Conversie-optimalisatie

Als je een webshop hebt wil je daar zoveel mogelijk omzet uit halen.

Dat betekent zorgen voor veel bezoekers en voor een goed conversiepercentage. Maar wat is een goed conversiepercentage? Het enige juiste antwoord: alles dat beter is dan de maand ervoor. En daarvoor kun je zorgen met conversie-optimalisatie.

Wat is conversie-optimalisatie?

conversie specialist

Conversie-optimalisatie, ook wel afgekort als CRO (Conversion Rate Optimization), betekent letterlijk dat je structureel werkt aan het verbeteren van je conversiepercentage. Als je je prijzen halveert weet ik zeker dat je conversiepercentage in no-time stijgt, maar er komt meer bij kijken.

Eigenlijk zijn er 3 manieren om met je webshop meer omzet uit je bestaande klanten te halen:

  1. Zorg dat de gemiddelde bestelwaarde stijgt.
  2. Zorg dat het gemiddelde aantal orders per klant stijgt (meer herhaalaankopen).
  3. Zorg dat het percentage bezoekers dat bestelt stijgt.

"Al een aantal jaar een fijne samenwerking. Wij zijn zeer tevreden."


- Jessica Marsilje, Housecare Service

Onze werkwijze

Om je conversiepercentage te laten stijgen werken wij volgens het ResearchXL framework van ConversionXL.

Dit betekent dat we eerst een grondige analyse van je website doen, onderzoeken waar je bezoekers naar op zoek zijn en wat de huidige knelpunten van je webshop zijn. Vervolgens stellen we hypotheses op om de webshop zo te verbeteren dat meer mensen bestellen.

Karen is een gecertificeerd ConversionXL conversie specialist.

ConversionXL Certified Optimizer

Het ResearchXL framework

Het ResearchXL framework bestaat uit een aantal stappen. Alle (mogelijke) problemen die uit het onderzoek naar voren komen worden gecategoriseerd en geprioriteerd. Afhankelijk van het soort probleem en de urgentie worden deze of direct opgelost, of er wordt een hypothese opgesteld die door middel van A/B-testen getest kan worden.

  • 1. Technische analyse (werking in verschillende browsers, op verschillende apparaten, snelheid etc.)
  • 2. Analytics health check en data-analyse (zorgen voor zoveel mogelijk data die bovendien betrouwbaar is)
  • 3. Heuristische analyse (expertanalyse van de webshop op punten als relevantie, overtuigingskracht, frictie en afleiding)
  • 4. Mousetracking en user recordings (analyse van hoe bezoekers daadwerkelijk door de website navigeren)
  • 5. Opzetten van polls (bijvoorbeeld om erachter te komen waarom mensen afhaken op de checkoutpagina)
  • 6. User testing (personen concrete taken op de website uit laten voeren)
Weten of we de conversie van jouw shop kunnen verbeteren?

Voor wie is conversie-optimalisatie geschikt?

Elke webshop, groot of klein, kan werken aan het verbeteren van de conversieratio. Maar om hypotheses daadwerkelijk te testen door middel van een A/B-test heb je minimaal ongeveer 1.000 bestellingen per maand nodig. Alleen dan kunnen we garanderen dat je conversiepercentage stijgt.

Voor kleinere webshops geldt dat we op basis van ervaring en best practices ook heel ver kunnen komen. In dat geval testen we hypotheses door ze direct door te voeren op de live site en het effect op langere termijn te analyseren via data uit Google Analytics. Dit is wel minder betrouwbaar en het resultaat zal ook minder sterk zijn dan wanneer je wel kunt A/B-testen.

conversie specialist

Vrijblijvend kennismaken?

Ik kijk graag samen met jou hoe we meer uit je webshop kunnen halen.