Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Bovenaan in Google, wie wil dat nu niet? Bedrijven strijden dan ook flink om een plekje bovenaan in de organische zoekresultaten van Google. Wij helpen je graag met je SEO.
Zoekmachine optimalisatie

Scoren in Google?

Bel ons direct voor een vrijblijvende brainstormsessie.

Bovenaan in Google

Natuurlijk kun je tegen betaling met tekstadvertenties bovenaan staan, maar dit is vrij kostbaar. Ook zijn er genoeg mensen die bewust de advertenties overslaan. Zelfs de 3e gratis positie kan je honderden bezoekers per maand extra opleveren. Met zoekmachine optimalisatie kun je die plek bovenaan in Google bemachtigen.

Maar wat is zoekmachine optimalisatie eigenlijk?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de vertaling van ‘search engine optimization’, oftewel: zorgen dat je website beter vindbaar wordt in zoekmachines (zoals Google) voor relevante zoektermen.

Nog meer weten over hoe zoekmachines werken?

Er is nog veel meer te ontdekken over zoekmachines en hun werking. Wij vertellen er uitgebreid over in onze kennisbank.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Voordat je aan zoekmachine optimalisatie begint, eerst even wat korte achtergrondinformatie over hoe een zoekmachine werkt. Als gebruiker van Google geef je een zoekopdracht in (Google is de meest gebruikte zoekmachine, maar dit geldt ook voor bijvoorbeeld Bing). Daarna doorzoekt een bot het wereldwijde web naar websites die met jouw zoekopdracht te maken hebben. Dit gebeurt volgens een algoritme dat een nog groter geheim is dan het appeltaart recept van je overgrootmoeder. Het zoekproces gebeurt in milliseconden. Daarom moeten de pagina’s snel gevonden worden en moet het duidelijk zijn waar een pagina over gaat zodat het algoritme dit ook begrijpt.

En dat zijn dingen die je zelf kunt beïnvloeden. Onder andere. Op basis van onze ervaring in zoekmachine optimalisatie, en de informatie die andere SEO experts delen, weten we ondertussen aan welke knoppen we kunnen draaien om iets aan de positie te veranderen. En dat is de zoekmachine optimalisatie: onderdelen van je website optimaliseren zodat je positie hoger wordt (en blijft). In totaal gaat het om honderden factoren die van invloed zijn. Deze optimalisatiepunten zijn in drie onderdelen in te delen:

Content

Is het voor Google duidelijk waar je pagina’s over gaan? Dat hangt af van de SEO content. Is deze uitgebreid genoeg, bieden je pagina’s antwoord op de zoekopdrachten die mensen in Google doen, wordt er regelmatig nieuwe content geplaatst etc.

Techniek

Laadt de site snel, kunnen de pagina’s goed gecrawld worden, is de broncode netjes, is de site mobielvriendelijk, bevat de site geen dode links etc.

Autoriteit

Hoe lang bestaat je site al, heeft je website waarde opgebouwd doordat andere websites naar je site linken, is de kwaliteit van inkomende links goed en divers etc.

seo vs geo vs aeo
bron: searchenginejournal.com

SEO – GEO – AEO

GEO (Generative Engine Optimization) en AEO (Answer Engine Optimization) zijn nieuwe termen die in opkomst zijn om een naam te kunnen geven aan het optimaliseren voor vindbaarheid in AI chatbots (LLM’s zoals ChatGPT en Perplexity) en AI overviews / AI mode.

De term SEO (Search Engine Optimization) dekt de lading misschien niet helemaal meer, maar hoewel het lijkt alsof GEO of AEO iets compleet nieuws is, is niets minder waar. De techniek erachter is niet veranderd. Goede SEO zorgt ook automatisch voor betere vindbaarheid in AI tools. De bekende factoren (content, autoriteit en techniek) zijn ook de basis voor vindbaarheid in AI.

Bovendien: het gebruik van LLM’s stijgt heel sterk, maar het gebruik van Google neemt nauwelijks af. Google verkeer is nog steeds veruit de grootste bron van bezoekers en omzet op je website, dus het blijft belangrijk om daarin te investeren. SEO is dus zeker niet dood.

Uiteraard besteden wij veel aandacht aan vindbaarheid in LLM’s, maar dit noemen we voorlopig gewoon SEO omdat het in de basis hetzelfde is.

seo is niet dood
bron: Ahrefs

Gratis SEO check

Benieuwd of de content, autoriteit en techniek van jouw website in orde zijn? Wij kijken hem gratis na op enkele basispunten.

*Let op: dit is een basis check. We kunnen ook een uitgebreide SEO check doen. Hierbij wordt je site gecontroleerd op meer dan 140 punten en ontvang je een uitgebreide rapportage inclusief concrete aanbevelingen.

SEO & conversie optimalisatie

SEO gaat ook hand in hand met conversie optimalisatie. Gebruikerservaring is bijvoorbeeld een signaal voor Google. En dat is precies waar het om draait bij conversie optimalisatie.

Want hoe beter de gebruikerservaring, hoe meer mensen zullen converteren. Andersom is conversie optimalisatie pas nuttig als je voldoende bezoekers hebt. Je slaat dus vaak twee vliegen in één klap met zoekmachine- en conversie optimalisatie.

website laten maken - afspraak

SEO specialist inschakelen

Wil je bovenaan in Google komen te staan? Dan moeten alle elementen kloppen.

Het is tijdrovend om hiermee bezig te zijn en bovendien is voor een aantal elementen technische kennis vereist. Kies daarom voor een zoekmachine optimalisatie bureau met echte SEO specialisten en troef je concurrenten af. Wij vertellen je graag meer in een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Maak een afspraak.

SEO uitbesteden

Wanneer je SEO uitbesteedt, is het wel fijn om te weten wat je van ons kan verwachten. Onze aanpak verdelen we onder in een opstart en maandelijkse werkzaamheden. Tijdens de opstart kijken we o.a. naar hoe goed de website op dit moment scoort op de verschillende SEO onderdelen en welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw website. Nadat we hiermee klaar zijn, gaan we aan de slag met de maandelijkse optimalisatie werkzaamheden. Wat er allemaal nodig is, en in welke fase, stemmen we altijd af op jouw wensen en doelstellingen.

Uitgebreide SEO check: Eerste de basis goed zetten

Bij de start van een SEO traject voeren we altijd eerst een uitgebreide SEO check uit. Onze SEO checklist bevat inmiddels meer dan 140 punten. Zeker bij een webshop zijn er veel optimalisatiemogelijkheden.

Na de SEO check hebben we een goed beeld waar de website op dat moment staat. Als de basis nog niet goed is, denk aan een onoverzichtelijke structuur, problemen met duplicate content of als er bijvoorbeeld geen mogelijkheid is om meer content op een pagina te plaatsen, moeten deze punten eerst opgelost worden.

Afhankelijk van je CMS kunnen wij dit voor je oplossen of moet je dit aan je webbouwer vragen. Pas dan heeft het voor ons zin om aan de slag te gaan en kunnen we gaan scoren in Google.

Onze maandelijkse optimalisatie werkzaamheden

Als de opstart en voorbereidingen zijn afgerond, is het tijd om te starten met de maandelijkse zoekmachine optimalisatie werkzaamheden. Wat we precies gaan doen, is voor iedere klant anders. We kijken namelijk welke werkzaamheden voor jouw website het belangrijkst zijn om zo snel mogelijk mooie resultaten te behalen.

  • Content optimaliseren: We kijken of de content goed aansluit op de zoekwoorden. Is dat niet zo? Dan kunnen wij o.a. de teksten en titels uitbreiden, afbeeldingen toevoegen en metagegevens optimaliseren.
  • Techniek verbeteren: We controleren of alle content geïndexeerd wordt, optimaliseren de sitemap, bekijken de website structuur, lossen 404 fouten op en meer.
  • Autoriteit verhogen: Is de autoriteit van de concurrenten beter? Dan gaan we ook diverse linkbuilding werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast kijken we ook naar de interne linkstructuur.

SEO bureau Tilburg?

Op zoek naar een SEO bureau in Tilburg of omgeving? Wij helpen je graag.

Onze collega’s hebben zich gespecialiseerd in de verschillende onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Zo vind je bij ons een technische SEO specialist, enkele SEO content specialisten en een specialist op het gebied van autoriteit. Samen vullen zij elkaar aan en zorgen ze dat de juiste werkzaamheden opgepakt worden om jouw organische vindbaarheid te verbeteren.

Wij denken proactief met je mee en blijven continu inspelen op de nieuwste SEO-trends en updates. Hiermee bouwen we aan een duurzame groei van jouw organische zoekresultaten.

SchminkenGrime.nl
5/5

Een top bedrijf waar ze snappen wat belangrijk is. Klantvriendelijk, servicegericht, probleemoplossend en plezierig in de omgang. Buiten dit zit hier een zeer deskundig team dat weet waar ze over praten. Van het bouwen van specifieke functionaliteiten binnen een website tot een volledig nieuwe website. Maar ook als het gaat over SEO vraagstukken of conversie optimalisatie is dit een uitstekende partner.

4.9
Lees onze 28 reviews

Succesverhalen

forza refurbished logo
Forza Refurbished verkoopt tweedehands iPhones, iPads en Samsung smartphones.
  • +37%
    impressies in Google
  • +16%
    organische omzet
  • Top 3
    positie voor o.a. ‘iphone 11 pro’ en ‘iphone 13 refurbished’
brickfever logo
BrickFever verkoopt de leukste LEGO sets. Shop online of bezoek de leuke winkel in Oisterwijk.
  • +38%
    stijging organisch verkeer
  • +66
    organische omzetgroei
  • Top 3
    voor o.a. LEGO Marvel
RS Tools
RS-Tools heeft hoge ambities en groeit elk jaar nog steeds met mooie cijfers.
  • +35%
    organische groei gem. per jaar
  • +50%
    organische omzetgroei
  • Top 3
    voor o.a. 'frezen' en 'zaagbladen'

Wat heb ik nou precies aan een zoekmachine optimalisatie bureau?

  • Technische kennis
  • Duidelijke rapportage
  • Groei in organische bezoekers van je website

Onze meerwaarde zit in onze ervaring en technische kennis. Daarnaast trainen we je ook als je dat graag wilt, zodat je van ons leert en mee kunt helpen. Natuurlijk krijg je elke maand een duidelijke rapportage.

Onze klanten geven aan dat ze het erg fijn vinden:

  • Dat we een stok achter de deur zijn voor ze om steeds te blijven werken aan de site.
  • Dat het ons snel opvalt als er iets niet werkt of andere problemen zijn.
  • Dat we meedenken over hoe ze nog meer uit hun website of webshop kunnen halen.

Plus de groei in websitebezoekers natuurlijk ✌️

Beginnen met SEO?

Vraag een offerte aan of bel meteen voor een afspraak. Dan kunnen we deze maand nog voor je aan de slag.