om lokale prijzen

Ook kun je lokale blogsites benaderen of ze ervoor openstaan om een blog voor je te plaatsen. Lokale blog content werkt heel goed voor nieuwe linkjes en betere resultaten. Wanneer je lokale bedrijven/entiteiten noemt op je site kun je erna outreach doen. Elk bedrijf heeft unieke kansen dus het is belangrijk om creatief te zijn. Vraag aan het personeel of ze bij lokale clubs en organisaties betrokken zijn en zorg dat je daar links van krijgt.

Linkprofielen van concurrenten

Het bekijken van de linkprofielen van concurrenten en het benaderen van die sites is een makkelijke manier om linkjes te regelen. Gebruik link tools om linkprofielen van concurrenten te onderzoeken en kijk voor kansen. Unieke links zijn nodig om te winnen, dus als je zorgt dat je ook op dezelfde sites als je concurrenten staat, winnen zij hier in ieder geval niet op. Het is dus een goed startpunt en deze links zijn vaak makkelijk te verkrijgen.

Het linkbuilding proces

Maar hoe zet je zo een linkbuilding proces dan op? Wees gefocust en zorg dat je goed documenteert door de links die je verzameld goed bij te houden. Start met de onderzoeksfase, beslis dan achter welke links je aan gaat, doe outreach (het benaderen van degene waar je een link van wilt) om de links binnen te halen en herhaal dit proces.

Onderzoeksfase

Zorg dat je de juiste vragen stelt. Je zult waarschijnlijk veel schoonmaak kansen en laaghangend fruit tegenkomen. Maak hier dan ook gebruik van. Gebruik meerdere link tools om je linkprofiel in de gaten te houden. Dat resulteert in een goed accuraat linkprofiel. Let op het aantal unieke linkende domeinen, niet het totaal aantal linkjes. Bekijk linkprofielen van concurrenten en zoek uit of die links ook relevant zijn voor jou. Bekijk ook kansen in andere steden. Maak een spreadsheet voor link kansen en voeg de site-URL, kosten, tijd die nodig is, contact info en doel-URL toe. Bepaal aan het einde van de onderzoeksfase achter welke links je aangaat.

Outreach fase

Over het sturen van goede mails refereerde hij naar de talk die ervoor gegeven was door Bibi the linkbuilder. Zij gaf voorbeelden van mails die je kunt sturen en de grootste fouten die hierin worden gemaakt. De belangrijkste tips die ze gaf waren:

  • Wees creatief
  • Toon oprechte interesse in degene die je mailt
  • Zorg dat je anders bent dan de rest

Beiden waren ze het eens dat een goede outreach mail echt het verschil kan maken. Goede mails zijn belangrijk om links te genereren en kunnen er in sommige gevallen ook voor zorgen dat je er niet voor hoeft te betalen. Pak alle gratis links die je kunt pakken aan. Mits ze voldoen aan de kwaliteitseisen. Goede kwaliteit links zijn veel belangrijker dan aantallen. Greg gaf aan dat hij werd benaderd door een bedrijf dat niet snapte dat ze lager scoorde dan de concurrenten, omdat ze veel meer links hadden verzameld. Na het bekijken van de linkprofielen was er een duidelijk beeld te zien van het verschil in de kwaliteit van de links.

Als laatste tip gaf Greg ons mee: Verander je perspectief en zorg dat je betere unieke links genereert.

Content talk

Is content koning in het moderne SEO?

Carlos Meza – Is content King in modern SEO?
https://www.slideshare.net/CarlosMeza30/carlos-meza-brightonseo-2023-is-content-king-in-modern-seopptx-257543399

Carlos Meza vraagt zich af of content koning is in het moderne SEO. Zijn antwoord is nee. Hij zegt dat “great content” koning is. In zijn talk geeft hij aan waarom hij denkt dat dat zo is.

Goede content

Per dag consumeren we media met een gemiddelde van 473 minuten per dag. Dat is net geen 8 uur scrollen, filmpjes kijken, foto’s liken en teksten lezen per dag. De grootste reden dat we deze content verwerken is dat het herkenbaar, boeiend, zeer emotioneel en behulpzaam is. Content dat aan deze pijlers voldoet scoort het beste. Maar hoe zorg je daarvoor? Carlos geeft aan dat als je echt geeft om de boodschap, hoe je de boodschap overbrengt en om je publiek dat je dan de beste resultaten haalt. Schrijf je alleen maar voor de zoekmachines? Dan vraagt Carlos zich af of je een hekel hebt aan je klanten. Houd je van je klanten dan zorg je voor content dat behulpzaam, mensgericht, boeiend, empathisch en gemakkelijk te consumeren is. Door je te houden aan de volgende richtlijnen kun je dit bereiken.

De mens centraal, met veel inlevingsvermogen:

In de toekomst van content is het belangrijk om te kijken hoe je nog meer kan gaan houden van je klanten. Dat doe je door content te maken die op persona is gebaseerd. Zorg dat je weet wat de intenties zijn achter de zoekwoorden die klanten invullen, je onderwerpen clustert, je op zoek gaat naar expertise, je een autoriteit wordt in jouw werkveld en je hulpvolle content maakt. Zoekvolumes zijn daarbij nog steeds belangrijk, omdat je daardoor weet waar klanten naar zoeken.

Door storytelling toe te passen kun je de klant meenemen in een verhaal. Carlos neemt je mee in Toy Story. In het begin gaat alles goed, dan ontstaat er een probleem en dat lossen ze op. Zo’n soort verhaal kun je ook gebruiken in je marketing content. Hiermee maak je content met de klant als middelpunt. Deze klant laat je emoties voelen die ze herkennen. Door je kwetsbaar op te stellen voelen klanten dat ook.

Brand, voice and tone

Hoe zorgen merken ervoor dat ze zich onderscheiden en waarom vallen zij juist op? Door een sterk merk neer te zetten en je boodschap met de juiste stem en op de juiste toon over te brengen stijg je boven de concurrentie uit. Uit onderzoek blijkt dat er een aantal dingen belangrijk zijn om uit te blinken:

  • Van de merken valt 40% op doordat ze memorabele content creëren
  • 33% van de merken blinkt uit doordat ze een duidelijke persoonlijkheid laten zien in reclames
  • Van de merken uit het onderzoek gebruikt 32% een meeslepende storytelling

In een wereld waar AI de norm wordt, stijgen merken met een goede merkstrategie en een goede voice en tone boven de rest uit.

Hyperpersonalisatie door een micro publiek te targetten

Veel bedrijven proberen nog altijd iedereen te bereiken die ze kunnen bereiken. Schieten met hagel dus. Maar door een boodschap de wereld in te brengen die voor iedereen bedoeld is, trek je de aandacht niet optimaal van de groep die er echt toe doet. In plaats van iedereen proberen te bereiken, kun je je beter richten op een kleine groep die er echt toe doet.

Multi asset – interactief

84% van de mensen raakt overtuigd van het kopen van een product na het bekijken van een video van een merk. Goede video’s waarmee je de klant binnen kan halen zijn dus enorm belangrijk. Het maken van goede video’s kun je op basis van de drie E’s:

  • Experience: Waarom moeten klanten je vertrouwen?
  • Expertise: Weet je waar je over praat en kun je dat onderbouwen?
  • Effort: Hoeveel moeite doe je en hoeveel liefde stop je in het maken van content?

Het gaat er allemaal om of de klanten je vertrouwen. Vertrouwen ze je? Dan kopen ze je producten vanzelf.

Benut AI, ML en technologie

Maak van Artificial Intelligence en Machine Learning je vriend om je productiviteit te verhogen. AI gaat online marketeers niet vervangen, maar het gaat wel werken als hulpmiddel. Marketeers die AI gebruiken zullen beter worden dan marketeers die geen AI gebruiken.

Kwaliteit over kwantiteit

Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel tijd besteden aan het creëren van goede content een veel betere ROI behalen dan degenen die maar lukraak content maken. Een goede balans is hierbij natuurlijk wel belangrijk. Het gaat allemaal om het zo goed mogelijk helpen van je publiek. Als je dat doet komt de rest vanzelf.